CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bypass?  (läst 1584 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karinc

Bypass?
« skrivet: juli 23, 2022, 20:53:46:46 »
Köpte ett bypass kit när jag beställde en värmepump. Men behövs den verkligen? Funderar på att skicka tillbaka det; känns som onödiga pengar. Vår pool är nergrävd, pumpen kommer stå i marknivå. Allt är långt från huset (ifall  det spelar roll. Försökte klura ut vad det egentligen ÄR  så läste på nätet och där stod det bl.a. om översvämningar osv utan bypass.... Tror inte det gäller oss) Det var nog dumt att köpa det öht, men jag trodde i min enfald att det var kopplingar osv som behövdes för att koppla in värmepumpen. 
Efter att jag hade beställt fick jag erbjudande om att köpa en begagnad pump mycket billigare så avbeställde värmepumpen men bypassen var redan på väg. Nu har jag alltså fått det - men får inte den begagnade att funka så beställer den nya iaf ::) Men när jag får DEN, kommer ångerrätten på bypasset vara över...så behöver råd nu.
Mvh, K

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bypass?
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2022, 21:21:00:00 »
Bypassen till värmepumpen har inget med att motverka översvämning att göra. Du använder den att ställa in rätt flöde över värmepumpen för att utnyttja den optimalt samt för att vid behov koppla bort värmepumpen för service eller liknande utan att behöva stänga av filtreringen. Bypassen är en bra investering som du bör använda.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad karinc

SV: Bypass?
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2022, 23:19:05:05 »
Det var att jag läste nånstans att om flödet blev fel så kunde det bli översvämning (men fattar inte riktigt hur; tror det gällde inomhuspooler). Ja, såg att man mha den skulle kunna ställa in flödet osv, men hur vet man vad som är rätt/optimalt flöde då? Det flödar väl det som circulationspumpen ger?

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bypass?
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2022, 06:39:51:51 »
Precis, flödet är det som cirkulationspumpen ger, inte vad värmepumpen vill ha. Därav är det bra att reglera mha bypassen. Värmepumpen jobbar som mest optimalt då vattnet efter är ca: 1-2 grader varmare än vattnet in. Känn efter vid inloppen i poolen, man känner den skillnaden med handen då vattnet strömmar in.
Glöm heller inte den jättestora fördelen att kunna styra förbi flödet runt värmepumpen vid behov. En dag går något inte som tänkt, då är det ovärderligt.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad karinc

SV: Bypass?
« Svar #4 skrivet: juli 25, 2022, 15:44:39:39 »
Ok, tack för ditt svar!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag