VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hva påvirker alkaliteten?  (läst 3022 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gullars

SV: Hva påvirker alkaliteten?
« Svar #10 skrivet: juli 31, 2022, 11:45:58:58 »
Hej Gullars,

Vore jag dig så skulle jag avvakta med att byta vatten. Du har automatik och tycker att med ditt vatten med 41 ppm CYA kanske bör ligga konstant på 3 ppm FC. Inte variera som jag skrev tidigare.

Utan CYA skulle detta vara lättare. Då går det att leka med klorhalten på det sätt som jag skrev om tidigare.

Sen har vi storheterna från USA Falk och Lowery. 7,5%-metoden och kvotregeln på 20.Ingen som vågar ifrågasätta dessa.

Lite lustigt eller en slump att dessa sammanfaller exakt med feldefinitionen av DPD. Beräkningarna för detta är inte lätt. 13 ekvationer som ska ge ett resultat. Vill påstå att om jag gav detta som examensarbete för någon student skulle det ta en termin.

Skulle kunna betyda att kvotregeln CYA/FC är mindre än 20 är den mest sanna? Då ligger du bra till där med 3ppm FC.

Ett bekymmer med bad är kiss. Svett innehåller mycket lite ammonium eller ammoniak i jämförelse med kiss. Ofta kan man läsa på offentliga badhus att duscha innan bad. Vi gör aldrig det. Sen skriver de om att mer klor behöver tillsättas om man inte duschar. Ingen berättar att en av fem vuxna gör det man inte får göra i badet. Angående barn?

Mitt vatten blev av någon konstig anledning lättare att hantera med barnens stigande ålder. Där hade jag ett knep för att komma på barnen och deras kompisar. En fettabsorbator för spabad i skimmern.

Gör barnen det man inte får göra i en pool så blir den mycket oljig gul då de gör det man inte får göra. Blev en del konfrontationer med barnen och deras kompisar. Lustigt att vattnet blev mer lätthanterligt.

Såg att du var på en annan tråd om ventilation. Som Rickard skriver kan jag också rekommendera en värmeväxlare. Har själv ett Heru 135S.

Tillbaka till offentliga badhus.
Ofta klagomål om badhusdoft. Inte bara kiss och svett. Går lätt att lösa med ventilation. Tyvärr så återcirkulerar man upp till 80% av luften. En värmeväxlare kan hantera detta. Ny luft och värmen återvinns.

Med vänlig hälsning
Roger

Takk igjen!

Jeg skal innrømme at jeg blir litt forvirret her :) Først argumenterer du for at jeg har for høy CYA, og så sier du at jeg ikke burde skifte ut vannet? Ville det ikke være fornuftig å skifte ut i hvert fall deler av vannet for å få ned CYA-nivået, når dette skaper usikkerhet rundt vannkvaliteten?

Vedr. ventilasjon: Takk for tilbakemelding på dette også. Jeg må nok få noe installert, men trenger bare å forstå bedre hvilke alternativer jeg har slik at jeg kan få en mest mulig helhetlig løsning mtp. både luftkvalitet og oppvarming av rommet.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hva påvirker alkaliteten?
« Svar #11 skrivet: juli 31, 2022, 23:34:34:34 »
Det bästa och enklaste för dig med inomhuspool är 0 CYA. Allt blir lättare och tolka utifrån mätvärden då.
Du behöver ingen CYA för att skydda kloret från solens UV-strålning.

Vidare minskar det förbrukningen av klor i en inomhuspool. Du behöver inte följa annan regel än 10ggr bundet klor med fritt klor för att bli av med bundet klor.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hva påvirker alkaliteten?
« Svar #12 skrivet: juli 31, 2022, 23:40:22:22 »
Jag har själv bytt allt mitt vatten och har noll i CYA. Lättare att tolka och mäta sitt vatten nu.
Det har blivit enkelt.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hva påvirker alkaliteten?
« Svar #13 skrivet: augusti 01, 2022, 21:34:30:30 »
Hej,

Avvakta med ditt vattenutbyte. Ligg på 3ppm FC. Inget katastrofvatten. Byt lite då och då. Då minskar din CYA.
Så gjorde jag. Jag hade i efterhand ett katastrofvatten. Det har inte du. Fick mitt nollresultat med CYA pga. att bakterier käkade upp detta.

Får du problem så tycker jag att du ska byta allt eller hälften av ditt vatten. Annars inte.

Roger

Utloggad Gullars

SV: Hva påvirker alkaliteten?
« Svar #14 skrivet: augusti 02, 2022, 09:14:48:48 »
Ok, da avventer jeg det. Skulle vi mot all formodning få en periode med veldig lave strømpriser kan jeg jo bare skifte det ut. Akkurat nå vil det vel bli veldig dyrt å varme opp…

Utloggad Gullars

SV: Hva påvirker alkaliteten?
« Svar #15 skrivet: augusti 02, 2022, 14:07:13:13 »
Da har jeg tatt nye målinger, etter noen dager med PH-dosering avslått.

PH: 7,11
Fritt klor: 1,53
Totalt klor 1,71
Cya: 44
Alkalitet: 168

PH gikk jo litt ned da jeg forsøkte å få ned alkaliteten, men har økt litt igjen. Alkaliteten viste seg imidlertid helt umulig å få ned, men skjønner at det ikke er så farlig. Cya har gått fra 41 til 44, og fritt klor falt ganske mye, ned til 1,53…

Usikker på hvordan endringene skal tolkes, men i hovedsak er det vel greie verdier på alt utenom alkaliteten (som jeg da ikke skal bry meg om…).

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hva påvirker alkaliteten?
« Svar #16 skrivet: augusti 03, 2022, 19:01:43:43 »
Hej Gullars,

Tidigare har jag läst mycket om klorlås. Inget som finns. Ofta brukar det anges till 100ppm CYA. Verkligheten är att även om du skulle ha 1000ppm CYA så finns en del fritt klor. Men det är mycket tillfälligt.

Tillbaka till din alkalinitet.
CYA påverkar din alkalinitet till 1/3 för mycket. Alltså visar ett för högt värde mot en verklighet.
Din alkalinitet motverkar din syra för att sänka pH, då klor tillsätts som höjer ditt pH.

Vill du bli av med din höga alkalinitet är det bara att stänga av syran som jag skrivit tidigare. Kan ta en par dygn. Vidare är det viktigt att du har ett sandfilter och inte glas.

Backspola filtret innan du sätter på syran. Innan du gör det är det bra om du hoppar ner i poolen och dammsuger hela. Annars har det ingen betydelse.

Roger

Utloggad Gullars

SV: Hva påvirker alkaliteten?
« Svar #17 skrivet: augusti 14, 2022, 16:34:44:44 »
Hej Gullars,

Tidigare har jag läst mycket om klorlås. Inget som finns. Ofta brukar det anges till 100ppm CYA. Verkligheten är att även om du skulle ha 1000ppm CYA så finns en del fritt klor. Men det är mycket tillfälligt.

Tillbaka till din alkalinitet.
CYA påverkar din alkalinitet till 1/3 för mycket. Alltså visar ett för högt värde mot en verklighet.
Din alkalinitet motverkar din syra för att sänka pH, då klor tillsätts som höjer ditt pH.

Vill du bli av med din höga alkalinitet är det bara att stänga av syran som jag skrivit tidigare. Kan ta en par dygn. Vidare är det viktigt att du har ett sandfilter och inte glas.

Backspola filtret innan du sätter på syran. Innan du gör det är det bra om du hoppar ner i poolen och dammsuger hela. Annars har det ingen betydelse.

Roger

Hei igjen! Beklager sent svar, men hadde ikke fått med meg responsen din :)

Jeg skal forsøke dette igjen. Er usikker på om jeg har glass eller sand, men tror det er sand.

Jeg har fått et nytt problem. Jeg har fått en del små partikler som flyter i vannet (flyter ikke oppå eller faller til bunn, men er spredd i selve vannet). Jeg mistenker at det er fra vi hadde besøk av noen som hadde noen medbragte leker som sikkert var skitne… Dette er jo ikke blitt filtrert ut, og tas heller ikke av støvsugeren siden det ikke synker til bunns. Hvordan fjerner jeg det? Bør jeg bruke flockfix eller noe?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hva påvirker alkaliteten?
« Svar #18 skrivet: augusti 17, 2022, 21:00:12:12 »
Hei igjen! Beklager sent svar, men hadde ikke fått med meg responsen din :)

Jeg skal forsøke dette igjen. Er usikker på om jeg har glass eller sand, men tror det er sand.

Jeg har fått et nytt problem. Jeg har fått en del små partikler som flyter i vannet (flyter ikke oppå eller faller til bunn, men er spredd i selve vannet). Jeg mistenker at det er fra vi hadde besøk av noen som hadde noen medbragte leker som sikkert var skitne… Dette er jo ikke blitt filtrert ut, og tas heller ikke av støvsugeren siden det ikke synker til bunns. Hvordan fjerner jeg det? Bør jeg bruke flockfix eller noe?
Hej Gullars,

Beklagar själv med min frånvaro.
Tror jag skrivit det tidigare? På sikt kommer du behöva byta allt ditt vatten i din inomhuspool.
Du har lite av ett riskvatten? Detta angående CYA-nivån. Om jag skriver 3 ppm fritt klor så är det ditt lägsta med CYA. Men fortfarande en risk.

Min förhoppning är att du ska slippa byta allt vatten direkt. Kanske ta en del varje år?

Själv är jag försiktig med andras leksaker som har varit var? eller badkläder som inte tvättats.
Om det flyter på ytan borde din cirkulation lösa detta problem. Är den på 24/7?

MVH
Roger



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan