VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vattenkemi och produktråd.  (läst 4554 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AcidSleeper

Vattenkemi och produktråd.
« skrivet: september 03, 2018, 17:20:23:23 »
Hej allesammans.
Har nu köpt ett spabad på 1600liter och köpte ett startpaket med kemi från butiken med klortabs 5g, pH+, pH-, filterfix och pipecleaner. Samt stickor som mäter pH och klor.

Swim&Fun är märket på klortabletterna. Någon som använt detta. Tycker det är märklig instruktion för doseringen.

Innan badet skall man enligt engelska instruktionen ha i 2st 5g klortabs per 500l vatten. Enligt den svenska är det 2st 10g per 500l vatten. ??
Efter badet, samma instruktion, 1st 5g klortabs per 500l vatten.

Så jag med 1600l ska ha i före badet 6-12st 5g tabs beroende om man läser svenska eller engelska..

Jag känner att blir det inte mycket klor före badet? Ska enligt instruktionen lösas upp på 5minuter, cirka.

Så är det någon som använder dessa eller kan tipsa om vilken produkt jag ska köpa. Vill ha till före och efter bad samt chockklorera om man nu inte ska använda en produkt utan klor för chocka vattnet!?

En del frågor...  :)

Snälla hjälp!
/Niclas

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Vattenkemi och produktråd.
« Svar #1 skrivet: september 03, 2018, 18:12:59:59 »
Det är väldigt osäkert att bara dosera utan att mäta. För att kloret skall fungera korrekt måste du ha ett vettigt pH-värde i vattnet. Någonstans mellan 7.2 och 7.6 brukar fungera bra. Där beror mycket på vad du har för vatten som du fyllt med. Vissa områden har surt vatten (lågt pH), speciellt om det rör sig om brunnsvatten. Andra områden har högt pH, ofta beroende på att kommunala vattenverk ofta avsiktligt höjer pH för att undvika korrosion i rörsystemen.

Vad det gäller kloret så beror förbrukningen på flera faktorer. Ju varmare vatten, desto mera klor förbrukas. Ju mer ni badar, desto mera klor går det åt. Duschar ni innan drar det mindre klor än om ni inte gör det. O.s.v. Därför måste ni mäta klornivåerna, speciellt nu i början. Efter en tid kan ni om ni har samma badvanor ungefär i vart fall då vänja er vid en viss rytm för klortillsats som passar er användning och temperatur och då behöver ni inte mäta lika ofta som tidigare.

Utloggad nijo2

SV: Vattenkemi och produktråd.
« Svar #2 skrivet: september 03, 2018, 21:23:33:33 »
Hej allesammans.
Har nu köpt ett spabad på 1600liter och köpte ett startpaket med kemi från butiken med klortabs 5g, pH+, pH-, filterfix och pipecleaner. Samt stickor som mäter pH och klor.

Swim&Fun är märket på klortabletterna. Någon som använt detta. Tycker det är märklig instruktion för doseringen.

Innan badet skall man enligt engelska instruktionen ha i 2st 5g klortabs per 500l vatten. Enligt den svenska är det 2st 10g per 500l vatten. ??
Efter badet, samma instruktion, 1st 5g klortabs per 500l vatten.

Så jag med 1600l ska ha i före badet 6-12st 5g tabs beroende om man läser svenska eller engelska..

Jag känner att blir det inte mycket klor före badet? Ska enligt instruktionen lösas upp på 5minuter, cirka.

Så är det någon som använder dessa eller kan tipsa om vilken produkt jag ska köpa. Vill ha till före och efter bad samt chockklorera om man nu inte ska använda en produkt utan klor för chocka vattnet!?

En del frågor...  :)

Snälla hjälp!
/Niclas
Är produkterna avsedda för Spabad?
Swim&fun förknippar jag med "vanlig" pool.

Utloggad Erica

SV: Vattenkemi och produktråd.
« Svar #3 skrivet: september 03, 2018, 21:57:44:44 »
Är produkterna avsedda för Spabad?
Swim&fun förknippar jag med "vanlig" pool.

Det som väl ändå talar för att det handlar om produkter för ett spa är väl i så fall bruksanvisningen. Det talas enligt TS om "före badet" och "efter badet" och så brukar man ju aldrig behandla en pool med lite större vattenvolym.

Utloggad Micke74

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Hedemora
  • Antal inlägg: 27
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Vattenkemi och produktråd.
« Svar #4 skrivet: september 04, 2018, 06:35:42:42 »
Hej jag klorerar aldrig före bad i spa, utan efter.
Jag använder inte tabs utan granulat.
Tillsätter 2 teskedar per badande och timme och Spachock  (aktivt syre) lika mycket.
Du har nog lite mer vatten i ditt spa så kanske du ska ha i lite mer
Någon gång i veckan måste jag pyttsa i klor fast jag inte badar.
Sen gäller det att kika på PH värdena efter hand.
När jag fyller på nytt vatten så kör jag i 2 matskedar klor.
Sen om det är fel vet jag ej men det funkar för mig.

Utloggad nijo2

SV: Vattenkemi och produktråd.
« Svar #5 skrivet: september 04, 2018, 13:23:56:56 »
Hej jag klorerar aldrig före bad i spa, utan efter.
Jag använder inte tabs utan granulat.
Tillsätter 2 teskedar per badande och timme och Spachock  (aktivt syre) lika mycket.
Du har nog lite mer vatten i ditt spa så kanske du ska ha i lite mer
Någon gång i veckan måste jag pyttsa i klor fast jag inte badar.
Sen gäller det att kika på PH värdena efter hand.
När jag fyller på nytt vatten så kör jag i 2 matskedar klor.
Sen om det är fel vet jag ej men det funkar för mig.
Så är det kanske...men att klorera före badet känns inte vanligt heller i ett spabad.

Utloggad AcidSleeper

SV: Vattenkemi och produktråd.
« Svar #6 skrivet: september 04, 2018, 19:55:56:56 »
Nä det är inte lätt attvara nybörjare!  <hmm>

Det svåraste som jag tycker är att tyda den där mätstickan för klor och pH. Tycker de är väldigt otydliga. Någon som har stickor som de tycker är bra?

Hur lång tid efter man haft i klor/pH+- kan man stoppa ned en sticka?

Man ska alltså inte klorera för bad?
Efter förstår jag eftersom man drar dit smuts som måste rengöras av kloret.

Nu är snart vattnet 1vecka gammalt (på lördag) och vi har badat 3 gånger.  O0
Hur ofta ska man chockklorera?

Tabs eller granulat? Vad är ”bäst”?

Spachock (aktivt syre), fördelar/nackdelar med det?

Använder ni medel för att styra alkalinitetvärdet och hårdhet på vattnet?

Som sagt, helt rookie!  <help>

Utloggad Micke74

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Hedemora
  • Antal inlägg: 27
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Vattenkemi och produktråd.
« Svar #7 skrivet: september 05, 2018, 06:29:39:39 »
Nä det är inte lätt attvara nybörjare!  <hmm>

Det svåraste som jag tycker är att tyda den där mätstickan för klor och pH. Tycker de är väldigt otydliga. Någon som har stickor som de tycker är bra?

Hur lång tid efter man haft i klor/pH+- kan man stoppa ned en sticka?

Man ska alltså inte klorera för bad?
Efter förstår jag eftersom man drar dit smuts som måste rengöras av kloret.

Nu är snart vattnet 1vecka gammalt (på lördag) och vi har badat 3 gånger.  O0
Hur ofta ska man chockklorera?

Tabs eller granulat? Vad är ”bäst”?

Spachock (aktivt syre), fördelar/nackdelar med det?

Använder ni medel för att styra alkalinitetvärdet och hårdhet på vattnet?

Som sagt, helt rookie!  <help>

Jag använder folkpools stickor https://www.folkpool.se/produkter/pool/poolvard/testutrustning/testset-strips/teststrips-4-instatest-cl-ph-alk-cya-50-strips.html
Tror jag har läst att efter en halvtimme efter att man har kört pumpar kan man läsa av stickor och få ett riktigt värde.
Jag brukar köra i ca 2 msk klor och aktivt syre en gång i veckar för att chocka och bränna bort bundet klor som inte är bra att bada i.
Har aldrig kört med tabs pga av att jag tror att det sliter på locket och kuddar, men det finns olika åsikter om det i forumet har jag sett, vad som är rätt eller fel vet jag inte.
Alkalinitetvärdet har jag aldrig behövt justera i mitt bad men det beror nog på vilket vatten man har.
Klor, aktivt syre och ph+ är enda burkar jag behöver.

Utloggad AcidSleeper

SV: Vattenkemi och produktråd.
« Svar #8 skrivet: september 06, 2018, 15:09:49:49 »
Sökte runt på forumet och hittade https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13002.0

Kollade snabbt på ebay och hittade denna till ett superpris på 127kr: https://www.ebay.com/itm/Taylor-K2006-Complete-Swimming-Pool-Water-FAS-DPD-Chlorine-pH-Alkaline-Test-Kit/332786837234?hash=item4d7ba426f2:g:G0kAAOSwYlZbiVJd#shId Jag slog till direkt. nu kanske man blir lurad men men... man kanske får koll på vattenvärdena!  O0


För idag så kolla jag badet och såg en gulaktigt rand precis ovan vattenlinjen. Tog bort den och testade vattenvärdena. Senaste jag hade i något var i söndags. Troligen för dåligt underhåll då jag hade för lågt ph och klor var bara vitt på teststickan.

Gjorde rent, fyllde på med lite vatten, ökade ph och efter cirka 30min slängde jag i 6st 5gram tabs (upplösta i vatten först). Nu 30min senare, bra ph 7,4 och klorvärdet låg på 1.5 cirka. Men som sagt svårt att se på dessa stickor. Lågt klorvärde kanske?


Hur ofta måste man styra upp ph. Förstår att det beror väl på vattnet i kran men hur ofta brukar ni justera ph?

Ska läsa på mer om aktivt syre.

Utloggad AcidSleeper

SV: Vattenkemi och produktråd.
« Svar #9 skrivet: september 07, 2018, 09:29:26:26 »
Kollade snabbt på ebay och hittade denna till ett superpris på 127kr: https://www.ebay.com/itm/Taylor-K2006-Complete-Swimming-Pool-Water-FAS-DPD-Chlorine-pH-Alkaline-Test-Kit/332786837234?hash=item4d7ba426f2:g:G0kAAOSwYlZbiVJd#shId Jag slog till direkt. nu kanske man blir lurad men men... man kanske får koll på vattenvärdena!  O0

Jag blev lurad men fick i alla fall tillbaka pengarna från eBay! 😂 men konstaterar att eBay har koll på vilka som luras och inte så helt riskfritt att försöka handla så länge som man har deras garanti på köpet! 👍🏻
Får försöka hitta en annan säljare!

Utloggad AcidSleeper

SV: Vattenkemi och produktråd.
« Svar #10 skrivet: september 12, 2018, 15:54:37:37 »
Kollade vilket vatten vi har i kommunen och ser att det är 3 dH. Det står att det är mjukt vatten.

Måste jag köpa något och justera hårdheten?

Hur mäter jag hårdheten på vattnet!?

Utloggad Erica

SV: Vattenkemi och produktråd.
« Svar #11 skrivet: september 12, 2018, 21:01:01:01 »
3 DH är mjukt, du bör inte få problem med kalkutfällning i någon utsträckning i vart fall. Hårt vatten kan vara 20-30 DH, i enstaka fall ändå högre. Hårdheten är lite knepig att mäta. Ett enkelt men inte jätteexakt sätt är att köpa en särskild kalibrerad tvållösning som droppe för droppe hälls i en bestämd mängd av testvatten. Antal droppar som åtgår blir ett mått på hur hårt vattnet är. Principen bygger alltså på samma sak som att det behövs mera tvättmedel för att få ett lödder om du har hårt vatten än om du har mjukt.

Utloggad AcidSleeper

SV: Vattenkemi och produktråd.
« Svar #12 skrivet: september 13, 2018, 21:48:02:02 »
Hittade en teststicka från Lamotte som kan mäta 6olika saker så den är köpt! 👍🏻

Nackdelar med mjukt vatten på 3dH?


Sen funderar jag på filterrengöring. Vi fick med en sådan på 1liter i ett startkit och det står att man ska använda 5dl per 1000liter vatten alltså 8dl på 1600liter. Men känns verkligen dyrt att rengöra filter på detta sätt med flytande rengöring.

Någon som kan tipsa om något annat medel? Jag läste någonstans om pulver som är mer kostnadseffektivt men kan inte hitta att någon säljer detta. Länktips!

Ta k för all hjälp hittills. Uppskattas verkligen!

Utloggad Telekiter

SV: Vattenkemi och produktråd.
« Svar #13 skrivet: september 14, 2018, 09:08:49:49 »
Jag använde ett avloppsrör som var pluggat i ena änden och ett lock i andra. I röret (som är tillräckligt stort för att gott och väl rymma filtret) hade jag filterrengöringsvätskan och så fick filtret stå där några timmar innan jag spolade av det ordentligt under kranen. Funkade mycket bra. Jag följde inte blandningsföreskriften alls, på rek av återförsäljare. Han sa att man inte alls behöver blanda så kraftigt. Kanske 1/3 av rekommendationen och dessutom kan man använda samma blandning vid 3-4 rengöringstillfällen innan vätskan är för smutsig och behöver bytas ut. Jag har alltså röret med vätskan stående i tvättstugan bakom en dörr när den inte används.

/Urban.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattenkemi och produktråd.
« Svar #14 skrivet: september 14, 2018, 09:19:37:37 »
Swim and fun är väl en produkt för de små ovanmarkspoolerna som kostar någon tusenlapp.
Oavsett till vad så anges ju mängden/500 liter, så om det är i pool eller spa borde ju inte spela så stor roll kan man tycka.
Håller med Erica, att mäta är att veta.
Jag försöker ha ca 1-3 ppm innan vi hoppar i, och så klorerar jag med ca 1 msk när vi badat klart.
Det händer att vi badar även om klorhalten är 5-10 ppm men då håller vi ögonen ovan vattenytan...

Som alltid rekommenderar jag att man ser till att ha alkalinitet och PH på OK värden innan man klorerar.
Nu när vi haft SPA-badet i flera år vet jag hur mycket alka+, kalk och ph+ som behövs när vi bytt vatten, behöver inte ens mäta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan