VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med uppvärmning med bergvärme  (läst 8223 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Badtomte87

Problem med uppvärmning med bergvärme
« skrivet: september 08, 2022, 12:33:29:29 »
Bakgrunds info, bergvärmepump är IVT 312 med poolstyrning inkopplad. Poolen är en 8x4 thermo med tak. Växlare 75 från Pahlén. Pooltak är på 24/7 och cirkulation är på dygnet runt.

Har bråkat en del då poolstyrningen inte fungerade till en början, efter mycket om och men så bytte vvs:aren modulen och displaykortet+kretskort för att få senaste programvaran. Därefter fungerar det så långt.

MEN så kommer vi till problemen som jag nu har, poolen har otroligt svårt att komma upp i temp och vi sjunker sakta men säkert i temp(Har tänkt att köra september ut om möjligt). Dessutom larmar bergvärmepannan att det är för hög framledningstemperatur, inställningen är 48grader i nuläget då vi har golvvärme, och vår vvs:are tyckte inte vi skulle höja den på grund av golvvärmen. (Väntar på återkoppling från han om lösning på problemet)

Så hur gör ni andra med liknande installation (pool och golvvärme, kan knappast vara den första som blandar dessa på samma slinga)? Någon som har tips eller idéer på vad man kan göra åt larmet om för hög framledningstemp (som resulterar i att kompressor slutar jobba), samt varför mitt system kämpar med graderna i poolen? Är ny på området men har läst och läst och fått uppfattningen att folk i regel har lätt att hålla värme/värma upp med bergvärme (Rätta mig om jag har fel <dontkn>)(Både poolsäljaren och vår vvs:are har förklarat att jag ut bekymmer kan hålla 30-32 september ut).

Tillägg: Röret från pannan in i poolväxlaren är då ordentligt varmt så kan inte se att pannan inte skulle orka värma, flödet i systemet har jag satt till mellan 10-14m3/h beroende tid på dygnet (Flödet var högre tidigare men justerade ner det för att matcha filtret)

Uppskattar alla tips och idéer!

Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #1 skrivet: september 08, 2022, 12:52:25:25 »
Hej,

Jag har också BVP, värmer poolen med den samt golvvärme i huset. Jag kör med NIBE dock så jag är inte helt insatt huruvida IVT’s system vill bete sig.

Fundamentalt kan jag tycka det låter konstigt att ha samma framledning till båda, det bör vara separata slingor då de har olika börvärden i framledningstemperatur. För behaglighetens skull skulle jag även vilja ha olika deltaT på dem. 48grader som optimal temp låter otroligt högt fast jag vet ju inte hur varmt du vill ha det. Hur mycket energi lämnar pumpen har du för liten VVX månne?
Bäst COP får du ju lägre framledningstemp du har.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #2 skrivet: september 08, 2022, 13:28:24:24 »
Tack för svar  :) Jag säger inte emot men som vi har och som jag förstått är normalt(av eget googlande samt från vvs:are) är att man sätter en shunt på slingan till golvvärmen som sedan styrs att antingen pytsa ut värme mot golvvärmen eller mot poolen vid behov (Är ny på området men känns inte helt tokigt rent logiskt för mig).

Enligt säljaren så ska växlaren vara åt det överdimensionerade hållet om något. Kan givetvis vara fel info.

Jag strävar efter ca 30-31 i temp (börvärde för tillfället ligger på 30 inställt i bergvärmeanläggningen under pool inställningar).

DeltaT kommer jag inte ihåg på rak arm (vet bara att vvs:aren sa att det var fina värden). Har dock beställt hem egen mätutrustning så kan lämna exakta värden om ett par dagar förhoppningsvis  :)

Jag tror jag var något otydlig i mitt tidigare inlägg. För att klargöra, inställningen MAX framlednings temperatur är 48 grader. Men den verkar ju onekligen leverera fram högre än så då larm går om för hög framledningstemp.
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #3 skrivet: september 08, 2022, 16:05:35:35 »
Larm om för hög framledningstemp kan ju vara att bergvärmepumpen inte kan göra sig av med all värmeenergi, vilket kan bero på att det är för litet flöde till poolens värmeväxlare om nu larmet går när poolens värms?
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #4 skrivet: september 08, 2022, 17:11:47:47 »
Precis som ByggaNytt menar att om inte energin lämnas följer det värmen med returen och värms ytterligare varpå framledningem blir ännu varmare och tillslut larmar systemet. Det är bra, systemet fungerar ju då.
Men det verkar onekligen vara så att energin inte växlas till poolen på tillräckligt bra sätt. Nu säger ju leverantören att VVX är överdimensionerad, om det är sant behöver du se över flödet på poolsidan. Kan cirkulationen ta hand om energin som ska växlas? Hur ser deltaT ut poolvatten in/ut har du en bypass att justera med?
Men det kan ju också vara så att VVX är för liten, ju större desto bättre, det finns så klart gränser..
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #5 skrivet: september 09, 2022, 08:25:40:40 »
Mycket tacksam för era svar vill jag börja med att säga. Uppskattar alla tankar och idéer.

Hade pool firman förbi här igår som hade pratat med leverantören av värmeväxlaren och fått lite data vad gäller flöde och växling.
Dom menar på att ett ordentligt flöde krävs från bergvärme pumpens cirkulationspump. Minimum 55L/minut i flöde, har sökt runt som en galning igår efter vad min nuvarande cirkulationspump levererar (Har en Wilo PICO-I 15/1-6-130, äldre modell). Finns endast angivit 1-6 antingen konstant flöde eller tryck justerat. Hittar nada(Finns endast angivet på deras senaste modell), men den är installerad december 2015 med avsikt att värma ett hus och garage, så dom kanske är inne på rätt spår att detta kan vara felkällan.

På flödessidan vad gäller pool så tror jag knappast det är problem. Pumpen gick tidigare på ca 25m3/h som nu är nerjusterat till 10-14m3/h(beroende tid på dygnet) för att matcha filtret. Räknar man på den lägre siffran 10m3/h mot min pool ca 40m3 så bör alltså vattnet minimum snurra runt ca 6 gånger på ett dygn. Den siffran har jag förstått ska vara normal, något i överkant till och med mot många som verkar köra runt sin mängd vatten 3-5ggr/dygn.

Som jag ser det nu i mitt felsökningstänk vilka komponenter som spelar in(Rätta mig gärna om jag tänker fel):
1. Bergvärmeanläggningen (som skjuter ut ordentligt varmt vatten). Bör inte vara problem här
2. Cirkulation i poolen. Bör inte heller vara ett problem då jag tidigare hade 20-25+m3/h
3. Växlare. Är en cylinder med en spiral i, vad kan vara fel där tänker jag?
4. Cirkpump från bergvärmen. Sista delen i kedjan som har mitt fulla fokus nu  :)

Så om det finns någon själ med liknande pump som vet max/min flöden för pumpen så vore det guld värt.

Eller kanske rent av någon som kan säga om detta brukar vara ett problem för människor som installerar pool på befintliga bergvärme anläggningar?  <hmm>

Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #6 skrivet: september 09, 2022, 09:13:36:36 »
Mycket tacksam för era svar vill jag börja med att säga. Uppskattar alla tankar och idéer.

Hade pool firman förbi här igår som hade pratat med leverantören av värmeväxlaren och fått lite data vad gäller flöde och växling.
Dom menar på att ett ordentligt flöde krävs från bergvärme pumpens cirkulationspump. Minimum 55L/minut i flöde, har sökt runt som en galning igår efter vad min nuvarande cirkulationspump levererar (Har en Wilo PICO-I 15/1-6-130, äldre modell). Finns endast angivit 1-6 antingen konstant flöde eller tryck justerat. Hittar nada(Finns endast angivet på deras senaste modell), men den är installerad december 2015 med avsikt att värma ett hus och garage, så dom kanske är inne på rätt spår att detta kan vara felkällan.

På flödessidan vad gäller pool så tror jag knappast det är problem. Pumpen gick tidigare på ca 25m3/h som nu är nerjusterat till 10-14m3/h(beroende tid på dygnet) för att matcha filtret. Räknar man på den lägre siffran 10m3/h mot min pool ca 40m3 så bör alltså vattnet minimum snurra runt ca 6 gånger på ett dygn. Den siffran har jag förstått ska vara normal, något i överkant till och med mot många som verkar köra runt sin mängd vatten 3-5ggr/dygn.

Som jag ser det nu i mitt felsökningstänk vilka komponenter som spelar in(Rätta mig gärna om jag tänker fel):
1. Bergvärmeanläggningen (som skjuter ut ordentligt varmt vatten). Bör inte vara problem här
2. Cirkulation i poolen. Bör inte heller vara ett problem då jag tidigare hade 20-25+m3/h
3. Växlare. Är en cylinder med en spiral i, vad kan vara fel där tänker jag?
4. Cirkpump från bergvärmen. Sista delen i kedjan som har mitt fulla fokus nu  :)

Så om det finns någon själ med liknande pump som vet max/min flöden för pumpen så vore det guld värt.

Eller kanske rent av någon som kan säga om detta brukar vara ett problem för människor som installerar pool på befintliga bergvärme anläggningar?  <hmm>


Tror du är nåt på spåret.

https://www.anchorpumps.com/media/catalog/product/cache/53eb9e1e9fc2c88b702c58dcd91d2ac2/w/i/wilo_15-1-6_4215512_curve1.jpg

Detta ger dig att du nog ligger runt  50L/Min beroende av placering m.m så det är nog i underkant
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #7 skrivet: september 09, 2022, 11:21:24:24 »
Jag tror det där är fel länk, det som är det kluriga nämligen. Min pump heter likadant som deras nya av samma modell, men ser annorlunda ut. Så den datan du hänvisar till i grafen är som jag förstår det deras senaste modell i det segmentet. Kan självklart vara samma data som gäller för gammal som ny modell, men känns tveksamt.

Höll på att bli smått gråhårig igår av just den anledningen   :o

Så här ser min ut
https://www.elettronew.com/en/plumbing-and-heating-systems/circulator-wilo-replacement-pico-i-15-1-6-130-with-wet-rotor-4198188-25796.html?gclid=Cj0KCQjwpeaYBhDXARIsAEzItbFD280HaLlRpWO7NO_dYx8XG3W3VGfZMgKeO4Z2H6nUWOCNt4fx0IsaAh-mEALw_wcB

Nu jobbar jag inte mot vvs eller industri men varför i H-vete är det inte lag på att skriva ut vanliga värden som vanligt folk kan tyda. Många pumpar jag tittar på anger ofta bara x Bar. Tycker sällan det står flöden i m3/h (finns på ytterst få av alla jag tittat på) <hmm>
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #8 skrivet: september 09, 2022, 13:25:58:58 »
Jag misstänker nr 4 (cirkpumpen) men du kan titta på mina värden nedan:

http://familjenlindstrom.se/logger/

jag har egentligen stängt av värmen för flera veckor sedan men slår på den nu för din felsökning (värmen stängs av när du återkommer i tråden).

Teknikrummet syns i denna tråd:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.50
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Badtomte87

SV: Problem med uppvärmning med bergvärme
« Svar #9 skrivet: september 09, 2022, 13:43:27:27 »
Du kan slå av grejerna :D Spar på elen i dessa kristider  >:D Stort tack för infon, sparade ner och ska slänga ett mer noggrant öga efter arbetstid.

Har förövrigt varit i kontakt med en ny vvs firma idag som verkar mer seriös. Har förklarat situationen och bett dom installera en kraftigare cirkulationspump. (Kommer till veckan förhoppningsvis)
Fick till svar att det där ska nog inte vara några problem att få igång åt dig. Lät ju bra i varje fall  ;D
Thermopool 8x4m med hörntrappa och ljugarbänk
Pooltak, Nova Comfort
Dosering, Asin Aseko
BVP IVT 312 med 75kw VVX (Styrning MP 100)
Poolrobot, s301 Maytronics

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan