CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool ovan mark i betong  (läst 10847 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torstein

Pool ovan mark i betong
« skrivet: juli 13, 2014, 23:50:59:59 »
Hei Sverige! Ingen action på forum i Norge, så tenkte å høre med dere.
Skal bygge en pool 7x3x1,5 med 25 cm tykke vegger i gjutat betong. Poolen skal stå på en 15 cm tykk såle. Det er berg, sten og grus under. Poolen er frittstående og det skal bygges terrasse rundt.
Noen som har erfaring med en slik pool?
Jeg tenker å gjuta vegger og såle samtidig, men funderer på å male innvendig med polyestermaling, istedet for å legge duk eller fliser. Er dette en god ide?
Bor ved kysten i Norge og det blir sjelden mer enn 5 minusgrader om vinteren. Bør poolen tappes helt for vann før vinteren?
Finnes det varmepumper som kan brukes i minusgrader?
Håper på gode svar:-)

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Pool ovan mark i betong
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2014, 00:05:50:50 »
Thermopoolen låter som ett möjligt alternativ för dig. En thermopool behöver inte tömmas på vintern. Det finns vp som kan användas i minusgrader men det krävs en väldigt kraftig pump för att orka hålla temperaturen uppe....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Torstein

SV: Pool ovan mark i betong
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2014, 00:22:04:04 »
Takk for svar. Har tidligere fundert på å kjøpe Thermopool, men er usikker på kvaliteten. Hvor lenge har Thermopool vært på markedet? Holder det i 50 år, slik et armert betongpool vil gjøre?

Utloggad MathiasS

SV: Pool ovan mark i betong
« Svar #3 skrivet: juli 14, 2014, 00:33:02:02 »
Svenska Dorocell har väl byggt hus med denna typ av väggar i ca 30 år så visst är det en beprövad teknik. Detta ÄR ju en armerad betongpool med fördelen att du slipper formsätta.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Torstein

SV: Pool ovan mark i betong
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2014, 09:17:24:24 »
Takk igjen, MathiasS. Forstår at dette er utprøvd på hus, men her snakker vi om store mengder med med vann som presser veggene utover. Har du erfaring med en frittstående thermopool, og vet du at dette vil holde i mange år? Hvor lang garanti er det på en slik pool?
Jeg har søkt mye informasjon om ulike basseng og forhandlere, og opplever at dette er en skikkelig jungel hvor det blir gitt dårlige og forskjellige svar om samme produkt. Forhandlere snakker dårlig om hverandre, mange går konkurs. Finnes det en forhandler i Sverige som man kan lita på? En som svarer på frågor, yter service og gir trygghet for meg som kunde? Vi snakker tross alt om en stor investering her...

Utloggad MathiasS

SV: Pool ovan mark i betong
« Svar #5 skrivet: juli 14, 2014, 10:17:00:00 »
Nej, jag har inte någon egen erfarenhet. Min pool är nedgrävd. Jag litar på vad Dorocell säger. Detta är ju också ett lastfall som är rätt enkelt att räkna på för den som kan....:)

Garanti vet jag inte, jag har ju byggt själv och det kan inte någon lämna garanti på. Garanti till mig omfattar bara alla delar (liner, poolutrustning etc). Låter man någon bygga antar jag att man får garanti även på utfört arbete.   

Min erfarenhet är att poolbutiker i allmänhet har låg kunskap kring byggnadstekniska frågor, man vänder sig med fördel till produkttillverkaren, i mitt fall Dorocell.

Att poolbutikerna försvinner i en konkurs lika fort som dom startades var för mig ett tungt skäl till att köra på thermopoolsalternativet. Det finns inga prylar som är butiksspecifika, bara standardbyggmaterial i konstruktionen. Oavsett poolkonstruktion är en garanti på 25 år som man ibland ser inte värt något alls för slutkund eftersom man inte vet om företaget ifråga finns kvar och kan lämna garanti efter så lång tid.

Vad gäller just thermopoolen har jag själv god erfarenhet av Poolstore som har bra kunskap kring detta, det är väl också en av de butiker som pushat denna konstruktion hårdast på den svenska marknaden.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Torstein

SV: Pool ovan mark i betong
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2014, 11:18:33:33 »
Takker :)
Jeg kan gi et eksempel som jeg regner med er ganske vanlig i denne bransjen:
Poolforhandler A gir meg et pakketilbud på Thermopool 7x3,5x1,5 inklusiv VP (10 kW), Rollsafe, filter, kontrollskap, LED lys, hjørnetrapp, kjemi og aktivt oksygen til 120 000 norske kroner. Jeg understreker at poolen skal være frittstående.
Poolforhandler B sier at man ikke bør bygge frittstående Thermopool over 6 meter. Da må veggene forsterkes fra utsiden.
Tror ikke jeg våger å bygge frittstående Thermopool. Satser på å gjuta med armert betong og forskaling. Poolforhandler B sier at man helst bør legge duk og ikke bruke polyestermaling, da denne mest sannsynlig vil sprekke hvert år.
Er det noen på forumet som har bygd denne type frittstående betongpool, så ser jeg frem til gode svar og tips.

Utloggad MathiasS

SV: Pool ovan mark i betong
« Svar #7 skrivet: juli 14, 2014, 12:50:35:35 »
Jag minns inte exakt måtten längre men jag tror dom har rätt båda två. Man ska inte bygga 8 meter långa väggar utan kontreforer (stöd). Jag har för mig att gränsen går vid 7 meter fri vägg.

Här ser du ett exemel på hur det kan se ut:



Det är med andra ord något som är enkelt att bygga, de extra stöden. Räkna med ett stöd mitt på så är du helt säker på att det håller. Thermopoolen har 15cm betong och drygt 500m armeringsjärn i en pool i dessa dimensioner. Du kommer kunna sova gott om natten med denna konstruktion. Att dubblera kostnaden för betong och mångdubbla kostnaden för formsättningen blir ingen glad av.

Thermopoolen är forst och främst framtagen för tillfällen när man har en eller fristående sidor men har sedan blivit populär bland oss som gillar betong och stadiga konstruktioner, även när man har stöd från marken.

Angående liner eller polyester. De flesta privatpooler sverige är liner-pooler. Livslängden beräknas vara 10-15år beroende på vattentemperatur och hur du sköter poolkemin. Det finns några här på forumet som plastat sina pooler invändigt med plast. Det är ett jäkla skitjobb men ser ut att bli bra i slutänden. Om du med polystermaling menar att måla med någon färg så förstår jag att man tycker det är en icke hållbar lösning. Även i traditionella betongpooler är det svårt att få färg tätt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Torstein

SV: Pool ovan mark i betong
« Svar #8 skrivet: juli 14, 2014, 13:59:30:30 »
Takker så mye for dine svar og ditt engasjement, MathiasS :)
Det er kanskje ikke så dumt med Thermopool likevel da?
Hva synes du om prisen på 120 000 kroner som jeg nevnte? Kan kanskje spare inn en del på en VP til rundt 10 000. Trenger heller ikke trapp, men likevel synes jeg det blir ganske dyrt.
Jeg har venner og slekt som driver med betong, og regner med ca 40 000 i betong, armering og forskaling, pluss rundt 30 000 i lønn til de som skal hjelpe til. Så er det ca 30 000 til VP, duk og annet utstyr, og da ender et gjutat betongbasseng på ca 100 000.
Hvilket alternativ ville du da gått for?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool ovan mark i betong
« Svar #9 skrivet: juli 14, 2014, 17:34:23:23 »
Nu är jag nog också partisk då jag också valde Thermopool. Men jag håller med Matthias, det är ett busenkelt sätt att bygga en stadig stomme.

- Gjut en platta
- Stapla legobitarna, se till att de är raka och sitter fast i varann.
- Fixa stöd på in-/utsida
- Häll i betong.

Sedan ska det dit liner. Jag har platssvetsad liner, han som svetsade trodde att den skulle hålla ca 25 år eller mer. Den som Matthias har är tunnare och färdig som du monterar. Vilket som är bäst? Vet inte. Men jag är jättenöjd med min, inga veck som en del har och min trappa är också klädd i duk. Hunden vår badar fritt i vår pool, hittills har han inte lyckats ha hål någonstans. Det som är ett minus på platssvetsad liner är att den är ganska dyr.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag