Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak  (läst 5863 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #10 skrivet: maj 24, 2016, 23:00:09:09 »



Men snälla lilla vän , hur är det med läsförståelsen, läs igen vad jag skrev


"Jag har ingen läcka !! helt 100 på de"   JAG !!! förbehåller mig rätten att själv avgöra och klassa till 100 % att JAG inte ha någon läcka . du får nog ta några kliv tillbaka i tråden och läsa igen.

När det gäller vad jag hade för fel i värmepump inlägget får du gärna ta upp detta i avsedd tråd eller skall vi kommentera varandras inlägg i andra trådar än den avser ?? då lär det bli väldigt rörigt och är mer att likna vid personangrepp än viljan till att diskutera , om vi alla här på forumet hade 100 % rätt i allt vi skriver... fantastiskt , vi borde inte ha andra jobb än pool-leverantör , poolskötare ...

Poolgiganten

Utloggad Steinmeister

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #11 skrivet: juni 23, 2016, 21:05:50:50 »
Jag är i samma sits. Har en marginell förslust, ca 2mm per dygn i min 4x8 pool. Ingen värmning men vattnet är 21c och ingen täckning. Förlorar ca 5mm på 48timmar. Har kollat alla yttre saker som lampor, skimmer, inlopp och där är det tätt. Kvar är trappan alt att de läcker mellan liner och vägg.

Utloggad Steinmeister

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #12 skrivet: juni 26, 2016, 19:26:20:20 »
Hur har det gått?

Jag tror på avdunstning för min del. Va så sjukt noga när ja monterade samtliga detaljer så de känns som om det är avdunstning hos mig.

Med stillastående vatten hade jag en förslust på ca 7-8mm på 6 dygn.

Men kontrollfreak som man är hade de varit kul att vara 100 säker.kr

Utloggad Erica

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #13 skrivet: juni 26, 2016, 19:59:32:32 »
Avdunstningen styrs av temperaturskillnaden mellan vattnet och luften plus lufthastigheten (om det t.ex. blåser). Med pooltak lär det ju endast kunna blåsa när du har öppet någonstans. 3 mm låter inte alls som orimlig avdunstning. Vi har inomhuspool (alltså heller ingen vind) och innan vi började täcka över den så förlorade vi mer än så per dygn, upp till ca 5 mm. Då hade vi ca 30 grader i vattnet och kanske runt 25-26 i rummet. Numera täcker vi vid "icke bad" och då blir avdunstningen mycket liten.

Pooltak ger naturligtvis mindre avdunstning än en otäckt pool men det blir ju ändå mer än en täckt pool. Att dem blir mindre med taket beror ju dels på att du slipper vinden, dels så blir temperaturen under taket klart högre än uteluften, alltså mindre temperaturskillnad mot poolvattnet. Men vart tar avdunstningen sedan vägen ? Det beror ju på installationen - rinner det som kondenserar på taket ned i poolen eller rinner det bort / i avlopp ?

Utloggad psau

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #14 skrivet: juni 27, 2016, 10:08:32:32 »
Tjoho,

Jag har en 4x8m pool som jag täcker när jag inte använder den, trots barnens intensiva badande har den inte tappat mer än max 4mm sen jag öppnade poolen för säsongen.

I ditt fall med pooltak skulle det betyda att enorma mängder vatten dunstade från din pool och du skulle ha rätt stora uppvärmningskonstnader, på kul kan du ju räkna på vad det skulle kosta i tillförd värme att få mostsvarande mängd vatten att dunsta med en konstant hållen temperatur.

Men min utsaga är bara utifrån hur MIN pool fungerar och den tappar nästintill inget vatten.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad MathiasS

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #15 skrivet: juni 27, 2016, 10:15:05:05 »
Tjoho,

Jag har en 4x8m pool som jag täcker när jag inte använder den, trots barnens intensiva badande har den inte tappat mer än max 4mm sen jag öppnade poolen för säsongen.

I ditt fall med pooltak skulle det betyda att enorma mängder vatten dunstade från din pool och du skulle ha rätt stora uppvärmningskonstnader, på kul kan du ju räkna på vad det skulle kosta i tillförd värme att få mostsvarande mängd vatten att dunsta med en konstant hållen temperatur.

Men min utsaga är bara utifrån hur MIN pool fungerar och den tappar nästintill inget vatten.

/Peter

Där sa du något klokt! Om man utgår från att 100% av tillförd energi försvinner genom avdunstning så har man ett bra utgångsläge. Problemet är att tillskottet från solen är signifikant så det räcker inte med att läsa av elmätaren till värmepumpen....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad psau

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #16 skrivet: juni 27, 2016, 14:17:31:31 »
Nu har vi en sådan tur att vi kan relativt lätt räkna på det med, vi vet ytan, vi vet positionen och vi vet materialet då kan vi komma rätt nära med Boltzmans strålningslag och från SMHI's STRÅNG tabeller får du instrålad effekt per timme, visserligen bara med noggranneheten 11x11km.
Vi vet dessutom att det är ett pooltak monterat så vi kan ta bort vindeffekten.

Eller så skiter vi i det och fyller på några hundra liter var och varannan dag, allas pooler är olika och dunstar tydligen olika mycket!

/Peter

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad MathiasS

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #17 skrivet: juni 27, 2016, 14:40:51:51 »
...och den sista försvårande faktorn är att en hel del av det som avdunstar kommer trilla tillbaka i poolen. Eller rättare sagt, det är svårt att uppskatta hur mycket som rinner av taket på insidan och ur poolen och hur mycket som droppar tillbaka..... om man inte vill sitta å räkna vattendroppar som faller eller rinner förstås....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Rak fråga om normalt läckage i markpool 3*6 med pooltak
« Svar #18 skrivet: juni 27, 2016, 19:00:27:27 »
Det mesta av vattnet som kondenserar ovanför de längsgående balkarna i pooltaket rinner tillbaka i poolen. Det som kondenserar nedanför balkarna hamnar på rälsen och rinner ut.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag