VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Får inte ren rören  (läst 1511 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sutcher

Får inte ren rören
« skrivet: juli 07, 2022, 13:44:48:48 »
Hej,

Jag har bytt vatten 6 ggr nu och tre ggr med pipecleaner men ur munstyckena (och särskilt "inloppet längst ner i spabadet") kommer det ut något som ser ut som hudavlagringar, men vet inte vad det är (se bifogat). Jag har vid vattenbytena kört med bubbel under ganska lång tid (30 min). När jag har tömt badet så har jag också sprutat in vatten i munstyckena. Men varje gång jag ska fylla på med vatten så kommer den där skiten ut och ännu mer sen när jag fyllt badet och kör igång med bubbel.

Är det nån som vet vad det kan vara för nåt och hur man får bort det? Bifogar bild.

Ska också medge att jag inte kände till att man ska köra med pipecleaner vid varje vattenbyte så det var inte gjort på två år.
Sista gången kom det även ut små svarta "partiklar). Finns det risker med att köra pipecleaner för ofta?

Tackar ödmjukast för hjälp.

Tomas

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Får inte ren rören
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2022, 22:34:25:25 »
Hej,
Berätta gärna för de som läser om vad du har som desinfektion. Vidare märke, hur mycket och när du använder det?
Det du ser är gamla synder av dålig desinfektion. Klandrar inte dig. Troligen gör du som du fått råd att göra?

Prova med att sänka pH närmare 6 och tillsätt en ny pipeclean och klor i form av kalciumhypoklorit samtidigt. Ta gärna 40 gram. Kör detta ett dygn.

Aktivt syre förstår jag om du har problem.
Brom kanske?
Spaklor definitivt.

Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får inte ren rören
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2022, 07:51:52:52 »
Nu vet jag inte hur dina munstycken ser ut, men på några ställen borde du ju kunna komma in bakvägen med ett rensband.
Jag skulle nog testa med en dragfjäder som används vid elinstallation, och knyta fast en bit trasa i ena änden.
https://www.elbutik.se/product.html/dragfjader-4mm-lagfriktion-rod?category_id=2156
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Får inte ren rören
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2022, 09:58:17:17 »
Det blir jobbigt om trasan lossnar långt in i rörsystemet. Fäst trasan med små buntband som säkert låser mot spetsen på dragfjädern. Kanske bra att riva en remsa från ett gammalt lakan så att änden av lakanet alltid hänger utanför rören och går att dra i om det fastnar.  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får inte ren rören
« Svar #4 skrivet: juli 08, 2022, 10:42:17:17 »
Jag tänker mig att man drar en remsa av trasan genom öppningen i slutet av dragfjädern och knyter en knut.
Visst, det finns väl en risk att man fastnar på nåt sätt så man måste rycka loss det hela, men det låter konstigt om det skulle finnas så skarpa kanter i rörsystemet då det menligt skulle kunna påverka flödet, och orsaka slitage på rördelarna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Får inte ren rören
« Svar #5 skrivet: juli 08, 2022, 12:30:25:25 »
Hej,
Berätta gärna för de som läser om vad du har som desinfektion. Vidare märke, hur mycket och när du använder det?
Det du ser är gamla synder av dålig desinfektion. Klandrar inte dig. Troligen gör du som du fått råd att göra?

Prova med att sänka pH närmare 6 och tillsätt en ny pipeclean och klor i form av kalciumhypoklorit samtidigt. Ta gärna 40 gram. Kör detta ett dygn.

Aktivt syre förstår jag om du har problem.
Brom kanske?
Spaklor definitivt.


...och under det dygnet du kör med denna kemi så köra alla pumpar flitigt, så alla rören blir ordentligt genomsköljda. Massagepumparna brukar ju ha en säkerhetstimer (på mitt spabad är det 15 min) så de inte överhettas. Du får alltså slå igång dem flertalet gånger under det dygnet.

/Urban.

Roger

Utloggad Sutcher

SV: Får inte ren rören
« Svar #6 skrivet: juli 10, 2022, 22:22:00:00 »
Tack snälla för er hjälp.

Jag ska börja testa tips nr 1 och se om det hjälper, om inte kanske jag ska våga mig på tips nr 2 :-) Det medel jag använder är Delphins pipecleaner och vid vattenbyte har jag använt som mest ca 70 cl till mitt spabad som rymmer 1300 liter.
Kloret jag använder är också från Delphin.

Medveten om min okunskap men vad menar du med aktivt syre och brom?

//Tomas 

Utloggad TommyC

SV: Får inte ren rören
« Svar #7 skrivet: juli 11, 2022, 09:06:21:21 »
Aktivt syre och brom kan du glömma. Använd klor, det är både bäst och billigast för att hålla vattnet rent.

https://www.folkpool.se/download/18.10a6b1db1621eb6c844de335/1636972075238/Spav%C3%A5rdsguiden.pdf

Vill du fördjupa dig i pool/spa-kemi så läs det som Roger har skrivit här på forumet. Han är kemist med speciellt fokus på vattenrening.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan