Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Beständigt skivmaterial i poolmiljö, i behov av beprövade tips!  (läst 2105 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ceke

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 2
  • Någon gång ska väl mitt poolprojekt bli klart...?
    • Visa profil
Beständigt skivmaterial i poolmiljö, i behov av beprövade tips!
« skrivet: augusti 17, 2019, 16:58:20:20 »
Är det någon på detta eminenta forum som kan rådgöra vad jag ska ersätta nuvarande skivmaterial (används som distans under takskenorna och ligger ovanpå poolväggen) då det visar sig att de inte klarar fukten på önskat sätt...  :(

Jag har använt mig av fibercementskivor (Cembrit/Minerit Heavy Duty/Normal) och tyvärr visar det sig att den ena varianten som jag köpte av antingen snålhet eller misstag nu blir porös, släpper mineraler ner i vattnet som tycks lägga sig i trappen och rosta samt cementen täpper till Net'skim-strumpan i filterkorgen. Det verkar även blir väldigt mycket mossa under takskenan vilket skivorna skulle stå emot men det kan vara så att det blir påväxt precis utanför skivan..?

Jag är inne på att istället använda mig av en gummimatta eller plastskiva, men enligt den lokala Vulk-försäljaren så sticker priset iväg rejält när det ska motstå salt och kem i poolvattnet samt UV.  <hmm>

Tips på beprövade lösningar mottages tacksamt!
Höjden bör vara mellan 5-8 mm, bredd 33 cm samt längden 2 * 15,5 m.


Pool: 8x4 Thermo-/Isopool med romersk trapp.
Tak: Z-line Luci Lux med ledlist i takskenorna.
Värmekälla: Värmeväxlare kopplad till Fjärrvärme
Pump: Brilix FXP 550
Astral saltklorinator med autodosering
Pulit+ 5 poolrobot
Ondilo ICO

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Beständigt skivmaterial i poolmiljö, i behov av beprövade tips!
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2019, 09:57:23:23 »
Jag har glest placerade remsor av tryckimpregnerat trä under takrälsen/skenan sedan 2016. Toppen på muren där takrälsen ligger har en svag lutning utåt för att vatten som eventuellt rinner ner genom skruvhålen och längsgående skarven i skenan ska rinna ut och inte ner i muren.

Troligen löste det ett ickeproblem då fukten i muren till största delen verkar komma från att regnet blåser mot muren. På insidan av rälsen sitter det en trälist som döljer glipan. Utan den trälisten så blåser det in kall uteluft under rälsen. Rälsen är väldigt styv så det kan vara ganska stort avstånd mellan träremsorna. Det är oftast torrt under rälsen så det finns ingen antydan till påverkan på träremsorna. Billigare lösning än så här är nog svår att finna.

Muttrarna som håller rälsen efterdras någon gång per år.
« Senast ändrad: augusti 18, 2019, 14:16:04:04 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ceke

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 2
  • Någon gång ska väl mitt poolprojekt bli klart...?
    • Visa profil
SV: Beständigt skivmaterial i poolmiljö, i behov av beprövade tips!
« Svar #2 skrivet: augusti 18, 2019, 14:24:12:12 »
Tack för ditt svar och tips Tommy.
Jag har en liten annorlunda skena än den du har och skulle helst se att det är stumt under den hela vägen.  :-\
Pool: 8x4 Thermo-/Isopool med romersk trapp.
Tak: Z-line Luci Lux med ledlist i takskenorna.
Värmekälla: Värmeväxlare kopplad till Fjärrvärme
Pump: Brilix FXP 550
Astral saltklorinator med autodosering
Pulit+ 5 poolrobot
Ondilo ICO

Utloggad TommyC

SV: Beständigt skivmaterial i poolmiljö, i behov av beprövade tips!
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2019, 15:46:28:28 »
Med en sänksåg med styrskena så går det ganska enkelt att såga långa träremsor att lägga i rälsens längsled. En remsa mot vardera ytterkanten och en eller två i mitten beroende på hur tjock bräda man sågar remsorna ur.

Har du stenmaterial under rälsen så är det kanske bättre att gjuta på ett skikt med betong.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Inloggad Erica

SV: Beständigt skivmaterial i poolmiljö, i behov av beprövade tips!
« Svar #4 skrivet: oktober 12, 2019, 02:08:01:01 »
Golvplattor i granit som är 1 cm tjocka finns ju i bygghandeln. Man kan ju såga sådana med diamantsågklinga och t.ex. dela en platta (standard 1x1 fot, 30.5 cm). Granit påverkas ju definitivt inte av klorvattnet. Men skall det fungera får du ju öka avståndet till minst 1 cm, tunnare plattor finns inte att köpa och skulle inte hålla.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Beständigt skivmaterial i poolmiljö, i behov av beprövade tips!
« Svar #5 skrivet: mars 23, 2020, 17:45:01:01 »
Du kan köpa skivor i PVC 2000x1000mm och kapa i lämplig bredd hos http://www.janomattsson.se/contact.php

Med vänlig hälsning,
Martin oceanum.se
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Ceke

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 2
  • Någon gång ska väl mitt poolprojekt bli klart...?
    • Visa profil
SV: Beständigt skivmaterial i poolmiljö, i behov av beprövade tips!
« Svar #6 skrivet: mars 23, 2020, 20:04:03:03 »
Tack för ditt svar Martin!
Jag valde till slut att gå på ett experttips och köpte (svindyr) plast från https://www.christianberner.se/produkter/teknisk-plast/ som sägs stå emot både väderskiftningar samt kemikalier vilket bevisligen inte Mineritskivorna gjorde...

Förhoppningsvis var det sista gången jag bytte ut skivorna under takskenorna! 😃
Pool: 8x4 Thermo-/Isopool med romersk trapp.
Tak: Z-line Luci Lux med ledlist i takskenorna.
Värmekälla: Värmeväxlare kopplad till Fjärrvärme
Pump: Brilix FXP 550
Astral saltklorinator med autodosering
Pulit+ 5 poolrobot
Ondilo ICO

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag