VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail  (läst 3936 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gullars

Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« skrivet: juli 03, 2022, 21:46:10:10 »
Jeg har forsøkt å kalibrere Zodiac PH Expert og Zodiac Chlor Expert i dag. PH Expert gikk fint (fikk melding om «ok» på både PH7 og PH4, selv om manualen sa jeg skulle få oppgitt en prosent som anga kvalitet…).

Med Chlor Expert feilet imidlertid kalibreringen, og jeg fikk feilmelding «sensor fail». Ifølge manualen kan det være tre grunner:

1) Defekt buffer solution. Jeg kjøpte eksakt den samme som fulgte med produktene (https://www.tradeinn.com/swiminn/no/gre-pools-calibration-kit-for-blue-connect/137584161/p?queryID=50708b9b8ba1fd93f40e872c39d45fca&buscador_search). Denne er imidlertid 468mv, mens Zodiac egentlig vil ha 465mv. Kan dette være grunnen? I så tilfelle merkelig at denne typen fulgte med produktet. Jeg har en ekstra pose av den samme, men er litt redd for å bruke den opp hvis det ikke er noe galt med den første posen…

2) Skitten eller defekt sensor. Jeg har forsøkt å dyppe den i vann og riste den forsiktig etterpå (som manualen sier). Manualen foreslår også «Clean the sensor by dipping its tip into a 10% hydrochloric acid solution». Skjønner at dette er det vi kaller saltsyre på norsk. Ser jeg kan få kjøpt det i 30%. Vil det fungere å blande 1 del saltsyre 30% i 2 deler vann for å få saltsyre 10%?

3) Utslitt sensor. Tviler på dette, da den er mindre enn to år…

Noen erfaringer med dette?

Etter kalibreringen viser Chlor Expert 0mv. Inntil videre har jeg derfor slått den av... PH Expert viser nå 5,8 (tidligere 6,8), så den må ha vært veldig feilkalibrert tidligere…

« Senast ändrad: juli 03, 2022, 21:56:37:37 av Gullars »

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2022, 23:48:04:04 »
Hej,
jag har inte upplevt problemet du beskriver men mina tankar om det kanske hjälper något.
Att kalibrera mot 468mV eller 465mV bör inte spela någon roll.
Men din sensor ser inte rätt ut. Det ska sitta ett skydd runt själva sensorn, din är blottad. Jag är rädd att den kan ha skadats vid hantering, dessa sponsorer är extremt ömtåliga och ska hanteras enligt tillverkarens anvisningar. ”Nålen” på sensorn får inte röras stötas emot eller liknande, sensorn ska förvaras i vätska när du inte har den anslutning, den ska alltså inte förvaras torrt under vinterstägning tex.
Utan att veta mer gissar jag att målen är skadad och därmed är sensorn kortsluten, mitt råd är att beställa en ny att ersätta med. Du bör inte få detta felmeddelande annars.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Gullars

SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2022, 03:26:04:04 »
Hej,
jag har inte upplevt problemet du beskriver men mina tankar om det kanske hjälper något.
Att kalibrera mot 468mV eller 465mV bör inte spela någon roll.
Men din sensor ser inte rätt ut. Det ska sitta ett skydd runt själva sensorn, din är blottad. Jag är rädd att den kan ha skadats vid hantering, dessa sponsorer är extremt ömtåliga och ska hanteras enligt tillverkarens anvisningar. ”Nålen” på sensorn får inte röras stötas emot eller liknande, sensorn ska förvaras i vätska när du inte har den anslutning, den ska alltså inte förvaras torrt under vinterstägning tex.
Utan att veta mer gissar jag att målen är skadad och därmed är sensorn kortsluten, mitt råd är att beställa en ny att ersätta med. Du bör inte få detta felmeddelande annars.

Takk for utfyllende svar. Jeg reagerte på at nålen på sensoren var synlig, i motsetning til nålen på PH Expert som var skjult. Veldig merkelig dette, men da ligger kanskje resten av sensoren inni maskineriet et sted?  :-\

Jeg har innendørs basseng, så det stenges ikke ned om vinteren men går hele året.

Men da får jeg rett og slett bare kjøpe en ny sensor. Ganske stiv pris med 3200 NOK. Ser det er mulig å få kjøpt kompatible sensorer (ikke Zodiac) for ca 1200 NOK (etter avgifter): https://ph-redox-pool.com/gb/zodiac/101-ORP-Probe-for-Chlor-Expert.html

Noen som har erfaring med tredjepartsvarer på sensorer?


Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2022, 12:05:56:56 »
Kolla med svenska butiker om de kan skicka, det kan hända att de har någon reserv hemma även om de inte finns i deras web-shop.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Gullars

SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #4 skrivet: juli 06, 2022, 16:28:19:19 »
Kolla med svenska butiker om de kan skicka, det kan hända att de har någon reserv hemma även om de inte finns i deras web-shop.

Virket ikke så veldig mye rimeligere enn de norske, og når man legger til toll og avgifter blir det fort enda dyrere.

Etter litt dialog med butikken jeg nevnte valgte jeg faktisk å gå for denne: https://ph-redox-pool.com/gb/zodiac/102-orp-probes--for-chlor-perfect--v2.html

Dette var visstnok riktig type for pod kit, selv om det står at den er for Chlor Perfect og ikke Chlor Expert. Med tanke på holdbarheten på disse delene tenker jeg det være verdt å teste tredjepartsvarer som er 70% billigere enn originalen…

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #5 skrivet: juli 06, 2022, 17:19:29:29 »
Zodiac har tre modeller av samma maskin. Expert, Perfect och Clever. Inuti är de exakt samma men de säljs på olika marknader och har ett annat utseende. Jag har Perfect men det beror på att jag köpte mina i Tyskland.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Gullars

SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #6 skrivet: juli 06, 2022, 19:34:05:05 »
Zodiac har tre modeller av samma maskin. Expert, Perfect och Clever. Inuti är de exakt samma men de säljs på olika marknader och har ett annat utseende. Jag har Perfect men det beror på att jag köpte mina i Tyskland.
Skjønner! Men da stemmer det nok bra. Satser på at sensoren fungerer bra da :)

Utloggad Gullars

SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #7 skrivet: juli 15, 2022, 19:42:11:11 »
Da har jeg installert den nye sensoren fra ph-redox-pool.com, og det ser ut til å ha fungert fint! :) Som med PH Expert fikk jeg bare «ok» i kalibreringsprosessen, og ikke en prosentsats slik manualen oppga at jeg skulle se…

En annen ting: Jeg så i manualen til Chlor Expert at default set point er 650mv. Min sto på 600, men jeg endret til 650mv. Noen som kan dele litt innsikt i hva man bør tenke på når man setter set point?

Edit: For å øke forvirringen enda mer anbefaler Zodiac 740mv i manualen til Chlor Perfect: https://www.zodiac-poolcare.ru/medias/product/EN_MANUAL_Chlor%20Perfect_10-2011.PDF
« Senast ändrad: juli 15, 2022, 20:01:11:11 av Gullars »

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #8 skrivet: juli 15, 2022, 20:08:08:08 »
Du får testa dig fram till vilken inställning som passar dig. Jag har 660mV som börvärde jag har sett att vissa ligger uppemot 800mV.

Om jag vore dig skulle jag först mäta fritt och bundet klor samt pH med ett annat instrument. Dubbelkolla med Zodiacen att pH stämmer. Jag kör med pH7,3. Sedan kollar du att du kan hålla ca:750mV utan att du förbrukar jättemycket klor och syra. Känn på väggarna i poolen om det är halt som om det vore något medel på bör du köra boost-funktionen och höja ca 50mV. Om allt är bra kan du sänka ca20mV avvakta ett par dagar och gör om proceduren. Jag kom ner till 600mV om tyckte väggarna blev lite hala efter runt två veckor höjde sedan till 660mV efter Boost sedan har allt varit bra i fyra år.
Ju renare ni som badar är när ni hoppar i desto lägre kan du gå. Om man inte är så noga alls, vill hoppa i direkt efter hårt arbete i trädgården utan dusch eller har barn under 10år får man nog ligga på 800mV+
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Gullars

SV: Kalibrering av Zodiac Chlor Expert: Sensor fail
« Svar #9 skrivet: juli 15, 2022, 22:07:12:12 »
Du får testa dig fram till vilken inställning som passar dig. Jag har 660mV som börvärde jag har sett att vissa ligger uppemot 800mV.

Om jag vore dig skulle jag först mäta fritt och bundet klor samt pH med ett annat instrument. Dubbelkolla med Zodiacen att pH stämmer. Jag kör med pH7,3. Sedan kollar du att du kan hålla ca:750mV utan att du förbrukar jättemycket klor och syra. Känn på väggarna i poolen om det är halt som om det vore något medel på bör du köra boost-funktionen och höja ca 50mV. Om allt är bra kan du sänka ca20mV avvakta ett par dagar och gör om proceduren. Jag kom ner till 600mV om tyckte väggarna blev lite hala efter runt två veckor höjde sedan till 660mV efter Boost sedan har allt varit bra i fyra år.
Ju renare ni som badar är när ni hoppar i desto lägre kan du gå. Om man inte är så noga alls, vill hoppa i direkt efter hårt arbete i trädgården utan dusch eller har barn under 10år får man nog ligga på 800mV+

Tusen takk, @leonard. Jeg setter stor pris på hjelpen din :)

Jeg har to barn på hhv. 5 uker og 1,5 år, så da må nok vi ligge litt høyere ja… Veggene er nå litt glatte/halte, og det er vel også da et tegn på at vi må høyere slik jeg skjønner deg.

Jeg tenker jeg justerer opp til 750mv og ph 7,3 i morgen, så forsøker jeg å følge prosedyren din derfra. Tror jeg må kjøpe noe annet utstyr å måle/mäta med også. Per nå bruker jeg strips fra Biltema, men synes de er veldig vanskelige å lese av. Hvilket utstyr bruker du?

Edit: har bestilt meg en Pool Lab 1.0 etter anbefaling i en annen tråd her inne :)
« Senast ändrad: juli 15, 2022, 23:13:37:37 av Gullars »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan