Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kenneth

Sidor: 1 [2] 3
11
Vatten och kemi / SV: Svårt att få upp brom nivån i mitt spa bad
« skrivet: januari 11, 2016, 19:35:06:06  »
¨
Köpte nyss kalibrerings vätska för att testa noggrannheten efter 1,5 år och alla värden ligger inom rekommenderade värden fortfarande, så jag är nöjd.

Var köper man kalibreringsvätska? Har hittat för PH men skulle gärna ha en referens där jag vet att en vätska har ett visst värde på Brom, PH, Alka, CH, CYA. TDS för att jämföra om min mätare mäter rätt.

12
Vatten och kemi / SV: Spabad, Cyanursyra, Klor vs Brom
« skrivet: januari 11, 2016, 19:08:10:10  »
liamab:
"Vi upptäckte vissa saker som bieffekter vid spa schock support och även pratat med tillverkaren så slutade vi köra det ..."

Nyfiken: Menar du att du slutat med aktiv syre granulat eller slutat med flytande algmedel? Vilka bieffekter upptäckte du? ...och vad sa tillverkaren?

13
Vatten och kemi / SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« skrivet: december 16, 2015, 15:28:37:37  »
Såklart det finns vettiga grejer att testa med, problemet är att privatkonsumenter inte riktigt har det behovet (eller lust att betala vad det kostar).
Professionell bärbar digital mätutrustning för frittklor, totaltklor, pH och titreringsutrustning för alkalinitet går loss på ca 25000kr. Då har du en mätnoggrannhet på 0,1 och det visar samma alla repeterade mätningar, kalibreringsutrustning medföljer, mätnoggrannheten för alkalinitet är 10.


Jag menade inte att privatpersoner skulle göra testet utan något oberoende testorgan som testade billiga konsumentprodukter med skiftande noggrannhet mot labbutrustning som referens. Sen kan konsumenten välja konsumentprodukt utifrån pris och hur bra den faktiskt mäter. För mig spelar det inte så stor roll om mitt armbandsur går 10 eller 50 sekunder fel men jag kan inte tänka mig att ha en klocka som visar +/-10 minuter fel från den ena gången till den andra. Men om ingen vet vad som faktiskt är rätt tid och inga tester görs, så är det ju omöjligt att veta om en klocka för 4000 kr visar mer rätt än en klocka som kostar 80 kr. Det kanske är den billigare klockan som visar rätt och den dyrare fel (just med klockor är det ju inte helt ovanligt). När det gäller klockor så är det ju lätt för konsument att veta vad som faktiskt är rätt tid. Med vikt är det annorlunda. Googlar man på "test av köksvåg" så hittar man många tester där man testar hur billiga konsumentprodukter klarar sig mot professionella mätinstrument. När det gäller utrustning för mätning av spakemi har jag inte hittat något oberoende test, varken svenskt eller internationellt.

14
Vatten och kemi / SV: Svårt att få upp brom nivån i mitt spa bad
« skrivet: december 16, 2015, 14:16:48:48  »
Hej,

Det bästa hade ju varit riktiga oberoende tester där man jämför konsumentprodukter mot referensutrustning i labbmiljö. Varför det inte finns är för mig en gåta när det finns tusentals tester på strykjärn, osthyvlar, vinterdäck och köttermometrar. Användartester är ju bättre än ingenting men är inte att jämföra med oberoende tester där flera produkter testas samtidigt under systematiska former.
 
Jag har läst på många sidor och hittar nästan inga användartester på Exact iDip. Det finns en person som skriver om det på detta forum (och han verkar nöjd). Men på Amazon finns bara två recensioner och en är nöjd och en är missnöjd. Personligen tycker jag att det är för få recensioner för att bilda sig en uppfattning.

http://www.amazon.com/Exact-486101-eXact-iDip-Photometer/dp/B00M1ES2MQ

Scuba II verkar vara marknadsledare i Sverige och är en nyare produkt än ColorQ7. Men din fråga gällde ju inte Scuba II så vill du läsa mer om Lamotte ColorQ7 så finns det hundratals användarrecensioner på Amazon (ta den amerikanska sidan, där finns fler än den brittiska sidan).   

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i_1_5?url=search-alias%3Dlawngarden&field-keywords=colorq+pro+7&sprefix=color%2Clawngarden%2C242

De flesta är dock på droppvarianten av ColorQ7. I USA heter produkten Lamotte 2056 (dropp) och 2057 (tablett). Droppvarianten är liknande men finns inte att beställa i Sverige, endast den med tabletter och tyvärr bara av en leverantör (vad jag kan hitta). Scuba II finns hos mängder av återförsäljare i Sverige.

www.troublefreepool.com finns många trådar och de verkar mer kunniga än recensenterna på Amazon. Slutsatserna på troublefreepool är att de ändå inte rekommenderar digitala dropptest utan vanliga dropptest (som man läser av med ögonen) av typen Taylor och TF. produkter som tyvärr inte finns att beställa i Sverige alls.

http://www.troublefreepool.com/threads/95942-LaMotte-2056-ColorQ-Pro-7-Digital-Pool-Water-Test-Kit

http://www.troublefreepool.com/threads/63563-Colorq-pro-7-debate-and-results

Det är konstigt att inte några driftiga pool och spa-återförsäljare läser dessa forum och importerar dessa produkter för att sälja på den svenska marknaden. De är ju mycket billigare än digitala och mer pålitliga - så vad är problemet? Kanske finns de på svenska marknaden fast under ett annat namn men jag tror tyvärr inte så är fallet.

15
Vatten och kemi / SV: Svårt att få upp brom nivån i mitt spa bad
« skrivet: december 15, 2015, 12:56:36:36  »
Jag tror i själva verket att du överdoserat och inte underdoserat brom.
Jag har samma spa som du, Viskan Ekerö på 1715 liter, och gör av med mindre än en Bromtablett (20 mg) per vecka i och har ändå nivåer över 3 ppm (alltså i underhålls-bromering, inte inräknat chock efter bad). Min flottör/dispenser står på läge 1 (minsta utflöde) och ändå räcker det. Jag gissar att det helt enkelt rör sig om mätfel.

Här är mina förutsättningar:
Jag har tidigare använt klor och har sedan förra vattenbytet gått över på brom och är hittills mycket nöjd. Den stora fördelen med brom är att den är luktfri, man slipper höga Cya värden (vilket kräver vattenbyten oftare) samt att den är stabil över ett större ph-område (dvs fungerar även om inte alla andra värden är optimala).

Jag använder bromtabletter från Folkpool med 20 mg i varje tablett. Efter bad använder jag också brom granulat 1 tsk/person. Ibland Delphin Oxi Booster - som egentligen är en blandning av 10% syre och 40% klor - [sic!]. Jag använder en blå fritt flytande flottör/dispenser som är T-formad om man ser flottören från sidan (tror det är den vanligaste modellen). Röret är alltså cylinderformat och toppen ser ut som en rund hockey-puck (fast större). Det är alltså inte den konformade flottören som jag har. Den ligger alltid i utom när jag badar eller chockar badet. Jag har flera mätinstrument. Tre digitala och två manuella strips/stickor (Aquacheck och Lamotte). Jag tänkte att jag skulle skriva en recension på mina erfarenheter (får bli en separat tråd).

Edit mars 2017 (nu är tråden jag jag förutspådde i december 2015 klar):
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13002.0

Texten nedan är skriven dec 2015 (och länken ovan är alltså mer relevant då den baseras på längre erfarenhet och fler mätmetoder).

Tidigare körde jag mest med AquaCheck TrueTest digitala mätinstrument (den blå som bara mäter fritt klor) men har nu skippat den helt då jag inte kan lita på resultaten när det gäller PH och Alkalinitet heller. Fritt klor är också ointressant när det gäller brom. För mig är det viktigast att ha rätt ph (7,0-7,6) och en bromnivå på ca 3-5 ppm (hellre 3 än 5). Alkaliniteten har jag ofta lägre än de rekommenderade värdena för att slippa få stigande ph. Jag har också både Scuba II och Lamotte ColorQ7 två liknande digitala mätinstrument som båda använder tabletter som ska krossas i vatten och färgen mäts digitalt. De ger liknande resultat men jag föredrar helt klart LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7. ColorQ7 är visserligen dyrare och omständigare att använda än digitala AquaCheck TrueTest (eller stickor) men ger ett resultat som jag litar mer på än AquaCheck TrueTest. Scuba II är också digital och baseras på tabletter men har (enligt mig) några nackdelar jämfört med ColorQ7. ScubaII tar längre tid att använda, svårare att krossa tabletterna, äter batterier och mäter färre saker. Scuba II mäter inte hårdhet eller Brom men Brom går att räkna ut ändå genom att mäta Totalt Klor och multiplicera med 2,25. ColorQ7 är dyrare i inköp (men billigare i drift) snabbare och enklare att använda men har nackdelen att det är trixigare att göra ren provrören (tips använd en bit trasa på pinnen man krossar tabletterna med). Jag har läst massor med recensioner och användarerfarenheter av dessa instrument och det verkar dock som att den bästa metoden verkar ändå vara att inte alls använda digitala test utan att istället använda dropptest (men rätt sort) typ Taylor Kit (Taylor K-2006) eller Taylor K-2106 eller Trouble Free Testkit TF100. Dessa verkar vara förstahandsval i USA men säljs inte någonstans i Sverige (i alla fall inte vad jag kan se). Dessa test är enligt både billigare och påstås vara mer pålitliga än de digitala enligt tex www.troublefreepool.com (som verkar kunna sina saker). Men jag har som sagt var inte testat dessa produkter och kan inte avgöra hur det ligger till med den saken. Däremot har jag erfarenhet av många andra produkter och har även tre digitala instrument (vilket egentligen är två för många). I ditt fall tror jag att du överdoserar pga felaktig mätning. Jag klarar alltså att underållsbromera mitt spa på 16 mg klor per vecka (mindre än 1 tablett) och ändå ligga över 3 ppm. Det är klar mindre än vad rekommendationen på burken säger. Men både Scuba II och ColorQ7 visar att värdarna är över 3 ppm. Båda mätarna (ColorQ7 och Scuba II) kan ju teoretiskt visa fel (medan burken har rätt) men jag har inte fått grumligt vatten någon gång (tvärt om mycket klart vatten) sedan jag köpte ColorQ7 och gick över till brom. Både Scuba II och ColorQ7 visar förändringar i bromhalten om om jag bara tillför något gram (medan AquatcheckTT och stickorna visar noll). Något du ska tänka på dock är att låta det gå två minuter efter att du krossat tabletterna och ska mäta brom (eller klor). Det står inte i manualen till ColorQ7 men det står i manualen till Scuba II. Jag upptäckte att totalt brom och totalt klor ökar för varje minut medan övriga värden är lika oavsett om man mäter efter 10 sekunder eller efter 10 minuter. Samma fenomen finns på Scuba II (värdena på brom/klor ökar för varje minut medan övriga värden ligger still). Jag har skrivit till Lamotte om detta och först ville de avfärda mina resultat men sen kröp de till korset och skrev att de skulle ändra sina instruktioner. Att vänta 2 minuter för brom/klor ger också ett resultat i paritet med Scuba II (Scuba rekommenderar att vänta 2 min). Scuba II ger något högre värde på brom än vad ColorQ7 ger men liknande på ph medan Scuba II inte alls är att lita på när det gäller Alkalinitet. Klor och brom är liknande molekyler och de mäts med samma tabletter/metod. Mätaren vet alltså inte om det är klor eller brom som mäts. För att få bromvärdet så multipliceras alltså värdet av total klor med 2,25 (vilket ColorQ7 gör automatiskt och som man får göra manuellt på Scuba II). Tänk på att vänta minst 3 dagar efter du chockat med aktivt syre innan du mäter brom/klor (annars får du fel värden).

16
SpaForum / SV: SPA-kemi - vilken ordning
« skrivet: oktober 08, 2015, 22:40:02:02  »

Läs mitt inlägg här
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10407.msg79075#msg79075
och sen länken på poolspaforum där jag hittade instruktionerna
http://www.poolspaforum.com/forum/index.php?showtopic=13634&st=0

...


Intressant!
Följer du detta? Hur gör du då när Cya kommer över en viss nivå. Enligt instruktionen på länken du postade ska man sluta med klor som har Cya (när man nått 20-30 ppm) och istället gå över på klor utan Cya, dvs "switch to Bleach" eller "Then switch to Clorox Unscented 6% bleach." Vad finns det för klorprodukter för spa på svenska marknaden utan cya? Fungerar metoden?


17
SpaForum / SV: SPA-kemi - vilken ordning
« skrivet: oktober 03, 2015, 14:57:53:53  »
Hej, för att få de bästa förutsättningarna i ditt nya bad så skulle jag rekommendera följande ordning.

1 Fyll badet med nytt vatten, kör en PipeClean för att säkerställa att det är minimalt med biofilm och rester från fabrikers testvatten. Töm badet och torka ur ev smuts..

2 Fyll på med nytt vatten igen och låt det värmas upp till runt 20 grader då de kemikalier du nu ska dosera med löses upp fortare i lite varmare vatten. Ta prov på TDS nu och notera detta värde.

3 Gör en KlorChock i badet, håll minst 10 ppm i minst 1 timma, kloret ska vara upplöst i jummet vatten innan du häller det i badet. Låt cirkulera med öppet lock i minst 2 timmar. Låt sedan klornivån sjunka ner till 0,5 - 1 ppm innan du går vidare.

4 Nu är det dags för att balansera vattnet, börja alltid med Alkaniteten, den ska ligga mellan 80-120 ppm, 100 är ett bra sikte. Sen ska PH värde justeras till 7,2-7,8 ppm där 7,5 är ett bra riktvärde.

.....
Lycka till

Mycket bra instruktion!

En fråga ang turordningen dock. Bör man inte justera ph innan man kör en första klorchock? Kloret är ju ph-beroende och jag har ph 8,1 i det kommunala vattnet (dvs alldeles för högt för att kloret ska jobba optimalt). Är det inte bättre att först justera ph och sedan tillföra klor?

18
Vatten och kemi / Är det sämre med tabletter/puckar än granulat i spabad?
« skrivet: oktober 03, 2015, 14:44:46:46  »
Är det sämre med tabletter/puckar än granulat i spabad?

Läst lite tips på amerikanska sidor och där verkar det vara något fler som rekommenderar Bromin än Klor.
Men jag har också upptäckt att det varnas för tabletter (kallas ibland för puckar?).
Det skulle alltså vara sämre med klortabletter (eller bromintabletter) än granulat.
Framförallt varnas det för klortabletter men även en viss varning för bromintabletter.

I min värld borde det bli en jämnare utsöndring med tabletter i en flottör.

Har inte sett något om detta i svenska rekommendationer.

Exempel:





 Ligger det någon sanning i detta?
Varför skulle det vara sämre i så fall?

19
Om man både behöver höja Alkaliniteten och sänka PH i ett spa, spelar det någon roll i vilken ordning man gör det? Om det spelar roll, vilken ska man då åtgärda först, och varför?

Jag har frågat de som säljer spakemi och fått olika svar. De som svarar är själva tämligen övertygade att de har rätt men jag har hört 3 proffs (eller som i alla fall är i branschen) säga att man ska börja med Alkaliniteten medan 2 proffs säger att man ska börja med PH. Folkpools spakalkylator säger också att man ska börja med PH (om man tex skriver att man har 50 i Alkalinitet och 7,9 i PH så rekommenderar Spakalkylatorn att börja med att sänka Ph och sedan höja Alkaliniteten.

Varför jag frågar är för att dessa två åtgärder drar åt motsatt håll och ibland slutar man där man börjar. Den problematiken beskriver jag i denna tråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11578.0

Men nu gäller alltså frågan i vilken ände man ska börja (om båda behöver åtgärdas)?

20
Vatten och kemi / SV: digital vattenmätare med tabs stickor eller droppar.
« skrivet: september 07, 2015, 17:30:19:19  »
Har idagarna köpt mig en
Lamotte color Q7 och är väldigt nöjd jämför jag med Folkpools aquachek så är värdena mycket jämnare i Lamotten även om det är lite
"pillrigt". Rekommenderar Lamotten och jag känner mig mycket tryggare med min vattenkvalitet nu än förut.

Vad jämför du med när du skriver "Folkpools AquaCheck"? Menar du Aquacheck teststrips som man mäter av med ögonmått eller den digitala AquaCheck TrueTest? Båda heter AquaCheck och båda säljs av Folkpool. Jag har båda och de visar lite olika resultat. Lamotte har också digitala test med droppar och tabletter och teststrips som man läser av med ögnonmått. Både Lamotte och Aquacheck har alltså olika test av olika modeller i olika prisklasser.

Sidor: 1 [2] 3
Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag