VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Torrdrunkning!!!  (läst 12554 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stroker

7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Torrdrunkning!!!
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2015, 17:11:17:17 »
Väldigt tragiskt, men säkert synnerligen ovanligt. Själv hade jag aldrig hört talas om detta. Att döma av vad experten sa i videon så är detta något som vissa barn har en utsatthet för, men hur skall man veta om ens barn hör till den gruppen ?

Utloggad Stroker

SV: Torrdrunkning!!!
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2015, 18:32:36:36 »
Har man inte läst detta har man oavsett ingen aning....
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Torrdrunkning!!!
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2015, 21:55:55:55 »
Kan mycket väl vara sant, men så sjukt allt verkar vara i USA kan mamman lika gärna ha dränkt pojken efter att ha läst att det finns sånt som "torrdrunkning".
Skulle inte förvåna mig ett skvatt.  <dontkn>
Har det verkligen hänt är det absolut tragiskt, men ändå konstigt att man som snart 50-åring aldrig hört talas om fenomenet i Sverige.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Torrdrunkning!!!
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2015, 08:01:57:57 »
Jo nog tror jag det har hänt, men däremot tror jag inte på siffran att det skulle vara så vanligt. Att sedan mera udda saker händer i USA än i Sverige är väl inte så konstigt - befolkningen är ca 30 gånger större. Men om jag förstått det hela rätt så är detta mera att jämföra med att det finns enstaka barn som dör av ett vanligt getingstick, för de är extremt överkänsliga mot detta. Det är ju sådant som man tyvärr ofta inte vet om i förväg.

Utloggad FlyHigh

SV: Torrdrunkning!!!
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2015, 08:34:45:45 »
Det jag tidigare hört är att om man har hållt på att drunka alltid skall man uppsöka sjukhus, oavsett hur bra man mår,  just för att man kan ha fått vatten i lungorna och att det kan dröja innan symptomen syns. Kan iofs beor på att jag tittat på en hel del dokumentärer om bla livräddare på australiens stränder ;)

Men som alla andra redan skrivit, det är nog extremt ovanligt om det inte varit ett akut drunkningstillbud.
/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Torrdrunkning!!!
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2015, 23:32:56:56 »
Ett av de amerikanska programmen med läkare som diskuterar olika sjukdomar på TV4 ägnade ett helt avsnitt åt torrdrunkning. Mycket intressant och jag hade inte hört om detta fenomen tidigare. Säkert ovanligt men viktigt att ha koll på framför allt barn som råkat ut för någon allvarligare incident eller kallsup i poolen.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Torrdrunkning!!!
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2015, 07:56:09:09 »
Typiskt USA, de lyfter fram helt unika småsaker som idioter till mördare sedan använder för att dölja sina handlingar.
Amerikanerna är inte bara 30 gånger fler än oss, de är också en tiopotential galnare.
Se bara på alla droger, vapen, mord och annan galenskap de håller på med.
Ca 1% av befolkningen i fängelse.
I sverige sitter sitter färre än 0,1% i fängelse.
Från Sveriges Radio 2009:
"I vissa grupper i USA är andelen fängslade extremt hög. Bland unga svarta män mellan 20 och 34 år sitter var tionde i fängelse."

Jag påstår alltså inte att det inte var en olyckshändelse, men det är rimligt att anta att det är 10 gånger mer sannolikt att det var mord än om olyckan skett i Sverige.
Typ.

Jag litar inte på just några nyheter från USA längre, ser nyheterna mer som ett tecken på något sjukt i deras samhälle, hoppas dom löser det så småningom.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Torrdrunkning!!!
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2015, 17:43:53:53 »
I sverige sitter sitter färre än 0,1% i fängelse.
Vilket bevisligen är för lågt. Senaste exemplet är Hagamannen. Vilket annat land skulle frige en sån? Visst finns det mycket dårar i USA men det gör det ju här också. Nyheterna är väldigt skruvade här också men de flesta är för naiva för att inse det.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Torrdrunkning!!!
« Svar #9 skrivet: juli 30, 2015, 19:38:13:13 »
Typiskt USA, de lyfter fram helt unika småsaker som idioter till mördare sedan använder för att dölja sina handlingar.
Amerikanerna är inte bara 30 gånger fler än oss, de är också en tiopotential galnare.
Se bara på alla droger, vapen, mord och annan galenskap de håller på med.
Ca 1% av befolkningen i fängelse.
I sverige sitter sitter färre än 0,1% i fängelse.
Från Sveriges Radio 2009:
"I vissa grupper i USA är andelen fängslade extremt hög. Bland unga svarta män mellan 20 och 34 år sitter var tionde i fängelse."

Jag påstår alltså inte att det inte var en olyckshändelse, men det är rimligt att anta att det är 10 gånger mer sannolikt att det var mord än om olyckan skett i Sverige.
Typ.

Jag litar inte på just några nyheter från USA längre, ser nyheterna mer som ett tecken på något sjukt i deras samhälle, hoppas dom löser det så småningom.

Kan inte låta bli att lägga till det Obama sa i TV igår.... sen 11/9-2001 har mindre än 100 amerikanska medborgare mördats i terroristattacker.... under samma tid har flera 10.000 tals( minst 5000 per år)!! mördats med handeldvapen av egna landsmän... tänkvärt med tanke på hur mkt pengar o tid man lägger på att bekämpa terrorister

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan