CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mätelektroder under renovering  (läst 2439 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

Mätelektroder under renovering
« skrivet: oktober 08, 2016, 20:43:29:29 »
Vi skall efter många års året-runt drift för första gången stoppa och tömma vår pool eftersom vi behöver renovera vissa saker. Men frågan är hur man bäst hanterar mätelektroderna för Redox resp. pH ? Att de absolut inte får stå torra vet jag mycket väl, men sedan finns det ju olika sätt att åstadkomma detta:
metod 1: ta ur elektroderna ur hållarna, sätta dem i en glasburk med vatten. Om man bara fyller på vatten emellanåt för att motverka avdunstning bör ju elektroderna hålla sig blöta.
metod 2: låta elektroderna sitta kvar i hållarna men stänga de avstängningsventiler som vi har på vardera sidan av varje elektrod, och väl också de gemensamma avstängningsventilerna för hela mätkretsloppet. Vattnet stängs ju då inne i kretsen även om vi tömmer poolen.

Någon som har gjort motsvarande ? Jag kan tillägga att elektroderna fungerar utmärkt - trots att de gått mer ån 10 gånger över den rekommenderade bytestiden på ett år (den rekommendationen verkar suspekt ! ). Så länge som mätresultaten stämmer med de kontrollmätningar som vi gör någon enstaka gång med tabletter så tycker vi inte det finns skäl att byta ut dem. Skulle det behövas göras senare så är det ju enkelt gjort - ingenting som kräver demontering eller tömning av någonting.

Poolgiganten

Utloggad j-t

SV: Mätelektroder under renovering
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2016, 11:27:53:53 »
För en herrans massa år sedan arbetade jag på ett ställe med ett eget vattenreningssystem, vid kvalitetstesterna användes känsliga elektroder och dessa förvarades i plastbehåller innehållande vätska som var neutral, dvs ph7, när de inte användes. Så jag hade satt dem i glasburkar och satt en plastpåse över som jag knytit igen (för att minska/eliminera avdunstningen) med sladden utanför (så inte kontakten får någon beläggning), funkade det för dem så fungerar det säkert för era med.

Tror att bytestiden är för att de ska ha merförsäljning, och att de säkert får lite beläggning, men det är nog mer undantag än regel verkar det som baserat på vad jag hittat i ämnet.

Utloggad Ceke

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 2
  • Någon gång ska väl mitt poolprojekt bli klart...?
    • Visa profil
SV: Mätelektroder under renovering
« Svar #2 skrivet: oktober 09, 2016, 18:09:27:27 »
Erica, jag har egentligen samma fråga om elektroder som du fast i mitt fall gäller det i samband med vinterförvaring...
Som du kan se på den manual jag fått av poolfirman så ska de förvaras i någon sorts buffertvätska...
Vad kan det vara för sorts vätska måntro??  :-\ <hmm>

Just nu förvarar jag mina provisoriskt i behållare med vanligt kranvatten men det lär ju dels dunsta och bör ju inte vara detsamma som buffertvätska kan tyckas...

Kanske j-t har svaret i sitt inlägg?
« Senast ändrad: oktober 09, 2016, 18:17:29:29 av Ceke »
Pool: 8x4 Thermo-/Isopool med romersk trapp.
Tak: Z-line Luci Lux med ledlist i takskenorna.
Värmekälla: Värmeväxlare kopplad till Fjärrvärme
Pump: Brilix FXP 550
Astral saltklorinator med autodosering
Pulit+ 5 poolrobot
Ondilo ICO

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Mätelektroder under renovering
« Svar #3 skrivet: oktober 09, 2016, 23:15:04:04 »
Jag har en Zodiac klorinator med elektroder för pH och redox. Förvarar dom under vintern i de små plastbehållarna som dom levererades med (ser ut som små provrör med en gummitätning). Använder vanligt kranvatten. Enligt manualen kan man göra det eller använda buffertlösning. .
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad Erica

SV: Mätelektroder under renovering
« Svar #4 skrivet: oktober 10, 2016, 22:22:39:39 »
Tack för svaren. Jo burkar med en specialtätning som passar elektroderna låter ju praktiskt, men tyvärr medföljde inga sådana när vi köpte våra elektroder. Man kan naturligtvis tillverka något liknande genom att göra hål i locket till en vanlig konservburk, men helt tätt blir det ju aldrig. Har man vanligt vatten i burken så får man väl då fylla på någon gång emellanåt, men har man en buffertlösning blir det knepigare för dess koncentration kan ju i så fall komma att ändras allt eftersom man efterfyller. Nu blir väl inte vårat stopp alls så långt som en vinterstängning på en utomhuspool, men en eller ett par månader kan det nog bli. Man vet ju heller aldrig säkert - i samband med översyner så hittar man ju ibland sådant som man inte visste om och som måste fixas på samma gång.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag