Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: "För varmt" i badet kontra inställd temperatur?  (läst 3207 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Deess

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Finja, Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
"För varmt" i badet kontra inställd temperatur?
« skrivet: augusti 15, 2017, 00:26:02:02 »
Bytte nyligen min Balboa 3 kW värmare till en exakt likadan, då den gamla var kass och slog ut jfb.
Nu efteråt så har tempen stått rejält högre än normalt: 41°, fastän badet är inställt på 38,5°.
Visst har solen tittat fram om dagarna och motorerna generar en del värme dom med, men så mycket gratisvärme kan man väl knappast få av det?
Svart lock på, svartmålat kabinett, med vindduk, "alububbelfolie" och välstoppat inuti med glasull (pga att förra ägaren rev ut nästan all isolering ur det) + står på frigolit för att hindra markkyla och är delvis inbyggt i altanen.
Kan jag ha missat nån tempgivare eller är den nya så mycket effektivare?
Eller är detta ett så kallat i-landsproblem jag har?  ;D
Artesian 740 - ägt sen 2015

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: "För varmt" i badet kontra inställd temperatur?
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2017, 10:01:46:46 »
Visar displayen alltså ett högre värde än du ställt in, eller mäter du tempen med en annan termometer.
Har svårt att tro att värmen som genereras av pumparna skall göra att tempen stiger över börvärde.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Plums

SV: "För varmt" i badet kontra inställd temperatur?
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2017, 11:28:00:00 »
Visar displayen alltså ett högre värde än du ställt in, eller mäter du tempen med en annan termometer.
Har svårt att tro att värmen som genereras av pumparna skall göra att tempen stiger över börvärde.

Jag har mitt spabad i ett soligt läge. På sommaren är tempen ofta över 40 på dagarna även om jag ställt den på 39. På vintern är det inget problem.

Utloggad Deess

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Finja, Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: "För varmt" i badet kontra inställd temperatur?
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2017, 23:41:27:27 »
Visar displayen alltså ett högre värde än du ställt in, eller mäter du tempen med en annan termometer.
Har svårt att tro att värmen som genereras av pumparna skall göra att tempen stiger över börvärde.

Ja, det är displayen som visar på 41°.
Glömde förresten att badet inställt på standard filtercykler.
Något fundersam, då det just nu står inställt att värma till 37,5°, men vid koll i kväll så var det fortfarande 41°.
Stod med värmaren urkopplad i ca 1,5 vecka innan bytet gjordes och även då höll den tempen väl (runt 38-39°) så länge locket låg på.
Öppnade och luftade en dag och lät det sjunka till 35-36°, men dagen efter så var det uppe på samma värden igen.
Detta talar ju för att det är bra isolerat, men samtidigt är jag lite orolig för att det är för bra isolerat - om det nu kan bli det?
Har i.o.f.s haft extremt låga elräkningar under dom kalla månaderna, trots flitigt badande.

Ingen dum tanke att testa med en annan termometer med för att få en referens.
Artesian 740 - ägt sen 2015

Utloggad johanmarsta

SV: "För varmt" i badet kontra inställd temperatur?
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2017, 05:53:40:40 »
Har du kollat så att du inte råkat få filtreringen på FILC eller FIL8 , då går pumpen väldigt mkt och då blir det som du beskriver.

Utloggad Deess

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Finja, Sverige
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: "För varmt" i badet kontra inställd temperatur?
« Svar #5 skrivet: augusti 19, 2017, 00:17:38:38 »
Har du kollat så att du inte råkat få filtreringen på FILC eller FIL8 , då går pumpen väldigt mkt och då blir det som du beskriver.

Haha!
Fick samma tanke häromdan - efter att jag skrivit inlägget.
Mycket riktigt - den stod på FIL8 och nu är tempen tillbaka på normala igen.  :)
Klassiskt fall av RTFM (Read The F**ing Manual, för dom som inte vet) = case closed.  O0
Artesian 740 - ägt sen 2015

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan