VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Låta husets frånluft värma luftvärmepumpen?  (läst 1177 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
Låta husets frånluft värma luftvärmepumpen?
« skrivet: januari 31, 2020, 16:17:39:39 »
Har en liten tokig ide att låta husets frånluft att ge värme till luftvärmepumpen. Min ventilation är ett Heru-130-s-aggregat. Värmeväxlare och återvinning av värmen. Det är ändå mycket värme som går åt spillo. Min tanke är att koppla husets frånluft till luftvärmepumpens insug.
.
Denna temperatur är oftast högre än uteluften nattetid, vår, höst och vinter. Vilket skulle kunna betyda att utomhuspoolen kan värmas enkelt även vintertid?
Roger



Poolgiganten

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Låta husets frånluft värma luftvärmepumpen?
« Svar #1 skrivet: februari 19, 2020, 08:53:21:21 »
det är betydligt mer luft som poolvärmepumpen behöver än vad din frånluft är, om din frånluft bär mycket fukt så kommer det innebära att frost/is bildas snabbare än med att bara använda uteluften om den bär mindre fukt.
Din poolväermepump måste ha avfrostningsfunktion som verkligen fungerar ordentligt.

Spontant låter det som en dålig ide att värma en utomhuspool vintertid om du inte har rätt poolväermepump, ordentligt isolerad pool under, på sidor och ett riktigt bra vintertäcke/pooltak  ;)
Men beror självklart på hur kallt ni har på vintern, detta kanske är Malmö med vintertemperatur på +7 grader ute

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Låta husets frånluft värma luftvärmepumpen?
« Svar #2 skrivet: februari 19, 2020, 19:08:07:07 »
Hej och tack för svar.
Keramisk kärna i poolen och 7cm frigolit runt om. 10cm i botten samt kanalplasttak. Avfrostningen fungerar.
Frånluften är alltid minst 13 grader. Min förhoppning är att de kan ge mindre avfrostningstid om luften får ett tillskott av varmare luft? Heru 130s-aggregatet ligger nära luftvärmepumpen och det är enkelt att dra spirorör med isolering som ventilerar ut luften till pumpen.
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Låta husets frånluft värma luftvärmepumpen?
« Svar #3 skrivet: februari 19, 2020, 19:13:23:23 »
Hej,
Förstår hur du tänker. Detta år hade jag kunnat köra poolen hela säsongen. Men det är inte min tanke. För det finns andra bättre alternativ. Tanken var att hjälpa värmepumpen under vår och höst och inte vintertid.
Roger

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Låta husets frånluft värma luftvärmepumpen?
« Svar #4 skrivet: februari 19, 2020, 19:46:07:07 »
Är det tidig vår och sen höst så kan du få lite hjälp och är utblåset nära utedelen så är det inte så dyrt att testa  O0

Men titta på luftflödet på din poolvärmepump och vad som du skickar ut så lär det vara riktigt stor skillnad.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan