VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mycket grumligt poolvattnet!  (läst 9567 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Mycket grumligt poolvattnet!
« Svar #10 skrivet: juni 22, 2015, 23:48:49:49 »
Kopparutfällning = vattnet blir blågrönt eller turkosliknande

Det är så mitt vatten har sett ut. Har kört flockning och ett antal chockkloreringar. Sedan har jag bytt till sandfilter. Nu,tre dagar senare så ser vattnet helt ok ut. Kommer behöva dammsuga och wasta det som ligger på botten men efter det så känns det inbjudande att bada.
Nu vet jag inte om det jag gjort är det som hjälpt eller om det ändå skulle blivit bra efter att kört sandfiltret men men.

Dock skulle jag vilja veta varför det blev så,har aldrig blivit så förut.
Innan jag körde igång filtreringen efter vintern så var det svarta klumpar på botten men det var bl a från löv och mossa som blåst ner.

Har också ett filter installerat i huset,ett Waterboss. Så jag har väldigt mjukt vatten. Vet inte vart kopparutfällningen skulle komma ifrån,men det är absolut det som känns närmast i beskrivningen. Och järn skall filtret minimera drastiskt.

Långt inlägg och kanske inte så sammanhängande men om någon orkar svara på hur jag ev kan motverka att det blir så nästa säsong igen. Det man gör vid förberedning av vintern är väl bara chockklor och algmedel?

Har köpt en lite bättre mätsticka nu men phn tyder jag ligger på OK. Kloret är dock väldigt högt fortfarande. När vet jag om jag har gjort bort mig och chockklorat för mycket. Hört att man kan få något som gör att kloret förblir högt.

Tack än en gång alla som orkat hjälpa till. Snart kan jag,förhoppningsvis,äntligen bada!

Koppar kommer som jag skrev oftast från poolens eget cirkulationssystem om man använt kopparrör, mässingskopplingar, ventiler av mässing eller liknande. I normalfallet fälls inte så mycket koppar ut men får man rejäla pH-svängningar så kan det färga vattnet ordentligt. Till skillnad från t.ex. järnutfällningar eller en massa alger så gör kopparutfällning dock inte vattnet ogenomskinligt - det brukar förbli genomskinligt men med en klar färgton. Sedan kan man förstås ha olika slags utfällningar på en gång... Utfällning av koppar kan även ske redan i husets eget vattensystem, där det oftast finns kopparrör, men detta brukar bara kunna hända om man har rejält försurat vatten (= för lågt pH).

Det senare som du nämner kallas klorblockering. Klor finns, ofta i massor, men blir inaktivt, p.g.a. man fått för hög halt av cyanursyra (även kallad "pool stabilizer"). Cyanursyra ingår i flertalet klorpuckar i högre eller mindre grad och finns även i vissa sorters pulverformigt klor. Det skall fungera som ett "solskydd" för kloret, så att inte kloret bryts ned av solljuset, och är därmed klorbesparande, men i för hög mängd blir det helt galet. Tyvärr finns inget motmedel, man måste om man hamnat i detta läge, byta vatten, helt eller delvis.

Poolgiganten

ChristianBad

  • Gäst
ChristianBad
SV: Mycket grumligt poolvattnet!
« Svar #11 skrivet: juni 23, 2015, 12:54:25:25 »
Tack alla!
Men nästa gång jag startar upp poolen ska jag då i första hand se till att phn är ok innan jag chockklorar? Då kanske jag slipper det grumliga?
Hur vet jag om det är klorblockerat? Går inte klorhalten ner?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mycket grumligt poolvattnet!
« Svar #12 skrivet: juni 23, 2015, 13:13:46:46 »
Du måste mäta cyanursyrahalten. Finns stickor att mäta med och mätutrustning (t.ex. Scuba eller LaMotte) där man mäter med hjälp av en tablett som löses upp i vattnet.

Googla på "site:poolforum.se klorblockering" så har du att läsa ett tag.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan