CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med uppvärmning med bergvärme  (läst 8467 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #30 skrivet: september 18, 2022, 13:58:00:00 »
Skrämmande att Pahlens support är så totalt okunniga?
En 4 X 8 meters pool, helt oisolerad, men med pooltäckning av enklaste slag, klarar sig som regel med 6-7 kW om värmen går dygnet runt, t.o.m i Piteå med vårt klimat.
De måste ha räknat med en pool helt utan täckning som jag ser det.
50 liter på primärsidan tror jag inte att cirkpumpen i värmepumpen fixar, snarare hälften.

Jag vidhåller att min kalkyl stämmer, och att du bör klara dig mer än väl med din växlare och värmepump.

Skimmern har ingen begränsning på 10 m3/timme, det enda som begränsar flödet är om Nivån i Skimmern blir låg, eller tryckfall i ledningar och sandfilter.
Vi försöker hålla så hög nivå som möjligt i poolen, med bibehållen ytvattenrenring för att det inte skall vara någon risk att pumpen suger luft för att flödet in i skimmern blir för lågt.
Vi har runt 1 bars tryck i sandfiltret med en 0.75 HK pump, så om du har tryckgivare på filtret så kan du gå in i flödesdiagrammet för pumpen och kolla vilket flöde den teoretiskt skall ge vid det tryckfall du har.

Det är exakt samma mängd vatten som går ut ur poolen, som kommer in igen.  :)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #31 skrivet: september 18, 2022, 21:09:27:27 »
Jag uppskattar din åsikt och man lär så länge man lever. Nu bor du och jag Rickard på ungefär samma breddgrad (Luleå här).

Om phalens har fel kan jag inte avgöra som amatör i detta. Har även haft stöd från processing som riktar sig mot större anläggningar. Dom är på samma linje som phalens.

Jag har nu haft två oberoende vvs firmor som säger att det är relativt enkelt att nå nästan max flöden på cirkulationspumpen (bergvärme) då en poolväxlare knappt avger något motstånd.

Just nu går poolen med full kräm från bergvärmen och fullt ös på poolens cirkulationspump (ca 10 000m3/h enligt flödesmätaren) dygnet runt. Pooltaket är på dygnet runt och är dessutom extra skyddat på dom få ställen pooltaket inte håller tätt. Min pool har kämpat och fortsätter kämpa för ca 25 grader(i september) (bifogar bild, där ser man även att jag ställt upp graderna på börvärde så högt jag kan)

Uppenbarligen orkar inte systemet nå mina önskade värden (därav tråden). Enligt dig Rickard så skulle jag värma min pool busenkelt trots vår temperatur på vår breddgrad. Så vad är din teori om vart problemet sitter? Vi vill kunna bada maj - september trots vårt läge.

Har du vägarna förbi Luleå så bjuder jag på kaffe och visar stolt upp min nya anläggning som inte klarar mer än 25 grader  O0
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #32 skrivet: september 19, 2022, 09:09:52:52 »
Poolen i sig skall ju vara väldigt väl isolerad om det är en thermopool, själva har vi rostfri stomme och 50 mm markskiva utvändigt vägg, och inte superbra skarvat på alla ställen.
Vi har ingen isolering av botten, och bara en "roolover-täckning" som inte anses vara i närheten lika bra som ett pooltak.
Är dock ingen expert på olika typer av pooltak och vilka skillnader det kan ge.
Första året körde vi med elpatron på 6 kW och hade 28 grader varmt i vattnet, den behövde inte gå kontinuerligt för att hålla önskad temp.
Året efter satte vi in en 7 kW Nibe jordvärmepump, och vi har sedan succesivt höjt temperaturen i poolen till de 32.5 grader vi håller idag.
Vår nuvarande värmepump är en inverter på 2-12 kW från Nibe, och den kör jag som regel på 50% effekt utan att den behöver gå dygnet runt för att hålla varmt i poolen.
Bifogar en graf över sommarens förbrukning, 1 juni och 90 dagar framåt, i början var vi under uppvärmningsfasen, och sista veckan drygt så ökade jag uteffekten för att det blev lite kallare ute, och vi planerade i sista poolparty med ännu lite högre pooltemp (34 grader).
I Snitt har förbrukningen varit 1.37 kWh, alltså 30,48 kWh/dygn, eller - poolen har krävt ungefär (om pumpen har 4.0 i COP vid dessa förutsättningar) 121,92 kWh energi/dygn, i snitt för perioden Juni, Juli och Augusti.
Totalt har värmepumpen dragit 2743 kWh på 3 månader, och då är ju all vår tappvarmvattenförbrukning inräknat i dessa siffror också.
OM den hade gått med full effekt så skulle den ha producerat 288 kWh värme/dygn, alltså lite mer än det dubbla jämfört med vad den faktiskt producerat, inkl tappvarmvatten.

Jag kan egentligen bara se några anledningar till ert dåliga utfall.
1. Pooltaket isolerar väldigt dåligt
2. Luft i värmeväxlaren
3. Mycket lägre flöde på antingen primär eller sekundärsidan, jämfört med vad du tror
4. Någon form av felkoppling som gör att värmen inte går dit den ska, blir huset också varmt?
5. Felkopplad värmeväxlare så att du inte har motströmsflöde i växlaren, men det borde itne ge så mycket sämre effekt.

Som du ser på grafen så kan värmepumpen förbruka upp till 3.t kW när den går på max, och den effekt den dragit större delen av sommaren är bara ca 1.7 kW, alltså mindre än hälften av max-kapaciteten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #33 skrivet: september 19, 2022, 09:26:42:42 »
Är alla ledningar till och från poolen isolerade?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #34 skrivet: september 19, 2022, 13:16:15:15 »
Börjar bli en ganska lång tråd men har vi fått svar på Rickards tidigare fråga?

Citera
Du har inte svarat på vad deltaT på värmepumpen fram/retur är vid värme av poolen.
Du har inte svara på vad deltaT på flödet till/från pool är vid värme.

4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #35 skrivet: september 19, 2022, 13:18:41:41 »
Rören är inte isolerade, primär rören är dock isolerade då dom ligger i en kulvert mellan panna och maskinrum (ca 2 meter mellan husen). Bifogade även bild så man kan skapa sig en uppfattning om avstånd till poolen, tycker själv det inte är några avstånd att prata om. Effektförlusten borde vara marginell? Pratade med en projektledare på Skanska om saken och han menade på att det är helt onödigt att isolera så korta avstånd när man har rören i marken.

Har även bifogat en bild på flödesmätaren som kan avläsas kring 10 000 dvs 10m3/h om inte jag är ute och cyklar(Den ska avläsas på övre del av flödesmätaren enligt instruktionsboken). Detta är efter jag bytt håll så piggen på flödesmätaren har spetsen mot flödet och pumpen går nu på 3000 varv (max)

Vad berör din fråga om huset, huset blir varmt och shunten kopplar om som den ska. Vad hastigheten är i primären kan jag inte svara på mer än att jag haft två oberoende vvs:are säga att flödet är mer än tillräckligt då en växlare inte bjuder på motstånd. Min cirkulationspump har inställning 1-6 och vad dom levererar för flöde vet jag inte i praktiken (Tillverkare har bekräftat 55L/m som max). Taket till poolen isolerar skapligt skulle jag vilja påstå då temperaturen under taket är betydligt varmare än utomhus temperaturen (Dock inte kontrollmätt för exakta siffror)

Vi har kontrollerat så att ingen luft står i växlaren så det kan jag också utesluta.

Jag har idag beställt en kraftigare växlare för att se om detta kommer hjälpa mig.
En kraftigare cirkulationspump är även sedan tidigare beställd till bergvärmepannan.

Det som gör mig så uppgiven är att alla parter som varit involverade säger att det inte ska vara några som helst problem att värma poolen, allt från IVT själva till flera oberoende vvs:are, Phaléns osv. Men uppenbarligen har NÅGON fel  :D :o

Tillägg. Svar på delta finns delvis på föregående sida.
« Senast ändrad: september 19, 2022, 13:24:36:36 av Badtomte87 »
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #36 skrivet: september 19, 2022, 14:39:58:58 »
Jag skulle vilja ha isolering på övergången från kulvert till koppar som just nu är helt oisolerad utomhus.

Sen skulle det vara mycket intressant med temperaturvärden från när det sker pooluppvärmning:
Primär IN ?
Primär UT ?
Sekundär ut till poolen ?
Sekundär in från filtret ?
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #37 skrivet: september 19, 2022, 15:09:24:24 »
Var nu ute och tog aktuella värden. Dessa är tagna med testo 115i (som jag såg vvs killen använda så köpte likadana), så jag hoppas dessa är tillförlitliga.

Bifogat bild på primär och sekundär sidan.

Vad berör isolering så har du helt rätt O0 Den lilla biten ska byggas in i en låda med isolering och värmekabel till helgen förhoppningsvis, motsvarande sida är redan fixad, har bara inte hunnit med att bygga isolering åt rören på tidigare bifogad bild. Men som man ser på framledningstemp på primär sidan så verkar det inte vara några problem, säger jag som amatör ::).

Och för att tydliggöra så ingen funderar mot vad som nämnts tidigare i tråden om framlednings temperatur, jag har manuellt ändrat från golvvärme till radiator inställning, annars larmar pumpen för hög framlednings temperatur (vilket begränsas till 48 grader vid inställning för golvvärme). Detta borde väl vara ett tydligt tecken på att växlaren inte kan omvandla mottagen energi från primären, dvs för liten växlare?
« Senast ändrad: september 19, 2022, 15:14:59:59 av Badtomte87 »
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #38 skrivet: september 19, 2022, 18:33:46:46 »
Vi har ca 5 graders deltaT när vi värmer vår pool, 40/35 med ca 32.5 grader i poolen.
Du kör ju iofs högre uteffekt, så lite större deltaT kanske du borde ha, men inte 15 grader, och skillnaden mellan poooltemp och framledningstemp är ju åt pipan för hög för att det skall vara OK.
Har för mig att jag läst någonstans att man brukar rekommendera 130 kW värmeväxlare, kanske är det helt enkelt för klen växlare, men då borde den inte kunna sänka tempen så mycket på primärflödet.

Kör du cirkpumpen i värmepumpen på maxfart?
Har kollat, och det stämmer att den ger runt 3 m2/timme på maxfart med lågt mottryck, men har du det?
Shuntar kan stå fel t.ex.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #39 skrivet: september 19, 2022, 21:53:57:57 »
Du får bara 0,5 grader delta-T på sekundärsidan. Med de värden som Martin matade in i Pahléns kalkylator så borde du få 1,1 grader delta-T på sekundärsidan.

Jag tror att det är problem med flödet på sekundärsidan. Du har väldigt många 90-graders böjar, minst 14 som jag ser.  Är det samtliga eller har du ännu fler 90-graders böjar?

Har du möjlighet att berätta fabrikat och modell för flödesmätare, sandfilter och dess styrbara ventiler (gärna länkar) så kan jag försöka räkna på tryckfall och förväntat flöde. Jag tvivlar på att en större värmeväxlare är rätt lösning på problemet.

Har både PEM-slangar och rören i pumprummet 50 mm ytterdiameter?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag