Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Folkpool på svarta listan  (läst 8446 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

Folkpool på svarta listan
« skrivet: augusti 29, 2015, 17:23:41:41 »
Folkpool Karlstad

Täckduken till swimmingpoolen krånglade nästan omedelbart efter montering. Trots att företaget försökte laga den flera gånger återkom felet. Kunden bör få häva köpet och få tillbaka 16 500 kronor.

http://www.radron.se/svarta-listan/

Det är lätt att invaggas i en falsk säkerhet när man handlar hos Folkpool. Man tror att man handlar av en stor koncern som kommer att hjälpa till att lösa eventuella problem man får med den lokala butiken. Så är det alltså inte vilket har visat sig flera gånger här tidigare. Ganska märkligt kan jag tycka att Folkpool centralt låter en enskild butik dra ner ryktet för hela Folkpool men det är väldigt tydligt att så är fallet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Folkpool på svarta listan
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2015, 00:27:03:03 »
Tja så funkar det i de flesta branscher inte minst bilar, man tror man får support av Volvo , Mercedes etc men man är helt i handlarens händer, gäller allt från datorer, märkeskläder, husköp, etc så varför skulle en pool vara annorlunda

Goopen

  • Gäst
Goopen
SV: Folkpool på svarta listan
« Svar #2 skrivet: oktober 18, 2015, 15:28:42:42 »
Tja så funkar det i de flesta branscher inte minst bilar, man tror man får support av Volvo , Mercedes etc men man är helt i handlarens händer, gäller allt från datorer, märkeskläder, husköp, etc så varför skulle en pool vara annorlunda

Kan berätta att till och med HK i Järna ger blanka fan i dig som kund. Dörren rakt i ansiktet bara.
Inget värd som kund när du betalt din pool. Och dom ska vara störst o bäst. Bör skämmas ordentligt. Svarta listan är för enkelt. Bojkotta köp istället, det finns flera poolföretag.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Folkpool på svarta listan
« Svar #3 skrivet: oktober 19, 2015, 16:26:22:22 »
Har du köpt din pool av Folkpool i järna?
Eller har du bara försökt klaga till dem?

Ingen tillverkare som inte frivilligt tar på sig ansvaret för sina produkter har konsumentansvar, det är alltid återförsäljaren som säljer produkten som har kundansvar.

Man kan väl tänka sig att folkpool har ett intresse av att bistå ÅF med stöd om/när det krånglar, men det är alltså inte deras ansvar rent juridiskt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Folkpool på svarta listan
« Svar #4 skrivet: oktober 20, 2015, 10:56:41:41 »
Har du köpt din pool av Folkpool i järna?
Eller har du bara försökt klaga till dem?

Ingen tillverkare som inte frivilligt tar på sig ansvaret för sina produkter har konsumentansvar, det är alltid återförsäljaren som säljer produkten som har kundansvar.

Man kan väl tänka sig att folkpool har ett intresse av att bistå ÅF med stöd om/när det krånglar, men det är alltså inte deras ansvar rent juridiskt.

Produktansvar är inte detsamma som kundansvar, visst har tillverkaren ansvar för sin produkt dock har han inget ansvar för att kommunicera med en kund i ett specifikt ärende, det ansvaret tar en ÅF i den stund han blir just en ÅF för ett fabrikat. Tyvärr tar inte alla ÅF detta ansvar utan tror att tillverkaren äger ett problem och kan utan vidare "skylla på " tillverkaren inför kunden vilket är helt galet , jag som kund har bara en affärspartner och det är där jag köpt produkten , sen om ÅF har en intern kommunikation eller gör upp om en lösning med tillverkaren är inget jag som kund behöver veta, det är ointressant , butiken måste stå som min motpart .

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Folkpool på svarta listan
« Svar #5 skrivet: oktober 20, 2015, 14:34:26:26 »
Man har inget ansvar som tillverkare/importör, det är en uppgörelse mellan tillverkare/importör och ÅF.
Jag kan förhandla bort alla garantier om jag vill (vilket inte är ovanligt t.ex. vid import).
Men som sagt, en svensk aktör som vill vårda sitt varumärke kanske gör rätt i att ta ett ansvar om ÅF inte gör det.
Det finns inga "konsumentlagar" mellan två företag som säljer/köper prylar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Folkpool på svarta listan
« Svar #6 skrivet: oktober 20, 2015, 23:15:22:22 »
Man har inget ansvar som tillverkare/importör, det är en uppgörelse mellan tillverkare/importör och ÅF.
Jag kan förhandla bort alla garantier om jag vill (vilket inte är ovanligt t.ex. vid import).
Men som sagt, en svensk aktör som vill vårda sitt varumärke kanske gör rätt i att ta ett ansvar om ÅF inte gör det.
Det finns inga "konsumentlagar" mellan två företag som säljer/köper prylar.

Skulle en tillverkare inte ha produktansvar för sin produkt, låter märkligt , då skulle biltillverkaren inte vara ansvarig för sina utsläppsvärden ?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Folkpool på svarta listan
« Svar #7 skrivet: oktober 21, 2015, 06:42:05:05 »
Det är annorlunda där, tillverkaren ceritifierar bilarna och garanterar då också att de uppfyller kraven på olika marknader - finns säkert specialregler där som gör att de i och med detta blir ansvariga.
För en normal konsumentprodukt är det jag som återförsäljare som står för alla garantier om inte tillverkaren uttryckligen tar på sig ansvaret.
Det finns inga lagar eller regler som tvingar en tillverkare att ha garanti gentemot en återförsäljare.
Däremot är det brukligt t.ex. inom ett land.

Om jag t.ex. importerar elmätare från Kina, vad skulle nyttan med garanti från tillverkaren vara?
Det kostar mer att skicka tillbaks en elmätare än vad elmätaren kostar...
Finns massor av liknande exmepel.

I många fall håller tillverkarna med ny produkt om den går sönder, men de står inte för alla kostnader som tillkommer i form av frakter, reparationsjobb o.s.v.

I fallet med folkpool vet jag inte vad som hänt, har inte läst "domen" men gissar att ARN anser att de skulle tagit större ansvar baserat på att alla återförsäljare bär deras namn, de som leverantör finns i Sverige, och det är NORMALT att svenska importörer/tillverkare har ett "garantiansvar" gentemot sina kunder (återförsäljarna)

Förmodligen har folkpool centralt bedömt att problemen inte är produktrelaterade utan beror på installationen eller modifieringar som gjorts av återförsäljare eller kund och anser att det inte skulle hjälpa att skicka en ny produkt.
Men det är ju bara en gissning.

Det finns inga juridiska ansvar som säger att folkpool måste fixa fel som återförsäljaren inte fixar, men ARN är inte heller en domstol, så de kan döma mer känslomässigt än en riktig domstol.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Folkpool på svarta listan
« Svar #8 skrivet: oktober 21, 2015, 09:25:05:05 »
Med 40 års erfarenhet av teknisk försäljning från tillverkande led till både slutkunder och ÅF, har jag aldrig levererat utanför NL 09, dvs i avsnittet för garantier och åtagande har vi följt dessa normer.

Ansvar för fel
21. Säljaren är skyldig att i enlighet med bestämmelserna i punkterna
22–33, genom utbyte eller reparation, avhjälpa alla fel i Produkten som
beror på bristfälligheter i konstruktion, material eller tillverkning.
Om säljaren ansvarar för fel ansvarar han även för skada på Produkten
som felet orsakar.
Säljarens ansvar omfattar inte fel som beror på av köparen tillhandahållet
material eller på av denne föreskriven eller specificerad konstruktion.
22. Säljarens ansvar omfattar inte fel orsakade av omständigheter som
tillkommit efter att risken för Produkten gått över på köparen. Ansvaret
omfattar exempelvis inte fel som uppstår till följd av att driftsförhållandena
avviker från vad som förutsatts i avtalet eller av oriktig användning av
Produkten. Det omfattar inte heller fel förorsakade av bristfälligt underhåll
eller oriktig montering från köparens sida, ändringar utan säljarens skriftliga
medgivande eller av köparen oriktigt utförda reparationer. Slutligen omfattar
ansvaret inte normal förslitning eller försämring.
23. Säljarens ansvar avser endast fel som visar sig inom ett år från den dag
Produkten levererades. Används Produkten mer intensivt än som avtalats,
förkortas ansvarstiden i motsvarande grad.
24. För delar som bytts ut eller reparerats i enlighet med punkt 21 har
säljaren samma ansvar som för den ursprungliga Produkten under en tid
av ett år. För Produktens övriga delar förlängs den i punkt 23 nämnda
ansvarstiden endast med den tid som Produkten inte kunnat användas till
följd av fel som säljaren ansvarar för.
25. Köparen ska skriftligen till säljaren reklamera fel utan oskäligt uppehåll
efter att felet har visat sig och i intet fall senare än två veckor efter utgången
av den ansvarstid som följer av punkterna 23 och 24. Reklamationen
ska innehålla en beskrivning av hur felet yttrar sig. Reklamerar köparen
inte skriftligen inom de frister som angivits ovan, förlorar han rätten att
göra gällande anspråk på grund av felet.
Finns det anledning att anta att felet kan medföra risk för skada ska
reklamation ske genast. Om inte reklamation sker genast, förlorar köparen
rätten att göra gällande anspråk på grund av skada som uppstår på Produkten
och som skulle ha undvikits om sådan reklamation hade skett.
26. Sedan säljaren har mottagit skriftlig reklamation enligt punkt 25, ska
han avhjälpa felet med den skyndsamhet som omständigheterna påkallar.
Avhjälpande inom denna frist ska äga rum vid en sådan tidpunkt att köparens
verksamhet inte störs mer än nödvändigt. Säljaren ska själv bära kostnaderna
för avhjälpandet i enlighet med reglerna i punkterna 21–33.
Avhjälpandet ska utföras där Produkten befinner sig, om inte säljaren med
hänsyn till båda parters intresse finner det mer ändamålsenligt att Produkten
sänds till honom eller av honom anvisad plats.
Kan avhjälpandet ske genom att en felaktig del byts ut eller repareras
och kan demontering och inmontering av delen utföras utan särskild fackkunskap,
får säljaren kräva att den felaktiga delen sänds till honom eller
av honom anvisad plats för reparation eller utbyte. Säljaren har då fullgjort
vad som åligger honom på grund av felet när han till köparen levererar en
reparerad eller utbytt del.
27. Om avhjälpande av fel medför ingrepp i annat än Produkten, svarar
köparen för arbete och kostnader som orsakas därav.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Folkpool på svarta listan
« Svar #9 skrivet: oktober 21, 2015, 14:46:03:03 »
Alltså, det finns inget i lagen som säger att en tillverkare har garantiansvar gentemot en återförsäljare och framför allt inte mot slutkund i de fall återförsäljaren sålt varan till kunden.
Det finns avtal som är vanliga, men som inte alls är lika "stränga" som en garanti.

Om folkpool gjort bedömningen att "pooltäckningen" i detta fall levererades hel, och att den "dåliga funktionen" beror på installation, handhavande, eller anpassning av pool/poolområde på ett sätt som gör att pooltäckningen inte kan fungera som tänkt så ligger det inte på deras ansvar.

ARN kan trots detta placera folkpool på svarta listan då de inte är en domstol, deras beslut behöver alltså inte vara juridiskt korrekta, och deras beslut är inte i laglig mening ett domslut.

OM, säger OM, folkpool har rätt i sak så är det rakryggat av dem att inte falla till föga för ARN.
Beror felet på att Folkpool levererat en undermålig produkt till återförsäljaren och de har ett avtal enligt NL 09 så har folkpool inte skött sina åtaganden.

Folkpools ansvar, om felet beror på återförsäljaren, är att plocka bort honom från sitt distributionsnätverk.

Om kunden bär ansvaret för problemen (det vet vi inte) så har både ÅF och Folkpool gjort rätt.

Nu vet vi ju inte (utifrån vad som står i ARN:s svarta lista) vilken typ av pooltäckning det var, men var det typen som går i aluminiumskenor vid sidan av poolen så är det ju en i grunden "racklig" konstruktion som krånglar för alla överallt, och som inte håller speciellt många år.
Frågan är då om alla kunder de senaste 15 åren skall få pengarna tillbaka om de inte är nöjda.  <dontkn>
« Senast ändrad: oktober 21, 2015, 14:52:24:24 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag