CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sand eller filterglas till Pahlén modell 500  (läst 2873 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MatteKnivsta

Sand eller filterglas till Pahlén modell 500
« skrivet: juni 27, 2022, 16:30:15:15 »
Hej, en ny fråga från en "pool-rookie". Fick ett "tips" om att jag bör byta ut sanden som jag har i min Pahlén sandfilter modell 500 och att istället använda filterglas.
Är det någon här som vet om det filtret fungerar med filterglas och hur mycket som går åt, samt om det är svårt att byta ut sanden själv?

/Mattias

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sand eller filterglas till Pahlén modell 500
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2022, 16:41:24:24 »
Hej,

Fråga din leverantör om vilka fördelar glaset har gentemot sand.

Hade själv diskussion med vår vanliga sandleverantör, Råda Sand. Imponerad av deras svar och kunskap.

Jag kör sand och skulle aldrig byta ut det mot glas. Det finns en vetenskaplig artikel på området. Handlar om att rätt rumlat glas är bättre än ny sand på backspolning. För en poolägare är inte backspolning det viktigaste utan hur det renar vattnet.
Tänker inte nämna namnet på det glas som är ”förebilden” för mycket faktafel i beskrivningen.

Oftast är glas idag vanligt krossat glas. Påstår att detta är sämre än sand. Denna sand blir bättre för varje år som det är i filtret. Formen nöts fram som är bra för ett filter.

Med vänlig hälsning
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sand eller filterglas till Pahlén modell 500
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2022, 17:06:41:41 »
Alltså,

Byt inte ut sanden tycker jag.

Roger

Utloggad nyburjare

SV: Sand eller filterglas till Pahlén modell 500
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2022, 17:14:27:27 »
Misstänker att du inte har erfarenhet av glas ? då är det svårt att konkret uttala sig på samma sätt som jag kan göra, då jag kört sand i ca 29 år och glas i snart 9 år
Skulle aldrig gå tillbaka till sand , finns några anledningar .

Min sand som jag hade länge blev med tiden mkt sämre pga av nedslitning , de ojämnheter som sand har som ny hjälpte till med bättre filtrering men också så klart mer krävande vid backspolning .

Glas är som skrivet mkt lättare att backspola , varför det ändå renar mitt poolvatten bättre än sand som är nedslitet kan jag inte svara på o känner inte att jag behöver göra det .
Eller sitta o läsa vetenskap där man på olika sätt beräknar vad som är bäst.
Jag kör enligt principen testa själv o se vad du tycker är bäst , jag byte till glas utan förutfattade åsikter o var beredd på att gå tillbaka till sand om jag ansåg det blev sämre .

Sen ur man får fram glaset , om man krossar eller tillverkar det som det ser ut i säcken tycker jag helt ointressant.

Jag hade inte problem med sand, ej heller med glas o jag ser att det filtrerar lika bra eller snäppet bättre och då backspolning är en del av funktionen och det också blir bättre förespråkar jag glas o kommer aldrig att gå tillbaka till sand


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sand eller filterglas till Pahlén modell 500
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2022, 17:19:16:16 »
Håller inte med dig.
Du kör puckar och inte upplevt kalk?
Vidare har du helt rätt att jag inte har någon erfarenhet av glas. Däremot är detta mitt område.
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sand eller filterglas till Pahlén modell 500
« Svar #5 skrivet: juni 27, 2022, 17:45:47:47 »
Ett mycket stort problem är att ingen hänvisar till vetenskap på detta område.
Sen kommer tyckare om vad som är rätt? Då blir det rätt?

Så vi får väl ta resan några gånger till igen?

Sand eller glas i filtret?

Roger

Utloggad nyburjare

SV: Sand eller filterglas till Pahlén modell 500
« Svar #6 skrivet: juni 27, 2022, 18:00:19:19 »
Vad är ditt problem ?  att jag skriver mina åsikter ? du skriver dina jag minna, är det inte det vi gör på ett forum eller vill du bara att alla håller med dig , först då kan man stanna upp ? tills dess vill du gå vidare o fråga igen
----
"
Så vi får väl ta resan några gånger till igen?

Sand eller glas i filtret?"

------

ska du fråga till du får "rätt" jag har en erfarenhet som i min värld är rätt , det är den jag utrycker och du uttrycker din , det har jag inga problem med .

Nu har trådskaparen fått 2 olika åsikter , jag tror han/hon är ganska nöjd med det ?

Måste ändå gratulera att det är ditt område , trots ingen erfarenhet  , ganska unikt.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sand eller filterglas till Pahlén modell 500
« Svar #7 skrivet: juni 27, 2022, 18:12:52:52 »
Vad är ditt problem ?  att jag skriver mina åsikter ? du skriver dina jag minna, är det inte det vi gör på ett forum eller vill du bara att alla håller med dig , först då kan man stanna upp ? tills dess vill du gå vidare o fråga igen
----
"
Så vi får väl ta resan några gånger till igen?

Sand eller glas i filtret?"

------

ska du fråga till du får "rätt" jag har en erfarenhet som i min värld är rätt , det är den jag utrycker och du uttrycker din , det har jag inga problem med .

Nu har trådskaparen fått 2 olika åsikter , jag tror han/hon är ganska nöjd med det ?

Måste ändå gratulera att det är ditt område , trots ingen erfarenhet  , ganska unikt.
Hej och tack för ditt svar.
Ger inget svar själ på ditt inlägg. På ett forum får man nästan skriva vad som helst? Ingen behöver hålla med mig. Inte därför jag skriver.

Har inget problem. Någon har problem med hugg? den som oftast hugger?
Inte jag? Jag är den jag är?

Vidare är jag troligen den som har mest koll i detta land på detta område. Vidare mycket stor erfarenhet. Vidare tror jag inte du kan vara en orsak till att man behöver investera en miljard kronor?  Ingen erfarenhet?

Skärp dig.
Tror att du bidrar för lite på forumet? Mest hugg? Som du gör nu? Försök att ge bra svar istället?



Roger
 

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sand eller filterglas till Pahlén modell 500
« Svar #8 skrivet: juni 27, 2022, 18:29:34:34 »
Har tid med konversation idag.

Rekommenderar att vi släpper detta idag?
Står till förfogande annars.
MVH
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sand eller filterglas till Pahlén modell 500
« Svar #9 skrivet: juni 27, 2022, 18:37:17:17 »
Japp,
Då får vi ta det jag inte ville?
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag