Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp mig felsöka lågt tryck från poolpumpen  (läst 1438 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cy_berg

Hjälp mig felsöka lågt tryck från poolpumpen
« skrivet: juli 30, 2022, 19:34:35:35 »
Hej alla,
är nyss klar med ett bygge av en 8*4m pool, där jag startade upp allt för några veckor sedan. Men, jag reagerade nästan direkt på att jag tyckte att trycket som man kan avläsa på filtret var lågt. När jag hade pool i mitt förra hus låg den runt 1bar konstant vid filtrering, i den här nya poolen ligger trycket på 0,4 bar vid filtrering. I förra poolen hade jag vara ett bräddavlopp och i nya poolen är det två (och två inlopp). I förra poolen såg man hur yt-smuts (insekter och annat) sögs in i bräddavloppet, ansåg satt säga att det var ett flöde in i avloppet. I nya poolen syns det knappt alls att vattnet flödar mot bräddavloppen. Klortabletten som ligger i ett avloppen löses heller inte upp alls lika snabbt som i min gamla pool, så det känns som att jag har för lågt vattenflöde av någon anledning.

Pumpen ligger ungefär 15 cm ovanför vattenytan i poolen, vilket jag såklart borde ha insett när jag byggde det förråd där pumpen står men det missade jag där och då. Men det kan väl inte få en sådan här påverkan?

Pumpen ligger ungefär 4 meter från ena hörnan på poolen, och i min förra pool var det avståndet längre, så det känns inte som att det beror på detta.

Poolpumpen är en Astral "Victoria Silent Plus" på 0,61kw vilket enligt min mening inte känns underdimensionerat?

Förutom lågt tryck bubblar det väldigt mycket luft ur ena inloppet, och pumphuset fylls inte med vatten som det gjorde i min förra pool, det blir bara halvfullt. Jag läste i en annan tråd här att man ska kontroller att pumpen går på rätt håll, men min pump är en enfaspump så det är väl inget jag själv kan påverka tänker jag?

Någon som har en susning om vad lågt tryck/flöde kan bero på?
/Kristian

Poolgiganten

Utloggad Delta2004

SV: Hjälp mig felsöka lågt tryck från poolpumpen
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2022, 21:28:17:17 »
En spekulation från min sida :-)
Vi har ett stort filter för vår poolstorlek och trycket i filter är alltid rött så låg, så det varierar nog mellan olika system. När filtret behövde backspolning (efter 2 månader) då märktes det just med dåligt flöde och lite luftbubblor, trots att trycket var fortfarande lägre än ”grönt” på manometer.
En sak man skulle kunna testa är att byta filterläget till endast cirkulation. Om flödet är fortfarande lika dåligt då bero det inte på filtret, utan snarare pumpen. Blir det bra då bör man kolla filtret i fall något spökar där

Utloggad cy_berg

SV: Hjälp mig felsöka lågt tryck från poolpumpen
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2022, 21:45:32:32 »
En spekulation från min sida :-)
Vi har ett stort filter för vår poolstorlek och trycket i filter är alltid rött så låg, så det varierar nog mellan olika system. När filtret behövde backspolning (efter 2 månader) då märktes det just med dåligt flöde och lite luftbubblor, trots att trycket var fortfarande lägre än ”grönt” på manometer.
En sak man skulle kunna testa är att byta filterläget till endast cirkulation. Om flödet är fortfarande lika dåligt då bero det inte på filtret, utan snarare pumpen. Blir det bra då bör man kolla filtret i fall något spökar där

Tack för tipset, ska testa det  O0

EDIT: testade att köra systemet i endast cirkulation i 5 minuter eller så, och trycker är detsamma och samma sak med väldigt mycket luftbubblor ur inloppen...
« Senast ändrad: juli 30, 2022, 21:52:36:36 av cy_berg »

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hjälp mig felsöka lågt tryck från poolpumpen
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2022, 21:59:13:13 »
Hej,
Du har luft i systemet, det är problemet. Pumphuset ska vara fyllt med vatten.

Hur står pumpen i förhållande till vattenytan? Har du avluftat pumphuset? Är kopplingarna täta från avloppet till pumpen?
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Erica

SV: Hjälp mig felsöka lågt tryck från poolpumpen
« Svar #4 skrivet: augusti 01, 2022, 14:01:05:05 »
Med luft i systemet så sjunker pumpens pumpkapacitet radikalt - ja för många pumpar blir det t.o.m. inget flöde alls. Du måste få bort luften för att få någon ordning på det hela. Det är alltid jobbigare om pumpen står över vattenytan men omöjligt är det inte. Det finns ju bara två möjligheter: du har aldrig fått det ordentligt fyllt och avluftat eller så har du en luftläcka någon stans i systemet. En variant som en del använder för att få igång det hela är att använda en trädgårdsslang och trycka in vatten från bräddavloppet, men det blir ju lite svårare i ditt fall om du har två sådana. Vissa skimmers har en stängfunktion, en liten bricka i botten som går att skruva ned till anslag så den stänger flödet. Om du gör så på det ena och sedan försöker köra in vatten i det andra så kanske det går. Har du någon backventil i systemet ? Backventil rekommenderas alltid om man har pumpen högre än poolens vattenyta.

Utloggad cy_berg

SV: Hjälp mig felsöka lågt tryck från poolpumpen
« Svar #5 skrivet: augusti 01, 2022, 19:13:54:54 »
Hej,
Du har luft i systemet, det är problemet. Pumphuset ska vara fyllt med vatten.

Hur står pumpen i förhållande till vattenytan? Har du avluftat pumphuset? Är kopplingarna täta från avloppet till pumpen?

Tack för din input, du hade helt rätt  O0 Grejen är att jag visste att jag hade haft problem med en av skruvkopplingarna till en PEM-slang, men det kom bara ut väldigt lite vatten i taget (kanske en droppe i sekunden) så jag tänkte att det inte var så akut att fixa. Men, när jag kollar närmare på den kopplingen i dag insåg jag att det sögs in luft där, det hördes tydligt när man kom riktigt nära. Det visade sig att jag inte fått in PEM-slangen ordentligt förbi o-ringen av gummi i kopplingen. Så, jag fixade till det och fick direkt 1 bars tryck i filtret, och inte tillstymmelsen av bubblor i inloppet, det blev helt perfekt, så tack till dig och användaren Erica för hjälpen!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan