CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mina erfarenheter av spabad efter 6 år.  (läst 4140 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glenno

Mina erfarenheter av spabad efter 6 år.
« skrivet: februari 28, 2021, 07:14:54:54 »
Jag tänkte att jag skulle delge mina erfarenheter att ha haft ett spabad i ungefär 6 år nu.
Innan jag skaffade ett spabad så sökte jag runt lite på nätet vad som kunde vara en bra leverantör. Alla former av kinamodeller gick bort och jag ville ha något med lite mer kvalité även om budgeten var begränsad. Budgeten då låg på ungefär 50-60 tusen. Det slutade med ett ”Folkpool XL” från just Folkpool. Det var ett tillfälligt bad som de gjort, jag vet inte om det firade jämnt eller något sådant. Men det var väldigt likt Folkpool Warrior XL.
Jag ville ha ett bad som var lite högre då jag själv är 189cm lång. Med facit i hand så är detta inte så nödvändigt då jag i princip aldrig sitter i den djupaste delen. Kanske att jag gör det på vintern lite mer, sen kan det vara bra för barnen att ha några centimeter till att dyka i. Annars sitter jag i det grundaste sätet och flyter ut med kroppen så höjden på badet har varit rätt oväsentlig.
Jag hade tur när jag skulle beställa det då det fanns ett bad i deras system med en annan färg i badet än jag ville ha som då kostade 10 tusen mindre. Så jag fick betala 45 tusen istället för 55 tusen, och fick då vit botten istället för gråskimrande. Vitt i spabadet är inget problem, småsmuts syns så klart tydligare och det blir väldigt ljust i badet när solen skiner, men med solbrillor på så är det inga problem. 6 år senare så skulle jag säga att det är lika vitt nu som när det var nytt. De få fläckar som uppstår har alla gått bort med en vanlig tvättsvamp.

Värmaren var på 2 kw och om jag skulle beställa ett bad idag så skulle jag ta ett bad med kraftigare värmare. När jag badar själv så är det inget större problem med att temperaturen sjunker, men är vi några i badet eller badar med barn som rör runt vattnet hela tiden så sjunker temperaturen även om värmaren går konstant. Men inget jätteproblem… Badar vi ett par grabbar på vintern så har temperaturen sjunkit kanske 2-3 grader efter cirka 1,5-2 timmar. Då från 39 till 36-37 grader. Jag har alltid badet inställt på 39 grader, helt lagom.

Locket har sjungit på sista versen ett tag och jag kommer beställa ett nytt när som helst. Det har de sista två åren sugit åt sig vatten så det blivit ganska tungt. Nytt lock är fruktansvärt dyrt så jag ska vänta in någon kampanj, men vad jag sett nu så går de på runt 6000:- och uppåt. I Kanada finns en butik som säljer billigare men det skickar tyvärr inte till Sverige.

Vad har gått sönder då?
Jo det jag kan komma på som har gått sönder är först och främst en kondensator. Detta kunde jag lokalisera själv utan någon vidare kunskap i ämnet. Köpte en ny på vinst och förlust bytte och den funkade. Felet visade sig genom att pumpen inte gick igång på första läget, men startade alltid på högsta läget när jag tryckte på panelen.
Andra felet. Kretskortet slutade fungerar. Visade sig med att det blev något fel på värmare och att den inte gick. Hade hit en elektriker som mätte och sa att det var felande. Köpte ett nytt från UK för cirka 2800:-. Ett kort i Sverige kostade kanske 3500-4000:- Var busenkelt att byta.
Nu är det enda felet att en luftventil tjuvdrar luft så slår jag på den massagemunstycket så drar den alltid luft genom vattnet. Ska se hur jag kan byta den.
Folkpool, Sundsvall, som jag köpte badet från kan jag iaf säga har varit totalt urusla på att hjälpa till. Har mailat ett par gånger när jag haft fel och aldrig fått svar. Ringde dem med senaste felet med kretskortet och beskrev felet och vi pratade om att de skulle höra av sig och komma och felsöka. De ringde upp och hade då ingen koll alls på vilket fel jag beskrivit tidigare utan blandade ihop det och chansade en massa. Avbokade felsökningen och fixade det själv istället.

Kostnaden då per år?
Ja jag tycker inte att det är så farligt. Skulle tippa på att elen ökat med ungefär 2000 kwh per år. Vi har legat på runt 17’500 kwh för hela hushållet per år och ligger nu strax under 20’000 kwh. Samtidigt blir barnen större och duschar mer och längre, bastu är nyligen installerat så det kommer dra upp elen. Men ingen våldsam ökning. Uträkningarna från Folkpool låg på ungefär 2500kwh per år och det tror jag stämmer, kanske lite mindre till och med (de räknade på klimat som Stockholm, två bad per vecka och 2-3 vattenbyten).

De följde med ett startkit som jag använde till en början. Testremsor, PH hit och dit, klor etc.
Testremsor använde jag kanske första 2 månaderna och väldigt oregelbundet. Jag har sedan dess aldrig använt någon. Ph justerar jag aldrig.

Desinficeringen sker med klor vilket har fungerat bra. Jag skopar i lite efter varje bad sedan kan det gå flera dagar innan någon badar. Ibland hinner det gå så lång tid att vattnet börjar lukta illa så då klorar jag igen så blir det fräscht. Tror att jag fick med ”chockklor” eller vad det kan ha hetat men det är ingenting jag använt de senaste åren utan enbart klor. Chockloret skulle väl frigöra bundet klor så det är väl i sig inte dumt, men inget jag märkt haft någon praktisk betydelse då jag inte använt det på flera år.
Jag har använt kanske 4 filter under alla år, har två som jag växlar mellan. Byter ungefär i intervallet 4-8 veckor. Önskvärt är väl att inte byta för sällan men ibland glömmer jag bort. Byter vatten gör jag nog ungefär 3 gånger per år. Sen under sommaren får jag fylla på lite för barnen plaskar ur mer vatten då. Jag kör för övrigt 39 grader hela sommaren också, här i Sundsvall så är kvällarna alltid kalla när solen går ned så ett bad passar utmärkt då. Det är även skönt att bada när solen gassar och man kan sitta där och ta det lugnt med solbrillorna.

Rörrengöring har jag gjort en gång under alla dessa år. Men jag tänker att jag ska göra det igen till våren. Var en massa orenligheter som for ur rören sist iaf, men har inte upplevt det som något problem vare sig före eller efter rengöringen.
Men för att summera skötseln lite så är det kraftig överdrift det som står i manualer och dyl. Man hittar själv sitt sätt att sköta det på och det är absolut inte ansträngande.

Poolgiganten

Utloggad Favazza

SV: Mina erfarenheter av spabad efter 6 år.
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2021, 18:00:20:20 »
Intressant läsning.
Ungefär mina upplevelser av Folkpool  :-\

Det där med tempen tänkte jag starta en tråd om. Efter att spapacken gått i sönder efter 2,5 år(?!) så tog jag diskussionen med reparatören.
Efter 45 min när frugan badat gick det ner från 38 till 36 grader. Det var då 7 grader i luften.
Är det normalt?

Utloggad Telekiter

SV: Mina erfarenheter av spabad efter 6 år.
« Svar #2 skrivet: mars 15, 2021, 10:43:33:33 »
Intressant läsning.
Ungefär mina upplevelser av Folkpool  :-\

Det där med tempen tänkte jag starta en tråd om. Efter att spapacken gått i sönder efter 2,5 år(?!) så tog jag diskussionen med reparatören.
Efter 45 min när frugan badat gick det ner från 38 till 36 grader. Det var då 7 grader i luften.
Är det normalt?

Hej.

Det är ganska välbelagt att även en 3 kW-värmare inte klarar att hålla värmen i ett spabad under tiden man badar. Detta alldeles oavsett vilket spabad man har. Badet kan tappa ca 1-2 grader/timme när man badar. Jag antar att en stor majoritet av badandet är ca 1 timme och då är det liksom acceptabelt och användarna upplever inte detta som ett problem. Vill man bada längre eller hålla konstant temp i badvattnet under badtiden måste man ha kraftigare värmare. Jag har själv 3 + 3 kW, dvs 6 kW. Mitt bad håller temperaturen i vattnet oavsett hur länge jag badar  :) . Längsta badet är en nyårsafton då det blev 5 timmar. Utetempen höll sig på bara någon minusgrad och vindstilla, så det var inte jättekallt i luften men badet höll 38,5 grader hela tiden.

/Urban.

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Mina erfarenheter av spabad efter 6 år.
« Svar #3 skrivet: mars 15, 2021, 15:07:43:43 »
Det finns en parameter till i hur badet håller värmen när man badar.
3-fas bad kan köra värme och pump(ar) samtidigt.
1-fas bad kör antingen värme eller pumpar, aldrig båda samtidigt och då sjunker såklart värmen fortare.

Utloggad lasse-hifi

SV: Mina erfarenheter av spabad efter 6 år.
« Svar #4 skrivet: april 11, 2021, 13:59:36:36 »
Citera
1-fas bad kör antingen värme eller pumpar, aldrig båda samtidigt och då sjunker såklart värmen fortare.

Jag försöker förklara detta för mina barn när de badar på vintern och leker med pumpen på högsta hastighet :)

Utloggad Albert2018

SV: Mina erfarenheter av spabad efter 6 år.
« Svar #5 skrivet: maj 18, 2021, 22:39:06:06 »
Hej Glenno och ni andra som har spa bad. Vi är 1 familj på 5 personer där mina 3 barn är 11-17 år gamla.
Glenno skriver med 2 bad per vecka blir ca 2000-2500 kwh /år för elen.
Badar ni alla i familjen samtidigt? Jag tänker att kanske jag och frun badar själv 2 ggr/vecka och mina barn 3 ggr/vecka då blir det 5 ggr/vecka. Blir elkostnaden då det dubbla eller mer? Typ 5000-7000kwh/år?
Eller kör man spa badet ej på full mode då vi är 2 i badet och behöver inte ha alla pumpar igång?
Hur mycket kostar det?

Med vänlig hälsning, Albert

Utloggad lasse-hifi

SV: Mina erfarenheter av spabad efter 6 år.
« Svar #6 skrivet: maj 19, 2021, 08:32:20:20 »
Det är väldigt svårt att svara på. Det hänger mycket på hur länge ni badar per gång. Men absolut inte det dubbla. Jag skulle göra en grov gissning på några 10-talet mer kwh per månad.

Utloggad Albert2018

SV: Mina erfarenheter av spabad efter 6 år.
« Svar #7 skrivet: maj 19, 2021, 10:59:38:38 »
Hej. Tack.

Är lite i kvalet och valet mellan pool eller spabad men tycker att man utnyttjar mer spabadet än pool med de korta somrar vi har här här i sverige. Bor i Malmö. Sen kan man även köra spabad både sommar för svalka och värme på vinter, plus betydligt mindre investeringskostnad.
Lutar åt Viskan spa eller Hotspring för ca 100’ kr.
Någon som har koll?
/A

Utloggad Glenno

SV: Mina erfarenheter av spabad efter 6 år.
« Svar #8 skrivet: maj 22, 2021, 09:24:46:46 »
Hej Glenno och ni andra som har spa bad. Vi är 1 familj på 5 personer där mina 3 barn är 11-17 år gamla.
Glenno skriver med 2 bad per vecka blir ca 2000-2500 kwh /år för elen.
Badar ni alla i familjen samtidigt? Jag tänker att kanske jag och frun badar själv 2 ggr/vecka och mina barn 3 ggr/vecka då blir det 5 ggr/vecka. Blir elkostnaden då det dubbla eller mer? Typ 5000-7000kwh/år?
Eller kör man spa badet ej på full mode då vi är 2 i badet och behöver inte ha alla pumpar igång?
Hur mycket kostar det?

Med vänlig hälsning, Albert

Hej!
Som tidigare nämnts så är det svårt att svara på. Ofta kan jag bada själv och det drar mindre ström. Man märker ganska snabbt att med barn i badet så sjunker temperaturen snabbare då de rör runt vattnet så mycket och ibland vill köra med pumparna (vilket jag själv väldigt sällan gör, jag vill ha tyst och varmt). Med pumparna så blåses det in luft vilket kyler mer och mitt bad kan inte köra både värmare och pump med massage samtidigt.

Utloggad Glenno

SV: Mina erfarenheter av spabad efter 6 år.
« Svar #9 skrivet: maj 22, 2021, 09:27:13:13 »
https://www.folkpool.se/spabad/hur-mycket-energi-forbrukar-ett-spabad.html

Här kan man läsa lite om förbrukning.
Detta från Folkpool och det är säkert liknande från andra leverantörer.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag