CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Styra solfångare mellan pool och panna  (läst 2421 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Randau

  • Gäst
Randau
Styra solfångare mellan pool och panna
« skrivet: februari 18, 2017, 14:55:58:58 »
Hej !
Jag har en pool som är 8*4 m och värmer den med värmepump.
Jag har även solfångare på taket som går till min panna och har börjat fundera på att använda den till poolen också. Jag har en 75 kw värmeväxlare till poolen från pannan som jag vill koppla in på solfångare kretsen istället. Min fråga är, hur styr jag solfångaren till poolen respektive pannan.
Enligt rörläggare är det inga problem att koppla samman detta.
Jag vill dok ha en styrning från en termostat i poolen ( som jag har ) till en motordriven trevägsventil som slår om till pannan när poolen är uppe i 30 grader ( ca ) och slår om när poolen är nere i 27 grader ( ca ) igen.
Hur löser man det?
Vad skall man använda för styrning?
Är det fullt möjligt att göra?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Styra solfångare mellan pool och panna
« Svar #1 skrivet: februari 19, 2017, 10:05:56:56 »
Allt är möjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.

Ett färdigt styrsystem exempelvis Siemens Logo är ett alternativ. https://www.byggahus.se/forum/teknik/116905-plc-siemens-logo.html

Eller en sån här: http://www.e-logger.se/wiki/index.php/Manual_solf%C3%A5ngarstyrning

En Linuxdator i form av en gammal PC eller en Raspberry Pi eller sin vanliga husserver eller vad man nu föredrar är ett annat alternativ. Till den ansluter man lämpligt antal DS1820 1-wire temperaturgivare https://www.energibutiken.se/sv/dallas-1-wire-givare/95-dallas-1-wire-pro-rorgivare-5-meter.html via en USB till 1-wire adapter https://www.m.nu/adaptrar-natuppbyggnad/adapter-usb-1wire-ds9490r Drivrutiner för 1-wire finns färdigt för Linux. Styrningen kan man t ex göra via script som körs via crontab eller valfritt programspråk. Dessutom kan man köra det utmärkta programmet rrdtool för att generera snygga grafer över loggade temperaturer och styrsystemets funktion.

Varför köpa färdigt när man kan krångla till det alldeles själv?
« Senast ändrad: maj 29, 2017, 16:25:28:28 av Rickard »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad j-t

SV: Styra solfångare mellan pool och panna
« Svar #2 skrivet: februari 19, 2017, 16:29:11:11 »
Som vanligt föreslår jag ett hemautmatiseringssystem  :)

Kör själv z-wave baserade fibaro men det finns även i 433 bandet som nexa mfl.
Fibaro har en multisensor som kan hantera 4 stycken DS1820 i serie och det finns färdiga sådana med rostfri sensordel, motorn kan du styra med en on/off brytare som infälld eller plug in variant. Regelverket bygger du sen i systemet och sen så sköter det sig själv...

Utloggad TommyC

SV: Styra solfångare mellan pool och panna
« Svar #3 skrivet: februari 19, 2017, 21:46:05:05 »
Jo, det verkar ju vara en bra variant av att låta någon annan krångla till det.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad j-t

SV: Styra solfångare mellan pool och panna
« Svar #4 skrivet: februari 20, 2017, 08:34:36:36 »
Jo, det verkar ju vara en bra variant av att låta någon annan krångla till det.  ;D

Man slipper köra en linux kärra vilket de flesta inte har kompetens till ;) jag valde appliance vägen, den medger att göra det så avancerat man vill och jag har börjat skriva egna script till min fibaro men oftast bygger jag med block i den vilket är betydligt enklare och snabbare.

Utloggad TommyC

SV: Styra solfångare mellan pool och panna
« Svar #5 skrivet: februari 24, 2017, 18:31:40:40 »
Fibaro fungerar säkert jättebra men det har jag ingen kunskap om. En lösning baserad på Linux är kanske inte så lämplig om man inte är genuint intresserad av teknik och vill lägga tid på att lära. Det finns ju massor av lösningar på styrbehovet. Vad man väljer beror på faktorer som t ex tidigare erfarenheter och personliga preferenser. Har man ingen erfaranhet av liknande problem så kan det ofta vara svårt att välja på grund av den stora mängden möjliga lösningar. Huvudsaken är att man blir nöjd.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad j-t

SV: Styra solfångare mellan pool och panna
« Svar #6 skrivet: februari 24, 2017, 19:41:30:30 »
Vad man väljer beror på faktorer som t ex tidigare erfarenheter och personliga preferenser. Har man ingen erfaranhet av liknande problem så kan det ofta vara svårt att välja på grund av den stora mängden möjliga lösningar. Huvudsaken är att man blir nöjd.  O0

Varför jag ständigt rekommenderar fibaro är för att den verkligen är busenkel att jobba med även för den som inte kan där man skapar händelser med block och det finns en uppsjö med brytare och givare.
Även jag som kan linux och jobbar med IT, föredrar jag enkelheten framför en mer teknisk tyngre linux variant, men som du säger så är det viktigaste att man blir nöjd och att det fungerar bra :)

Utloggad TommyC

SV: Styra solfångare mellan pool och panna
« Svar #7 skrivet: februari 25, 2017, 11:39:42:42 »
Jag kanske ska prova fibaro om det dyker upp något lämpligt behov.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag