VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alkalinitet eller PH först? I vilken ordning? Proffsen är tydligen oeniga  (läst 14517 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth

Om man både behöver höja Alkaliniteten och sänka PH i ett spa, spelar det någon roll i vilken ordning man gör det? Om det spelar roll, vilken ska man då åtgärda först, och varför?

Jag har frågat de som säljer spakemi och fått olika svar. De som svarar är själva tämligen övertygade att de har rätt men jag har hört 3 proffs (eller som i alla fall är i branschen) säga att man ska börja med Alkaliniteten medan 2 proffs säger att man ska börja med PH. Folkpools spakalkylator säger också att man ska börja med PH (om man tex skriver att man har 50 i Alkalinitet och 7,9 i PH så rekommenderar Spakalkylatorn att börja med att sänka Ph och sedan höja Alkaliniteten.

Varför jag frågar är för att dessa två åtgärder drar åt motsatt håll och ibland slutar man där man börjar. Den problematiken beskriver jag i denna tråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11578.0

Men nu gäller alltså frågan i vilken ände man ska börja (om båda behöver åtgärdas)?
« Senast ändrad: september 16, 2015, 15:54:05:05 av Kenneth »

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Alkalinitet eller PH först? I vilken ordning? Proffsen är tydligen oeniga
« Svar #1 skrivet: september 16, 2015, 22:36:52:52 »
Sänk PH först, men kanske inte hela vägen. Vänta i minst en timme innan du kontrollmäter och justerar uppAlkaniteten till ca 70-80 ppm, vänta i minst en timme igen, kontrollmät och sänk PH till ca 7,2. Vänta i minst en timme , kontrollmät, justera upp alkan till ca 80-100 ppm. Vänta sedan minst en timme, kontrollmät. Då bör du ha ett PH på runt 7,4 och Alka på ca 80- 100 ppm.

Alka up påverkar PH betydligt mindre än vad PH ner påverkar Alkaninteten.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Mattias_

Fortsätter lite här, då jag har samma funderingar.
Ph normalt till lågt, men skyhög alkalinitet >170 (vilket påverkar ph-balansen)
Sänker jag alka med ph-minus så blir ph alldeles för lågt, och justerar jag upp ph så har alkan en tendens till att öka med.
Vad säger expertisen ?

Poolkungen säger att alkaliniteten inte spelar någon roll (att det är oväsentligt), och viskan säger att man ska fokusera på alkaliniteten först och att detta är jätteviktigt innan ph justeringar...

Utloggad Erica

SV: Alkalinitet eller PH först? I vilken ordning? Proffsen är tydligen oeniga
« Svar #3 skrivet: februari 19, 2016, 22:31:33:33 »
Jag har alltid levt efter principen (gäller både pool och spa/jacuzzi) att om jag inte har några problem med pH-hållningen så bryr jag mig inte om att ens mäta alkaliniteten. Skulle pH börja hoppa som en jojo eller vara omöjligt att få till rätt värde, ja då är det dags att ta sig an alkaliniteten. Alka ger ju bara problem i andra hand så att säga, fel pH däremot ger ju problem direkt med försämrad desinfektion resp. irriterade ögon o.s.v.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag