VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilken värmepump ska jag köpa?  (läst 2078 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BJohan

Vilken värmepump ska jag köpa?
« skrivet: augusti 07, 2022, 10:40:10:10 »
Jag har en pool på 4x8 m som jag hittills värmt med husets värmepump via värmeväxlare. Den lösning jag har var en billig investering men den drar mycket el.  Därför planerar jag att installera en poolvärmepump. Vilken pump ska jag satsa på? Den ska vara prisvärd och driftsäker samt tyst. Är det några fabrikat man ska undvika?
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Vilken värmepump ska jag köpa?
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2022, 15:40:13:13 »
Tag reda på hur du får service och reparation före och efter garantitidens slut. Läs manualen före köp så att du förstår hur den fungerar och installeras. Icke triviala produkter utan begriplig dokumentation går bort direkt. Med de kriterierna landade jag på en numera utgången modell från Gullberg&Jansson. Den går 10:e säsongen nu. Även Pahlén lär sälja bra värmepumpar. Det finns nog några till men svårt att veta vilka som kommer att gå länge samt hålla reservdelar tillgängliga i 10-15 år eller hur länge man tror att den går att hålla igång.

Jag är övertygad om att det i det flesta fall blir billigast i längden att köpa produkter med hög kvalité och många nöjda användare. Undvik att köpa poolvärmepump eller andra dyrare prylar från lågprisbutiker som säljer allehanda undermåliga produkter. Det går att läsa här om hur det går med VP typ Brilix och andra från diverse mindre seriösa aktörer när det krånglar. Du vill inte behöva skicka en trasig VP för "reparation" till någon som kommer att skylla på felaktig användning.

Den här ska man undvika alla gånger https://se.trustpilot.com/review/outl1.se?page=543

Man kan ju ha tur även med billiga säljare men många har "otur".
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken värmepump ska jag köpa?
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2022, 20:57:50:50 »
Tror inte du sparar nämnvärt med pengar på att byta ut din nuvarande värmepump mot en annan, kanske 10-20% av 2000 kWh eller nåt sånt.
Har du koll på hur många kWh/ värmepumpen drar för att hålla poolen varm?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad BJohan

SV: Vilken värmepump ska jag köpa?
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2022, 14:46:00:00 »
Tror inte du sparar nämnvärt med pengar på att byta ut din nuvarande värmepump mot en annan, kanske 10-20% av 2000 kWh eller nåt sånt.
Har du koll på hur många kWh/ värmepumpen drar för att hålla poolen varm?

Jag slår över värmepumpen att värma poolvatten under sommaren. Jag har ingen styrning, utan lurar den att gå genom att ställa börvärdet på 35 grader inomhus. Värmepumpen går alltså i princip konstant med att värma poolvatten när den inte värmer tappvatten. Den enda gång jag stänger av värmepumpen är när pooltemperaturen ligger över 28 gr, vilket händer ganska sällan. Under 2021 hade jag högre elförbrukning sommarmånaderna än under vintermånaderna. Jag låg på ca 2200 kWh per månad i total förbrukning, inkl hushållsel. Jag tror att jag tappar mycket värme på de 25 m framledning som sker via oisolerad pem slang till värmeväxlaren. Min värmepump ger cop ca 3,8 tror jag. En poolvärmepump bör ge högre cop.

Ytterligare en faktor är att jag har timabonnemang på elen. Att värma poolen på nätterna när elen är billig, är då en bra idé. Tyvärr är det för låg effekt på husets värmepump för att endast köra på nätterna. En poolvärmepump har högre effekt och kanske är mer lämplig för att endast köra på nätterna.
« Senast ändrad: augusti 10, 2022, 14:52:44:44 av BJohan »
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vilken värmepump ska jag köpa?
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2022, 17:43:22:22 »
Hej,
Som jag förstår det så är målet att spara pengar på uppvärmningen av poolen. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att man köper en annan värmepump.
Nu vet ju inte jag var du bor och vilka förutsättningar du har men jag skulle börja med att se över ditt slöseri med energi. Du nämner tex oisolerade slangar. Att åtgärda detta bör vara en låg kostnad och troligen snabb återbetalning, har du mer exempel på hur din anläggning läcker värme? Jag kan tycka att du verkar ha ett förvånansvärt högt energibehov för att värma till 28, som inte är speciellt varmt om du frågar mig. Täcker du vattnet när du inte badar? Hur då isf tex? Vilken typ av pool har du? En ovanmarkare kan man isolera utvändigt mm.
Isolering kostar lite och behåller värmen.

För att dra en liknelse kan man jämföra med en kaffekanna. Du vill ställa den på en spisplatta för att hålla den varm, men det blir för dyrt så du vill köpa en bättre spisplatta för ändamålet. Det jag föreslår är en termos istället.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad BJohan

SV: Vilken värmepump ska jag köpa?
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2022, 18:29:16:16 »
Ungefär 10 m av slangen skulle jag kunna gräva upp och isolera. Det skulle kräva att jag lägger ny trall på altanen, men det går såklart. Resten av slangen ligger under huset och poolhuset och är oåtkomlig. Jag täcker poolen med enkel duk, typ Walupool när vi inte badar. Poolen är isolerad på väggarna. Tyvärr har vi högt grundvatten och har ingenstans att pumpa bort det. Jag antar att grundvattnet kyler en del.
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken värmepump ska jag köpa?
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2022, 21:17:54:54 »
Tänker du dra om slangarna och flytta även cirkpumpen närmare i ett litet fristående hus för att spara energi i samma veva, eller vad är tanken?
Hur stor värmepump har du idag, den nya behöver ju ha minst dubbla uteffekten vid typ 12-16 graders utetemp för att du skall kunna värma primärt på natten.
Tänk på att det är kallare på nätterna, speciellt vår och höst, och att man ju gärna vill ha så varmt som möjligt när man skall bada på eftermiddan/kvällen - det blir lite motvalls att ha som varmast på morgon när ingen badar, och som svalast när man badar som mest, men kanske tappar den inte värmen så fort att det blir ett problem.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad BJohan

SV: Vilken värmepump ska jag köpa?
« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2022, 17:05:23:23 »
Kan det vara så att det är bättre att satsa pengarna på solceller?
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad TommyC

SV: Vilken värmepump ska jag köpa?
« Svar #8 skrivet: augusti 14, 2022, 18:27:28:28 »
Nej, definitivt inte. När solen skiner som den har gjort den senaste veckan så behövs varken VP eller solceller. Idag nådde vattentemperaturen 34 grader. Solceller hade gett problem för varmare än 34 vill vi inte ha. När du behöver energin som mest ger solceller nästan ingenting. Då fungerar VP bra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan