VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Familypool i trä från Riopool  (läst 5282 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Familypool i trä från Riopool
« Svar #10 skrivet: augusti 25, 2022, 21:10:36:36 »
Blir nog noll närmaste tiden tyvärr.

Poolgiganten

Utloggad Klasse_63

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 2
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Familypool i trä från Riopool
« Svar #11 skrivet: augusti 26, 2022, 22:18:35:35 »
En fråga: Hade det inte varit bättre om inloppet suttit på kortsidan mitt emot skimmern?
Finns det inte en risk att vattnet i den bortre kortsidan blir "stillastående" när inlopp och skimmer sitter på samma kortsida?

mvh Klasse
Rund 5,5 meter x 1,3 djup. Heatforce V48 står för värmen.

Utloggad nyburjare

SV: Familypool i trä från Riopool
« Svar #12 skrivet: augusti 26, 2022, 23:36:55:55 »
Måste nog också tyvärr ifrågasätta det valet att ha utlopp o inlopp på samma sida.. jag är inte 100 på vad det betyder för själva cirkulationen. Mest därför att jag aldrig stött på detta tidigare... men jag kan med 100 % säkerhet säga att du får svårt att hålla ytvattnet rent. Vi får då o då särskilt när de blåser mkt skärp på ytan samt hundhår.. men  när man har inlopp som skjuter vattenytan mot utlopp håller det ytan ren effektivt hela tiden... sa tillverkaren eller manualen verkligen att de skulle placeras på samma sida??

Utloggad nyburjare

SV: Familypool i trä från Riopool
« Svar #13 skrivet: augusti 26, 2022, 23:44:20:20 »
Nu har jag läst manualen... vad är det för stolpskott som skrivit den?? Man har mkt riktigt inlopp o skimmer på samma sida men anger att skimmern ska vara riktad mot vinden så att vinden driver ytvatten mot skimmern.... den som skriver så måste tro att naturen fungerar som en vindtunnel där vinden alltid kommer från samma väderstreck >rulla<
Man rek 3.5 m avstånd till pool från pump o reningsverk det tycker jag däremot låter vettigt

Utloggad Mike71

SV: Familypool i trä från Riopool
« Svar #14 skrivet: augusti 27, 2022, 09:07:24:24 »
Tack för synpunkterna! Hade säkert varit bättre med utloppet på andra sidan, men det är ju en ganska liten pool så det kanske funkar ändå. När det gäller elen så har jag tänkt bygga ett litet maskinrum för att skydda mot stänk och regn.

Utloggad nyburjare

SV: Familypool i trä från Riopool
« Svar #15 skrivet: augusti 27, 2022, 10:56:15:15 »
 O0 blir säkert bra .

Dock borde inte tillverkaren komma undan utan borde ge ett svar på hur man kan skriva att skimmern skall monteras mot vinden, det låter som man fått en hel blackout .
Men visst man kanske ska tömma poolen o vända den efter dagsformen på vindriktningen  ::)

Utloggad TommyC

SV: Familypool i trä från Riopool
« Svar #16 skrivet: augusti 27, 2022, 17:16:21:21 »
Välkommen tillbaka nyburgare! Jag förstår att du har saknat oss  ;D
Bra kommentarer om elinstallationen!
Angående vindriktningen så har de flesta platser en huvudsaklig vindriktning. Det är den man ska installera efter.
Angående inloppens placering så är det mindre bra att ha inlopp på samma sida som breddavloppet. Vi har ett inlopp några decimeter från breddavloppet och det andra långt bort på ena långsidan. Det är inte optimalt men fungerar hjälpligt. Bygger man nytt och kan välja så gör man inte så.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Familypool i trä från Riopool
« Svar #17 skrivet: augusti 27, 2022, 19:25:20:20 »
En del saknar jag . långt i från alla .

Möjligt att det är så med andra tomter eller lägen , absolut inte hos mig , här blåser det precis från alla riktningar , så den manualen borde inte skickas till kunder i Skåne.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan