CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gamla PEM-kopplingar?  (läst 11713 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #10 skrivet: juni 29, 2017, 22:39:00:00 »
Det verkar att 38 år av varmt högt klorinerade vatten har ätit upp och förtunnat metallkopplingen såpass mycket att utvändiga gänga har gått sönder!  ::)

Rester av metallgänga kan dras ut ur plastmuffens invändiga gängar...

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #11 skrivet: juni 29, 2017, 22:47:51:51 »
Här är metallkopplingens rester...
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #12 skrivet: juni 30, 2017, 11:22:00:00 »
Måste kännas skönt att byta den O0

Tänker du i förebyggande syfte byta även de andra, tänker mest på  bottenavloppets koppling? Kan ju bli en del vatten i huset om den ger upp.... :o
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Dimitris76

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #13 skrivet: juni 30, 2017, 12:06:00:00 »
Måste kännas skönt att byta den O0

Tänker du i förebyggande syfte byta även de andra, tänker mest på  bottenavloppets koppling? Kan ju bli en del vatten i huset om den ger upp.... :o

Jag vet! Det var min största rädsla.

Jag byter allt till PEM-kopplingar i plast. Jag måste bara köpa en stor skiftnyckel med grippvid 65mm för kopplingarna sitter som en berg...
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad TommyC

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #14 skrivet: juni 30, 2017, 17:58:20:20 »
Skönt att byta ut de gamla dåliga kopplingarna. Stor skiftnyckel låter dyrt. Kedjerörtång fungerar troligen bra och är användbart även till annat. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kedjerortang-2000018460/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #15 skrivet: juni 30, 2017, 19:05:24:24 »
Τack för tipset!  O0

Jag åker dit nu - det stänger kl. 20!
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #16 skrivet: juni 30, 2017, 19:25:29:29 »
Back to business!
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad TommyC

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #17 skrivet: juni 30, 2017, 19:46:45:45 »
Håller tummarna att det funkar  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #18 skrivet: juni 30, 2017, 20:51:05:05 »
De funkade utmärkt! Stort Tack igen!

Den vita plastmellanstyck var såpass åldrat - den fragmenterades direkt när jag tog den med polygriptången...

Nytt problem...
Första installatoren har snålat med PEM-slangen och har kappat den för kort.

Räcker det med 47mm längd som sticker ut ur väggen?
Jag har beställt de här kopplingarna:
https://www.poolklor.com/produkt/pem-slangkoppling-rak-50mm-till-1½utv/



4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad TommyC

SV: Gamla PEM-kopplingar?
« Svar #19 skrivet: juli 01, 2017, 12:02:28:28 »
Svår fråga men det är inte omöjligt att 47 mm räcker. PEM-slangen ska bottna i kopplingen. Det sitter en O-ring som ska täta runt PEM-slangen. Kanske vågar man pruta lite på bottnandet men slangen måste i alla fall gå förbi O-ringen med tillräcklig marginal vad nu det är. Blir det problem så kan du ju kratsa ur väggen lite.

Edit: En sak till: det ser ut som att din slang har en intryckning liksom min hade (efter en gammal slangklämma). Jag slipade försiktigt runt om för hand med sandpapper för att jämna ut "diket" i slangen. Det måste vara jämnt där O-ringen hamnar för att det ska bli tätt.
« Senast ändrad: juli 01, 2017, 12:06:45:45 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag