Jag tror i själva verket att du överdoserat och inte underdoserat brom.
Jag har samma spa som du, Viskan Ekerö på 1715 liter, och gör av med mindre än en Bromtablett (20 mg) per vecka i och har ändå nivåer över 3 ppm (alltså i underhålls-bromering, inte inräknat chock efter bad). Min flottör/dispenser står på läge 1 (minsta utflöde) och ändå räcker det. Jag gissar att det helt enkelt rör sig om mätfel.
Här är mina förutsättningar:
Jag har tidigare använt klor och har sedan förra vattenbytet gått över på brom och är hittills mycket nöjd. Den stora fördelen med brom är att den är luktfri, man slipper höga Cya värden (vilket kräver vattenbyten oftare) samt att den är stabil över ett större ph-område (dvs fungerar även om inte alla andra värden är optimala).
Jag använder bromtabletter från Folkpool med 20 mg i varje tablett. Efter bad använder jag också brom granulat 1 tsk/person. Ibland Delphin Oxi Booster - som egentligen är en blandning av 10% syre och 40% klor - [sic!]. Jag använder en blå fritt flytande flottör/dispenser som är T-formad om man ser flottören från sidan (tror det är den vanligaste modellen). Röret är alltså cylinderformat och toppen ser ut som en rund hockey-puck (fast större). Det är alltså inte den konformade flottören som jag har. Den ligger alltid i utom när jag badar eller chockar badet. Jag har flera mätinstrument. Tre digitala och två manuella strips/stickor (Aquacheck och Lamotte). Jag tänkte att jag skulle skriva en recension på mina erfarenheter (får bli en separat tråd).
Edit mars 2017 (nu är tråden jag jag förutspådde i december 2015 klar):
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13002.0Texten nedan är skriven dec 2015 (och länken ovan är alltså mer relevant då den baseras på längre erfarenhet och fler mätmetoder).
Tidigare körde jag mest med AquaCheck TrueTest digitala mätinstrument (den blå som bara mäter fritt klor) men har nu skippat den helt då jag inte kan lita på resultaten när det gäller PH och Alkalinitet heller. Fritt klor är också ointressant när det gäller brom. För mig är det viktigast att ha rätt ph (7,0-7,6) och en bromnivå på ca 3-5 ppm (hellre 3 än 5). Alkaliniteten har jag ofta lägre än de rekommenderade värdena för att slippa få stigande ph. Jag har också både Scuba II och Lamotte ColorQ7 två liknande digitala mätinstrument som båda använder tabletter som ska krossas i vatten och färgen mäts digitalt. De ger liknande resultat men jag föredrar helt klart LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7. ColorQ7 är visserligen dyrare och omständigare att använda än digitala AquaCheck TrueTest (eller stickor) men ger ett resultat som jag litar mer på än AquaCheck TrueTest. Scuba II är också digital och baseras på tabletter men har (enligt mig) några nackdelar jämfört med ColorQ7. ScubaII tar längre tid att använda, svårare att krossa tabletterna, äter batterier och mäter färre saker. Scuba II mäter inte hårdhet eller Brom men Brom går att räkna ut ändå genom att mäta Totalt Klor och multiplicera med 2,25. ColorQ7 är dyrare i inköp (men billigare i drift) snabbare och enklare att använda men har nackdelen att det är trixigare att göra ren provrören (tips använd en bit trasa på pinnen man krossar tabletterna med). Jag har läst massor med recensioner och användarerfarenheter av dessa instrument och det verkar dock som att den bästa metoden verkar ändå vara att inte alls använda digitala test utan att istället använda dropptest (men rätt sort) typ Taylor Kit (Taylor K-2006) eller Taylor K-2106 eller Trouble Free Testkit TF100. Dessa verkar vara förstahandsval i USA men säljs inte någonstans i Sverige (i alla fall inte vad jag kan se). Dessa test är enligt både billigare och påstås vara mer pålitliga än de digitala enligt tex
www.troublefreepool.com (som verkar kunna sina saker). Men jag har som sagt var inte testat dessa produkter och kan inte avgöra hur det ligger till med den saken. Däremot har jag erfarenhet av många andra produkter och har även tre digitala instrument (vilket egentligen är två för många). I ditt fall tror jag att du överdoserar pga felaktig mätning. Jag klarar alltså att underållsbromera mitt spa på 16 mg klor per vecka (mindre än 1 tablett) och ändå ligga över 3 ppm. Det är klar mindre än vad rekommendationen på burken säger. Men både Scuba II och ColorQ7 visar att värdarna är över 3 ppm. Båda mätarna (ColorQ7 och Scuba II) kan ju teoretiskt visa fel (medan burken har rätt) men jag har inte fått grumligt vatten någon gång (tvärt om mycket klart vatten) sedan jag köpte ColorQ7 och gick över till brom. Både Scuba II och ColorQ7 visar förändringar i bromhalten om om jag bara tillför något gram (medan AquatcheckTT och stickorna visar noll). Något du ska tänka på dock är att låta det gå två minuter efter att du krossat tabletterna och ska mäta brom (eller klor). Det står inte i manualen till ColorQ7 men det står i manualen till Scuba II. Jag upptäckte att totalt brom och totalt klor ökar för varje minut medan övriga värden är lika oavsett om man mäter efter 10 sekunder eller efter 10 minuter. Samma fenomen finns på Scuba II (värdena på brom/klor ökar för varje minut medan övriga värden ligger still). Jag har skrivit till Lamotte om detta och först ville de avfärda mina resultat men sen kröp de till korset och skrev att de skulle ändra sina instruktioner. Att vänta 2 minuter för brom/klor ger också ett resultat i paritet med Scuba II (Scuba rekommenderar att vänta 2 min). Scuba II ger något högre värde på brom än vad ColorQ7 ger men liknande på ph medan Scuba II inte alls är att lita på när det gäller Alkalinitet. Klor och brom är liknande molekyler och de mäts med samma tabletter/metod. Mätaren vet alltså inte om det är klor eller brom som mäts. För att få bromvärdet så multipliceras alltså värdet av total klor med 2,25 (vilket ColorQ7 gör automatiskt och som man får göra manuellt på Scuba II). Tänk på att vänta minst 3 dagar efter du chockat med aktivt syre innan du mäter brom/klor (annars får du fel värden).