VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Barn dåliga i magen av spabad  (läst 3526 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jensni

Barn dåliga i magen av spabad
« skrivet: maj 14, 2022, 10:33:24:24 »
Vi införskaffade ett spabad för snart ett år sedan. Fick erfara att CYA värdet stack i höjden snabbt (då vi använde klor) och vattenbyten kom ofta. Bytte till Bromtabletter och nu bytar vi varannan månad istället. Vi (två vuxna och två barn) badar nästan varje dag. Senaste halvåret har vi märkt att barnen till och från blir lösa i magen. Eftersom det gäller båda barnen så tänker vi direkt på spabadet. Har någon annan fått erfara detta eller kan svara på om det överhuvudtaget kan bero på spabadet?

Angående kemikalier så har vi i ca 5 tabletter brom åt
Gången och varar i ca 2 veckor. Sen går det åt en hel del för att ställa PH-värdet med. Sen hinner ofta alkaniten gå ner så då får jag slå i ca 1 DL alka plus och sen 0,5 DL PH-minus för att få upp alkaniteten till 40 och hålla PH på samma. Känns som jag använder en jäkla massa kemikalier men får ju inte rätt värde annars.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Barn dåliga i magen av spabad
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2022, 13:00:31:31 »
Det låter som ni överdriver lite vad det gäller kemikalier och vattnet. Avvikelser i alkalinitet är inte något problem som man behöver bry sig om om inte det handlar om mycket stora avvikelser. Så länge man klarar att reglera pH-värdet så kan man glömma alkaliniteten. Om man får svårt att hålla pH-värdet (antingen att det blir så trögt att man inte kan få det ok eller att det hoppar som en jo-jo) så kan det vara dags att mäta alkaliniteten.

Magsjuka hos barn är väldigt smittsamt så det faktum att det drabbat båda barnen säger inte så mycket. Vi hade ett antal gånger då våra barn blev magsjuka och då blev det ofta alla fem på i stort sett samma gång. Har ni brunnsvatten så skulle jag annars snarare misstänka fel på dricksvattnet än badandet. Jag förutsätter ju då att barnen inte dricker av spavattenet - lär varken smaka gott eller vara särskilt nyttigt. Du skrev inte hur gamla barnen är, men mindre barn inser inte alltid att man inte bör ta in pool eller spavatten i munnen, ens för att leka med, spruta etc.

Sedan finns det förstås alltid en riskfaktor till: långvariga bad i mycket varmt vatten kan ge olika hälsopåverkan bl.a. på mage/tarm. Ligger barnen i badet väldigt länge kan det bli mindre hälsosamt om ni kör hög temperatur i badet. Barn är känsligare än vuxna vad det gäller temperaturpåverkan.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Barn dåliga i magen av spabad
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2022, 21:19:32:32 »
Vi införskaffade ett spabad för snart ett år sedan. Fick erfara att CYA värdet stack i höjden snabbt (då vi använde klor) och vattenbyten kom ofta. Bytte till Bromtabletter och nu bytar vi varannan månad istället. Vi (två vuxna och två barn) badar nästan varje dag. Senaste halvåret har vi märkt att barnen till och från blir lösa i magen. Eftersom det gäller båda barnen så tänker vi direkt på spabadet. Har någon annan fått erfara detta eller kan svara på om det överhuvudtaget kan bero på spabadet?

Angående kemikalier så har vi i ca 5 tabletter brom åt
Gången och varar i ca 2 veckor. Sen går det åt en hel del för att ställa PH-värdet med. Sen hinner ofta alkaniten gå ner så då får jag slå i ca 1 DL alka plus och sen 0,5 DL PH-minus för att få upp alkaniteten till 40 och hålla PH på samma. Känns som jag använder en jäkla massa kemikalier men får ju inte rätt värde annars.
Hej,

Du skriver att ni haft CYA-värden som stuckit i höjden. Betyder att desinfektionen då varit dålig. Här har mikroorganismer (bakterier), speciellt gynnsamt med högre temperatur en möjlighet att föröka sig. De bildar då en skyddande biofilm mot desinfektionsmedel. Gissar att denna biofilm sitter i rören. Den är kvar där.

Klor utan CYA är mycket, mycket bättre som desinfektion än brom. Så en risk att ditt vatten kan innehålla en hel del bakterier?

Jag skulle tömma ett sådant bad och fylla nytt vatten. Kör kalciumhypoklorit som chock. Vidare jets och pumpar på. Då får du bort biofilmen från dina rör.

Sen skriver du om att 5 tabletter räcker i 2 veckor. Oavsett mängd desinfektion skulle jag inte våga bada i detta vatten vid vecka 2. Tänk! Brom sämre som desinfektion än klor.

Dålig i magen är ett tecken på att vattnet inte är desinficerat. Efter som du nu använder brom så är varken pH eller alkalinitet av betydelse. Har du brom så påverkar dessa mycket lite broms desinfektion.

Om du tömmer ditt vatten och tillsätter rätt typ av klor kommer du troligen bli av med problemen.

Har du kvar ditt vatten med brom kommer inte ditt nya klor fungera. Viktigt att byta vatten. Blandar du klor och brom så är din desinfektion alltid brom.

Oavsett om du använder klor eller brom i ett spabad. Strunta i ditt värde på alkalinitet. Använd höj pH eller sänk pH. Alkaliniteten kan orsaka mer förbrukning av kemikalier.

Nyss kom en tråd med en mycket nöjd person med spabad och kalciumhypoklorit.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Barn dåliga i magen av spabad
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2022, 06:06:18:18 »
Är benägen att hålla med Roger, er dosering räcker nog inte i 2 veckor, ingen skulle kunna få mig att bada i ett SPA som inte desinficerats på 2 veckor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Jensni

SV: Barn dåliga i magen av spabad
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2022, 07:55:45:45 »
Det låter som ni överdriver lite vad det gäller kemikalier och vattnet. Avvikelser i alkalinitet är inte något problem som man behöver bry sig om om inte det handlar om mycket stora avvikelser. Så länge man klarar att reglera pH-värdet så kan man glömma alkaliniteten. Om man får svårt att hålla pH-värdet (antingen att det blir så trögt att man inte kan få det ok eller att det hoppar som en jo-jo) så kan det vara dags att mäta alkaliniteten.

Magsjuka hos barn är väldigt smittsamt så det faktum att det drabbat båda barnen säger inte så mycket. Vi hade ett antal gånger då våra barn blev magsjuka och då blev det ofta alla fem på i stort sett samma gång. Har ni brunnsvatten så skulle jag annars snarare misstänka fel på dricksvattnet än badandet. Jag förutsätter ju då att barnen inte dricker av spavattenet - lär varken smaka gott eller vara särskilt nyttigt. Du skrev inte hur gamla barnen är, men mindre barn inser inte alltid att man inte bör ta in pool eller spavatten i munnen, ens för att leka med, spruta etc.

Sedan finns det förstås alltid en riskfaktor till: långvariga bad i mycket varmt vatten kan ge olika hälsopåverkan bl.a. på mage/tarm. Ligger barnen i badet väldigt länge kan det bli mindre hälsosamt om ni kör hög temperatur i badet. Barn är känsligare än vuxna vad det gäller temperaturpåverkan.

Jag ska testa ta det lite lugnare med kemikalierna. Jag justerar endast alkaniteten när stickan visar 0 men ska testa att strunta i det och se om PH ändå håller sig.

Barnen är 2 och 3,5 år. 2-åringen tar ett antal klunkar varje gång vi badar.
Nu var det dags igen. Jag bytte vatten, sen badade vi en vecka senare med perfekta värden. 24h senare så hade den lille diarré igen. Han tar tyvärr några klunkar när man minst anar. Det har blivit lite till en grej för att vi säger till. Så vi får nog strunta i att bada med honom tills han förstår mer vad vi menar.

Utloggad Jensni

SV: Barn dåliga i magen av spabad
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2022, 08:05:14:14 »
Hej,

Du skriver att ni haft CYA-värden som stuckit i höjden. Betyder att desinfektionen då varit dålig. Här har mikroorganismer (bakterier), speciellt gynnsamt med högre temperatur en möjlighet att föröka sig. De bildar då en skyddande biofilm mot desinfektionsmedel. Gissar att denna biofilm sitter i rören. Den är kvar där.

Klor utan CYA är mycket, mycket bättre som desinfektion än brom. Så en risk att ditt vatten kan innehålla en hel del bakterier?

Jag skulle tömma ett sådant bad och fylla nytt vatten. Kör kalciumhypoklorit som chock. Vidare jets och pumpar på. Då får du bort biofilmen från dina rör.

Sen skriver du om att 5 tabletter räcker i 2 veckor. Oavsett mängd desinfektion skulle jag inte våga bada i detta vatten vid vecka 2. Tänk! Brom sämre som desinfektion än klor.

Dålig i magen är ett tecken på att vattnet inte är desinficerat. Efter som du nu använder brom så är varken pH eller alkalinitet av betydelse. Har du brom så påverkar dessa mycket lite broms desinfektion.

Om du tömmer ditt vatten och tillsätter rätt typ av klor kommer du troligen bli av med problemen.

Har du kvar ditt vatten med brom kommer inte ditt nya klor fungera. Viktigt att byta vatten. Blandar du klor och brom så är din desinfektion alltid brom.

Oavsett om du använder klor eller brom i ett spabad. Strunta i ditt värde på alkalinitet. Använd höj pH eller sänk pH. Alkaliniteten kan orsaka mer förbrukning av kemikalier.

Nyss kom en tråd med en mycket nöjd person med spabad och kalciumhypoklorit.

Klor innehåller CYA om jag förstår det rätt. Eftersom det gick åt en hel del klor så blev CYA för högt. Finns det klor utan CYA?

2 veckor var nog att ta i. Jag fyller på behållaren kontinuerligt medans tabletterna blir mindre. och det stämmer nog att det tar en vecka innan jag fyller på några stycken. Jag antar att det viktiga är värdena och dem testas minst varje gång vi badar och ser till så att BROM ligger på minst 5 (varit uppe på 20 ibland)

Jag kör sån pipecleaner 2 ggr om året. Är det samma som du beskriver?

Jag ska läsa på angående kalciumhypoklorit som du skriver.

Men nu var det dags igen. Vi badade med perfekta värden. Tyvärr drar den lille i sig ett par klunkar vatten. 24h senare har han diarré. Brom värde låg på 5 när vi badat färdigt. Vattnet en vecka gammalt och det var första badet.

« Senast ändrad: maj 22, 2022, 08:54:52:52 av Jensni »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan