Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kanalplast som pooltäcke  (läst 29477 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5561
  • Total likes: 488
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #10 skrivet: maj 22, 2007, 17:12:32:32 »
Nu gällde ju denna tråd kanalplast och inte rollschutz, skall bli intressant att se om någon kommer på ett fiffigt sätt att göra det billigt och bra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #11 skrivet: juni 06, 2007, 08:37:40:40 »
Jag kommer att testa att bygga ett liknande poolskydd till min ovanmarkspool.
Jag kommer att lägga tunna träreglar 24x36mm tvärs över poolen. På var sida om dessa häftar jag fast byggplast + ett lager enkel bubbelplast. Träreglarna spänns fast i fästen i nederkant av poolen. Plasten får gå ned någon decimeter på sidan av poolen, med ett snöre som kan dras åt lite för att sluta tätt.
Detta kommer bara att hålla max en säsong, med det är billigt, enkelt att bygga, enkelt att ta av på, och det är ett sätt att testa principen.
Vi får se hur det går... säkert något jag inte tänkt på.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad aromata

SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #12 skrivet: juni 06, 2007, 15:53:53:53 »
En annan variant kan vara att använda en helt genomskinlig (och ev. armerad) polyetenpressening. Säljes för kanske 600 kr i bygghandeln. Man fäster den i hörnen och på några andra ställen med gummistroppar eller liknande. Under presseningen, i mitten och i längsled placerar man en polyetentub (korv) med en diameter på kanske 50 cm. Med en fläkt blåser man luft i denna.

Resultatet blir en variant av poolkudden men med genomskinlig plast och byggd på standardkomponenter till en lågt pris. Vid bad tömmer man ut luften ur "korven" och rullar upp hela härligheten på en stång.

Ett alternativ till detta kan vara att bara använd korvar parallellt som i uppblåst tillstånd går ihop och tätar. Problemet här är att när man tömmer ut luften rasar ev skit ner mellan korvarna och ner i poolen.

Kan detta vara nåt .... för en realist?

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #13 skrivet: juni 06, 2007, 22:57:46:46 »


Sträva mot detta.  O0

Kan inte hålla mig från att delge er den läckra bilden ur årets
katalog från Sv Poolfabriken.
Mitt skydd. Min pool.
(2004)
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #14 skrivet: juni 12, 2007, 22:18:06:06 »


Sträva mot detta.  O0

Kan inte hålla mig från att delge er den läckra bilden ur årets
katalog från Sv Poolfabriken.
Mitt skydd. Min pool.
(2004)


Hej,

Nyfiken fråga skulle det kunna vara möjligt att få kika förbi någon gång och kolla på ditt poolskydd! Jag funderar starkt på ett sånt efter att ha fått överge tankarna på ett pooltak eftersom min granne inte accepterar höjden från sin sida! Och ska jag köpa ett special pooltak så kostar det nästan 100,000 och det är för mycket!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #15 skrivet: juni 14, 2007, 15:29:55:55 »

No probs!  O0
(se mailsvar)
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Jpzon

SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #16 skrivet: maj 07, 2010, 16:26:07:07 »
Bara undrar om det var någon som fick till ett pooltäcke av kanalplast?

Utloggad aromata

SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #17 skrivet: maj 08, 2010, 12:17:44:44 »
Nä, inte jag i alla fall. Kör nu i stället med en egentillverkad "rollschutts" med en genomskinlig presenning från Harald Nyborg och tunna aluminiumrör tvärs över poolen på bredden. Jag har gjort en vev så att jag kan gå vid sidan av poolen och rulla upp presenningen utan att kröka ryggen för mycket. Ett snöre rullas in i presenningen och när poolen ska täckas drar jag bara i snöret och det hela rullar upp sig igen.

Det funkar ganska bra och jag tycker (ovetenskapligt) att den isolerar lika bra som den solfolie som jag alltid använt förut. En skillnad är att jag nu inte får nåt skit i poolen. Aluminiumrören är en engångskostnad medan presenningen får bytas emellanåt. 4x8 meter kostar 499 kr och 6x10 meter kostar 649 kr. Den ska vara UV-stabil.

Utloggad Södergren

SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #18 skrivet: maj 11, 2010, 15:40:29:29 »
Låter som en helbra budgetlösning! O0

Måste dock instämma med att jag tycker kanalplastskivor med "uppstyvande" kanter, rullandes på hjul i en liten fals i trädäcket låter galet lockande... Tänk sedan att ha en lucka i trädäcket (ungefär som bakluckan på en bil fast neråt), så att joxet är helt dolt under däcket när det inte används... en kombination av säkerhet, isolering och skräpskydd.. under 40tkr..

Utloggad utopiazz

SV: Kanalplast som pooltäcke
« Svar #19 skrivet: maj 11, 2010, 16:05:08:08 »
Nä, inte jag i alla fall. Kör nu i stället med en egentillverkad "rollschutts" med en genomskinlig presenning från Harald Nyborg och tunna aluminiumrör tvärs över poolen på bredden. Jag har gjort en vev så att jag kan gå vid sidan av poolen och rulla upp presenningen utan att kröka ryggen för mycket. Ett snöre rullas in i presenningen och när poolen ska täckas drar jag bara i snöret och det hela rullar upp sig igen.

Det funkar ganska bra och jag tycker (ovetenskapligt) att den isolerar lika bra som den solfolie som jag alltid använt förut. En skillnad är att jag nu inte får nåt skit i poolen. Aluminiumrören är en engångskostnad medan presenningen får bytas emellanåt. 4x8 meter kostar 499 kr och 6x10 meter kostar 649 kr. Den ska vara UV-stabil.

Samlas det inte regnvatten på skyddet eller har du gjort hål för detta?


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag