Klicka för pris Supertyst poolvärmepump! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10
1
Ovanmarkspooler / SV: Nybörjarfrågor
« Senaste inlägg av Rickard skrivet Idag kl. 16:58:04 »
Det brukar fungera skapligt så länge du inte slarvar med kloreringen, eller det tillförs så mycket "smuts" i vattnet att kloreringen inte räcker till.
I de där billiga poolerna brukar det vara mycket svårt att få till vattnet bra igen om det hunnit bli algbildning.
Dels är cirkulationen rätt låg, och så pluggar filtret fort om det kommer döda alger i vattnet som skall filteras.
Inte sällan uppgraderas det till sandfilter när det hänt första gången att man fått algblomning i vattnet.
Jag skulle nog rekommendera en pool med sandfilter.

De där billigaste poolerna (nu gissar jag lite) har nog cirkpumar som dra 200-300 W på ett ungefär.
Sandfilterpumparna brukar vara på 500 W eller mer.
2
Ovanmarkspooler / Nybörjarfrågor
« Senaste inlägg av andersbe2 skrivet Idag kl. 15:59:13 »
Jag funderar på att köpa en ovanmark pool till våren och undrar lite om vad man ska tänka på. Har hittat en som kostar runt 5000 kr och som har patronfilterpump. Det jag undrar är om en pool för 5000 kr är att vara dumsnål och att en kommer att gå sönder rätt fort. Borde man satsa på en dyrare?

Sen undrar jag hur ofta man brukar behöva rengöra och byta patron i en patronfilterpump? Undrar också hur mycket ström den typen av pump brukar dra?

Som sagt, något av en nybörjare på det här...  :)
3
Teknik / SV: Flödeslarm för avloppsledning
« Senaste inlägg av Erica skrivet Idag kl. 14:56:47 »
Nja, inomhuspool ger snarare färre backspolningar. Visserligen längre säsong (året runt) men det kommer ju inte i saker som blåser i eller liknand4e som det kan göra på en utomhuspool. Däremot kan vi få lite beläggningar på ytor (även på ett sådant plaströr då) p.g.a att vi har brunnsvatten och det innehåller både järn och mangan. Vi backspolar bara några få gånger per år. Sedan kan det bli någon extra gång om man haft party eller barnkalas eller liknande, eller om något större skräp råkat hamna i poolen.
4
« Senaste inlägg av ByggaNytt skrivet Idag kl. 11:10:22 »
Precis, en unionskoppling att lossa bara. Jag ser då ingen försämring av plasten efter 6 år men jag har ju utomhuspool så det blir inte så många backspolningar på en säsong.
5
« Senaste inlägg av Erica skrivet Idag kl. 08:09:28 »
Jo det är ju just någon sådan lösning som verkar vara det enklaste, då ser man ju om det inte skulle sluta att rinna efter backspolningen. Enda problemet skulle väl kunna vara om backspolningsvattnet som ju innehåller en del skräp som fastnat i filtret skulle göra det genomskinliga röret mer eller mindre ogenomskinligt med tiden. Men i så fall bör det vara ganska enkelt att ta loss och göra rent.
6
SpaForum / SV: Vitt ludd/slem i spabad?
« Senaste inlägg av Roger. skrivet Igår kl. 21:38:13 »
Hej Rickard,

Missade din kommentar om okunskap.

Det finns mycket okunskap på området poolkemi och spakemi bland återförsäljare. Ofta har de utbildning på området. Ändå blir det fel i råd. Inget konstigt med det. Råd och riktlinjer måste ner på ett papper. Tror jag skrivit råd och riktlinjer väldigt många gånger? Vilka jag tycker är fel. Finns ingen att vända sig till om man tycker dessa är fel? EU, kemikalieinspektionen osv. De litar på tillverkaren.

EU vill minska all kemikalieanvändning med 90% Kommer aldrig fungera med pool och spaägare med dagens råd. Vidare kan man fundera på om säljare vill detta? Minska försäljning med 90%

Därför har jag släppt allt angående pool- och spakemi.

Vidare forskning som styrs av multinationella företag som visar kanske enligt mig felaktiga resultat?
Även någon som har patent på multipuckar och vetenskapliga artiklar.

Det finns tillverkare som kräver att det enda kloret som får användas i ett spabad är spaklor/diklor.
Där ligger dålig kvalitet i metaller som är i anslutning till vattnet som värmare i spabad.

Gissar på att branschen inte vill ge 100% råd? Påminner mig om när jag var ny poolägare. Har du provat denna? Har gjort det några gånger och insett att ju färre kemikalier man använder dess lättare blir vattnet att hantera.
För mig räcker det med två kemikalier för mycket, mycket bra vatten.

Roger
7
« Senaste inlägg av ByggaNytt skrivet Igår kl. 14:53:13 »
Jag har waste till husets avlopp och har just en bit klart PVC-rör samt en ventil till avloppet. Se ner till höger i bilden nedan under installationen:
8
« Senaste inlägg av Roger. skrivet november 26, 2022, 19:57:42:42  »
Hej Rickard,

Lägger till att det inte kanske handlar om okunskap osv. Troligen handlar det om kvaliteten i metallerna som används i spabad?
Har man cya-baserat klor så är kloret inte ett lika bra oxidationsmedel som kalciumhypoklorit, natriumhypoklorit eller kloret en klorinator tillverkar.

Backspolning eller byte av vatten är att man vet att vattnet inte har någon desinfektion. Här har de flesta frågor och diskussioner legat före mig.

Vidare in denna bransch finns ingen yttre kontroll. Man följer EU:s lagstiftning och litar på företag. 

Min tanke med klordioxid handlar om att en tablett (klorit som bildar klordioxid vid lite lägre pH) borde vara bra att ha som en pipeclean?

Hade hoppats på att någon gammal van användare gett en kommentar. I princip räcker det med en tablett i veckan. När vattnet bildar klordioxid tar den bort allt. Vidare vattnet blir gult under denna tid. Vidare vid bad finns inget desinfektionsmedel.

Roger
9
« Senaste inlägg av Rickard skrivet november 25, 2022, 09:45:09:09  »
Vi kopplar ju bara på "dammsugarslangen" och spolar ut vattnet på gräsmattan, så för oss blir det ju uppenbart direkt om det skulle läcka.
Det kan ju också vara en lösning för trådstartaren.
Fast det är ju lite bökigare än att ha waste kopplat direkt till avlopp.  <dontkn>
10
« Senaste inlägg av Rickard skrivet november 25, 2022, 09:38:30:30  »
Hej,

Rickard har äntligen lärt sig hur CYA påverkar klorets desinfektionsförmåga. Så han har helt rätt här......
Roger

Äntligen?
Jag snappade väl upp det rätt snart efter att du börjar skriva om det.
Visst, det hade nämnts några gånger tidigare i forumet, men aldrig blivit någon riktig diskussion om det.
Dessutom hade jag aldrig ägt någon testutrustning som ens mätte CYA, så logiken för mig gällande detta var att det i princip var en ickefråga.
Nu har jag förstått att det troligen är därför nästan alla pooltillverkare rekommenderar att man backspolar var 14:e dag, och sänker nivån i poolen till under insprutningsmunstyckena inför vinterstängningen.
Och att SPA-badstillverkarna rekommenderar vattenbyte var 3:e månad.
(Alltså för att späda ut vattnet för att sänka halten av CYA)

Tror att dessa råd finns där för att tillverkarna insett att det behövs för att man skall kunna ha klart vatten över tid, men att de kanske inte förstått att utbytet av vatten måste ske för att CYA-halten blir för hög.

Det har helt enkelt mörkats, eller inte funnits i deras kunskapsbank under en lång tid.

Jag använder sedan ett par år nu Saniklar CYA-fritt klorgranulat i SPA-badet, och Saniklar tempo-sticks i Poolen och det funkar hur bra som helst.
Det jag har noterat är att det går vädligt mycket klor i poolen om jag inte har någon CYA alls i det vattnet (utsätts för solljus mer än i SPA-badet), så jag kör först med CYA-klor tills jag ser att det börjar indikera CYA på stickorna, sedan övergår jag till CYA-fritt.

Jag är självklart inte säker på att det problem som beskrivs i denna tråd beror på dålig desinfektion, men min erfarenhet är att många använder klor med CYA och byter inte vatten tillräckligt ofta.

Att det luktar beskt känner jag igen från tiden med CYA-klor, det indikerar organisk aktivitet, och lågt pH, p.g.a. för hög CYA-halt.
Så var det i alla fall för oss, även om vi aldrig fick den typen av flytande tussar som beskrivs här.
Vi fick oftast problem med "grått vatten", unken lukt, och svartmögel på undersidan av SPA-locket.
Förra året körde vi med samma vatten i över ett halvår, utan problem, och med fräscht vatten. Resultatet av CYA-fritt klor.
Jag upptäckte också att badet klarade sig mycket bättre utan klor en längre tid om man glömt klorera.

Klorin kanske är det allra mest ekonomiska, det ska jag prova när jag får slut granulat.
Sidor: [1] 2 ... 10
Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Supertyst poolvärmepump! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan