VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail  (läst 3935 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #10 skrivet: juli 15, 2022, 23:35:36:36 »
Ingen orsak, det är vad forumet är till för.

Jag har en aquacheck, mätare med tabletter. Den fungerar bra tycker jag. Hör hört mycket gott om poollab men framförallt pratar många om Biltemas testkit, medlemmar här som jag verkligen litar på rekommenderar Biltema, är inte säker på just vilket dock.

Om du känner dig osäker i mätningarna, mät samma sak fler gånger för att bekräfta att du inte gör något mätfel.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Poolgiganten

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #11 skrivet: juli 16, 2022, 16:14:21:21 »
Virket ikke så veldig mye rimeligere enn de norske, og når man legger til toll og avgifter blir det fort enda dyrere.

Etter litt dialog med butikken jeg nevnte valgte jeg faktisk å gå for denne: https://ph-redox-pool.com/gb/zodiac/102-orp-probes--for-chlor-perfect--v2.html

Dette var visstnok riktig type for pod kit, selv om det står at den er for Chlor Perfect og ikke Chlor Expert. Med tanke på holdbarheten på disse delene tenker jeg det være verdt å teste tredjepartsvarer som er 70% billigere enn originalen…

Jag har nyligen köpt både pH-sensor och klorsensor från länken ovan. Fungerar fint och det var bra pris. Man kan även köpa sensorer på Amazon från Kina men om man läser recensionerna så håller de låg kvalitet och slutar fungera efter ett tag.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Gullars

SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #12 skrivet: juli 16, 2022, 20:28:17:17 »
En liten oppdatering: Jeg satte PH set point til 7,3 og ORP til 750mv i dag tidlig (ca 9). Boostet i tillegg klor i 10 min.

Målte med strips og apparat fra Biltema kl 16 i dag:
*Strips virker ok på både PH, klor og total alkalitet
*Apparatet til Biltema viser PH på ca 7,2
*Apparatet til Biltema viser klor langt over 3.0 (caution)

Jeg skjønner ikke hvorfor strips og apparat viser så forskjellig på klor, så blir fint å få Pool Lab 1.0 for å få avklart hva som er riktig…

Ifølge Zodiac er PH på 7,0 og ORP på 770mv.

Jeg syntes ikke veggene var veldig glatte i dag…

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #13 skrivet: juli 16, 2022, 20:42:26:26 »
Om du fortfarande har hala väggar är det en bra idé med mekanisk rengöring. Jag gissar att du har en borste du kan sätta på samma pinne som du har till håven. Skrubba väggarna med den. Eller du kanske har en robot som klättrar på väggen, den fungerar också bra.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Gullars

SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #14 skrivet: juli 16, 2022, 21:08:27:27 »
Om du fortfarande har hala väggar är det en bra idé med mekanisk rengöring. Jag gissar att du har en borste du kan sätta på samma pinne som du har till håven. Skrubba väggarna med den. Eller du kanske har en robot som klättrar på väggen, den fungerar också bra.

Veggene kjentes mindre glatte/hala i dag. Jeg har en robot som jeg setter på hver gang vi har brukt bassenget, så jeg tipper denne i kombinasjon med at jeg har fått i gang kloren igjen har ordnet det…

Utloggad Gullars

SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #15 skrivet: september 04, 2022, 00:43:35:35 »
Da har jeg fått et nytt problem med min Zodiac Chlor Expert: Den viser nå OFA Alarm, OFA Stop eller OFA Check.

Når jeg leser manualen skjønner jeg ikke helt hva som skal til for å stanse disse feilmeldingene. Noen gode råd?

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #16 skrivet: september 04, 2022, 08:37:43:43 »
Det är inget problem, OFA är en säkerhetsfunktion.
Din klordoserare tycker helt enkelt att den få jobba för mycket och larmar helt enkelt. Du har något skräp eller så i som konsumerar ditt klor och systemet doserar lite till och lite till, men det räcker inte. Du kanske fått för lågt bör-värde nu. Boosta ett par gånger så bör det bli bra.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Gullars

SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #17 skrivet: september 05, 2022, 22:41:10:10 »
Det är inget problem, OFA är en säkerhetsfunktion.
Din klordoserare tycker helt enkelt att den få jobba för mycket och larmar helt enkelt. Du har något skräp eller så i som konsumerar ditt klor och systemet doserar lite till och lite till, men det räcker inte. Du kanske fått för lågt bör-värde nu. Boosta ett par gånger så bör det bli bra.

Nå har jeg forsøkt boost tre ganger uten hell…

Den siste gangen var jeg ved apparatet, og så da at det ikke ble pumpet inn klor. Væsken beveger seg ikke i slangen. Lurer rett og slett på om slangen kan vøre punktert…

Vet du om det holder å skifte ut selve slangen, elker må man da skifte ut hele flottøren?


Utloggad Gullars

SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #18 skrivet: september 06, 2022, 12:09:33:33 »
Fysikk har aldri vært min sterke side ( ;D), men jeg vil tro at hullet er nødt til å være et sted mellom der jeg ser væske i slangen og selve Zodiac Chlor Expert. Jeg forsøkte å klippe enden av slangen, men det fungerer fortsatt ikke. Dermed tror jeg kanskje det er den peristaltiske pumpeslangen inni maskinen som kan være punktert. Virker dette logisk?

I så tilfelle får jeg forsøke å få kjøpt en ny peristaltisk slange og se om det hjelper.

Andre med Zodiac: Hvor kjøper dere reservedeler fra? Jeg synes de norske nettbutikkene virker veldig dyre. Kjøper dere fra utlandet, eller er det billigere i Sverige?

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #19 skrivet: september 06, 2022, 22:57:09:09 »
Ny silikonslang till pumpen finns som reservdel, ca 400:- sek har jag för mig.

Slangarna torkar och behöver bytas efter ca 3-4år
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan