VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: LÖST FL1 fel Hayward control station. Flödessignalen.  (läst 1154 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torpalasse

LÖST FL1 fel Hayward control station. Flödessignalen.
« skrivet: juni 25, 2022, 09:49:03:03 »
Just started up my new Hayward control station pro.
There is a problem I cant get fixed.
On the display that shows redox and ph both pumps have the fault FL1 (no flow) and wont start. I have checked the flow switch, the connections and even have the i inputs fl1 and 12v+ connected to each other with a wire, but no difference, the fl1 stays and the pumps wont start. What do do? Its brand new and allready broken?

Engelska  för jag frågade på ett internationellt forum med..
« Senast ändrad: juni 25, 2022, 16:29:50:50 av Torpalasse »

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: FL1 fel Hayward control station. Flödessignalen.
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2022, 14:23:39:39 »
Flödes-switchen ser ut att vara en paddel som rörs av vattenflödet i röret där den är installerad. Om du vrider den 180 grader fel så blir det fel. Bara min gissning efter att ha försökt tolka den inte helt tydliga manualen.
https://poolstore.se/wp-content/uploads/2021/03/Control-Station-Manual.pdf
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Torpalasse

SV: FL1 fel Hayward control station. Flödessignalen.
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2022, 14:45:52:52 »
Tack . Jag har vänt den 180 grader och ingen skillnad.
Gör den mer än sluter en krets? Det blir som sagt ingen snillnad om jag byglar på kontakterna heller.

Utloggad TommyC

SV: FL1 fel Hayward control station. Flödessignalen.
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2022, 15:13:00:00 »
Synd att det inte var så enkelt. Jag hittar ingen information om vad den gör. Den kallas switch vilket betyder omkopplare. Därav gissar jag att den bara sluter en krets, kanske via en resistor som sänker ingången på en OP-förstärkare eller komparator. Vad får du om du mäter spänningen mellan skruvarna 2 och 5 med ena kabeln bortkopplad? Sen kan du kanske mäta resistansen mellan trådarna med dessa bortkopplade och om möjligt växla läge på paddeln. Kan du se på kretskortet var anslutningarna till den här omkopplaren tar vägen. Kanske är det möjligt att identifiera vad det är för typ av komponent som den ansluts till. Kan ju vara att dom utnyttjar någon generell port på den mikroprocessor som förmodligen sitter där. Det blir ju billigast att göra så men då gäller det att det sitter rimliga ESD och överspännngsskydd på vägen in. Hayward brukar göra bra prylar så svårt att tro att den skulle vara trasig från början eller att du har råkat förstöra den.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad TommyC

SV: FL1 fel Hayward control station. Flödessignalen.
« Svar #4 skrivet: juni 25, 2022, 15:46:59:59 »
Den här texten kommer från manualen som jag hittar bl a hos Poolstore:

Optional Flow switch

Mechanic security flow switch. Stops the hydrolysis/electrolysis and the dosing pumps if there is no water flow. Flow switch FL1 2 & 5
It is possible to add an external flow switch to the system. Connect as shown in the image and contact your installer for activation. The titanium cell includes a gas flow sensor, you can combine both for better control.

Det kanske inte är rätt manual för din burk? Texten ovan säger ju att flödesomkopplaren är optionell och inte aktiverad från början. Har någon kört denna innan du köpte den och aktiverat FL1? Jag hittar inget om hur aktivering sker eller hur flödesomkopplaren fungerar. Detta borde gå att hitta på nätet om man söker lite mer eller bättre än vad jag har lyckats med.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Torpalasse

SV: FL1 fel Hayward control station. Flödessignalen.
« Svar #5 skrivet: juni 25, 2022, 16:29:12:12 »
Efter mkt google och letande hittade jag lösningen. Stor hjälp var att du beskrev mätaren som en paddel.
I en meny väldigt långt ner i trädet hittade jag flow ctrl, där kunde jag byta från padle/gas till bara padle. Nu går det.
Blev så jäkla glad att det funkar. Köpte stationen på Toveks auktioner för 9k och var osäker då det inte finns support eller garanti. Men nu styr jag värme, pump, belysning, klor och ph-minus via telefonen.
Satte ph till 7,3 och Rx till 725 i önskade värden.

Utloggad TommyC

SV: LÖST FL1 fel Hayward control station. Flödessignalen.
« Svar #6 skrivet: juni 25, 2022, 16:40:21:21 »
Kul, grattis! Då var mina felaktiga gissningar ändå till någon nytta.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan