VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Extern styrning av G&J P30 poolvärmepump  (läst 2068 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lsb

Extern styrning av G&J P30 poolvärmepump
« skrivet: november 02, 2020, 21:21:36:36 »
Har en G&J P30 poolvärmepump med på offerten för en 4*8 m pool. Har tänkt ha pooltak.
Kanske skulle det räcka med en P20 men är osäker om den orkar. Bor i Stockholm.

Det jag ville fråga är om någon styr värmepumpen med extern styrning?
Jag kommer ha en on/off cirkpump som kanske kommer gå dygnet runt och då kan man ju låta vp också gå hela tiden med tempstyrning. Eventuellt kanske man kör cirkpumpen på intervall under vissa tider och då vill jag också kunna styra vp. Visst, den har flödesvakt och man skulle även kunna sätta den på ett relä. Kan vara dåligt med abrupta stopp via relä och flödesvaktmetoden har också nackdelar har jag läst.

Men det roligaste vore att koppla in sig direkt på vp. Enligt dokumentation, https://www.gullbergjansson.se/wp-content/uploads/2019/02/Manual-P-serien.pdf,  så finns DI01 Extern On/Off Switch (digital ingång). Jag gissar att det går att styra med ett 12v relä via arduino, rpi eller liknande. Potentialfri eller ej?

Man skulle kanske även kunna koppla in sig på AI02, AI03 och AI05 för att läsa av temperaturerna i systemet så slipper man ha egna sensorer för det om man vill logga/monitorera detta.

Är det någon som testat eller vet mer?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Extern styrning av G&J P30 poolvärmepump
« Svar #1 skrivet: november 06, 2020, 09:13:09:09 »
Det vanliga är väl att man kopplar in sig på en hjälpkontakt på kontaktorn till cirkpumpen om man vill förregla värmepumpen, då slipper du krångla på med andra relän och microprocessorn.
Men det kanske är det du vill?
Jag skulle i alla fall kolla om det finns någon ledig hjälpkontakt på cirkpumpens kontaktor och koppla in mig där.
Annars ansluta en ny kontaktor parallellt som drar när cirkpumpen får spänning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jayal1972

SV: Extern styrning av G&J P30 poolvärmepump
« Svar #2 skrivet: september 16, 2022, 01:38:18:18 »
Hej! Bättre sent än aldrig .-)
Jag har en gammal G&J V30 samt en x40-3p som inte är inkopplad ännu.

Angående frågan:
"
Det jag ville fråga är om någon styr värmepumpen med extern styrning?
"
Tidigare så fick värme pumpen stanna när flödespumpen stannade (flödesvakten). Det har fungerat i alla år.

Jag har kopplat in mig på DI01 Extern On/Off Switch (digital ingång). Den är byglad by default mellan GND & DI01. Utgångarna mäter 5V.
Använd ett relä med Dry Contacts såsom Shelly 1 / Shelly 1 Plus. Shelly Uni har även den Dry Contacts.
Pumpens elektronik såsom display osv är på (startar efter strömavbrott) men pumpen startar inte förrän byglingen sluts med reläts NC. Känns mycket smidigare än med Motorskydd, Relä och kontaktor.

Skulle vilja mäta elåtgången och samtidigt styra den med Shelly1pm eller Shelly 3em men hittar inget relä med dry contacts som man skulle kunna sätta mellan? Något förslag?

Alternativet är ju att komplettera den existerande Shellyn med en ShellyEM.
 // J
« Senast ändrad: september 16, 2022, 01:43:28:28 av jayal1972 »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan