VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nytt poolprojekt - Aqvis  (läst 15945 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Douglaslindevall

Nytt poolprojekt - Aqvis
« skrivet: augusti 29, 2019, 15:54:16:16 »
Hej på er!
Då kör vi igång vårt poolprojekt. Tack snälla för alla bra tips i olika trådar som guideat oss fram till ett beslut. Efter många turer med olika leverantörer och konstruktioner föll valet på en Aqvis 4x8. Många var förvånansvärt ointresserade av ens återkoppla med offert som te x Folkpool som ville få oss att komma till en butik i en annan stad och signa en offert innan dom ens kom ut och tittade på förutsättningarna. Nåväl.

I stort kommer vi köra hel gaveltrappa 3 steg, automatisk dosering minimaster klor & CO2 Pahlén, värmepump Pahlén PVP13 - full inverter, 2x LED, pooltak Viva, komposittrall osv.

Har ni tankar och tips redan nu på ovan så skjut på men en direkt fråga, räcker det med en lampa? Vi vill ha riktigt bra ljus i poolen.

Ha de fint!

Kommer lägga upp lite bilder hur projektet fortskrider.

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #1 skrivet: augusti 29, 2019, 20:14:50:50 »
När du pratar om bra ljus och att du vill ha klor automatik känner jag direkt att du gillar teknik och när den samverkar med varandra. Då tycker jag du ska kika på haywards nya control station så kan du styra allt via den. Jag har själv två lampor i min pool och det räcker mer än väl. Vi har den mycket tänd då poolen blir som ett smycke i hela trädgården
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Hansi

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2019, 20:47:33:33 »
Kul att följa!
Vi har två lampor, vita led, skulle nog inte vilja bara ha en.  O0

Utloggad hemirg

SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #3 skrivet: augusti 30, 2019, 08:08:11:11 »
Kul med en Aqvis till i området  O0. Aqvis har mycket bra support och svarar alltid på frågor och funderingar även på mejl. Svarar på akuta frågor i telefon fast man märker att de har en ledig dag (klämdag), även efter att ordern är påskriven och betald vilket inte alla leverantörer gör. En av de närmsta grannarna till mig bygger just nu en Aqvis om du är intresserad av att kolla på något.

Vi har bara en LED RGB lampa i vår pool och jag skulle nog inte vilja ha ljusare. Vattnet och pooltaket sprider ljuset bra. Har inte sett någon lampa med dimmerfunktion, men vissa färger på lampan ger lite mer dämpad belysning som ex. röd och lila. Om du vill så får du komma förbi en kväll och kolla på hur det ser ut med en lampa, du vet var jag bor  :). Dock så är inte pooltaket på just nu eftersom jag håller på att lägga sten runt poolen.
« Senast ändrad: augusti 30, 2019, 13:09:11:11 av hemirg »
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #4 skrivet: augusti 30, 2019, 08:49:41:41 »
Vilken komposittrall skall du köpa?
Vi har Pandatrall och skall du lägga den ska du inte snåla med reglarna, vi har 25-30 cm mellan våra (fick ju komplettera när vi bytte från trätrall) och skulle absolut inte vilja ha 40 cm som de rekommenderar.
Dels blir det rätt mycket svikt, och dels är plankorna helt enkelt rätt sköra, så för ökad livslängd tror jag på tätt mellan reglerna, eller att man köper nåt som är rejälare än Panda.
30 cm känns rätt om man har en komposit med kanaler i sig.
Har sett att det finns dyrare plank som är solida, kanske det är bättre?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #5 skrivet: augusti 30, 2019, 11:42:53:53 »
Hösten 2016 så gick vår 300W halogenlampa sönder för andra gången på kort tid. Då det närmade sig slutet på säsongen, kvällarna var mörka och vi ville bada så impulsköpte jag Folkpools ”Utbyteslampa LED Force RGB 30W med fjärrkontroll” för 1990 kr.
https://www.folkpool.se/produkter/pool/reservdelar/inbyggnadsdetaljer/poolbelysning-reservdelar/utbyteslampa-led-force-rgb-30w-med-fjarrkontroll.html

Förhoppningsvis är lampan som säljs idag inte exakt lika som den vi har utan något förbättrad.
Då fanns under Information uppgiften 2560 lumen. Troligen stämmer inte det och nu är uppgiften borttagen.

Pahlén säljer en Vit LED 28W om de anger 2100 lumen för. Pahlén specar 3800 lumen för 300W halogen.

Skillnaden på vår LED och 300W halogen är stor. När vi installerade LED var hela poolen ”poolblå” och ljuset var klart bristfälligt. Nu har jag lagt vit gelcoat/topcoat på ungefär halva poolens botten samt två väggar och nu är ljuset nästan godkänt men inte riktigt bra.

Jag skulle ändå inte vilja ha två lampor på grund av att lamparmaturen är en av de vanligaste ställena där en pool läcker. Försök att hitta en starkare LED och fundera på de armaturer som hänger ner från sargen och inte kräver hål i poolväggen. Har du inget emot att byta lampa varje eller vartannat år så välj 300W halogen. Ljuset från halogen är ofta behagligt gult (smaksak visst) medan LED kan vara kallt vitt eller blåtonat.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Douglaslindevall

SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #6 skrivet: september 02, 2019, 19:27:26:26 »
När du pratar om bra ljus och att du vill ha klor automatik känner jag direkt att du gillar teknik och när den samverkar med varandra. Då tycker jag du ska kika på haywards nya control station så kan du styra allt via den. Jag har själv två lampor i min pool och det räcker mer än väl. Vi har den mycket tänd då poolen blir som ett smycke i hela trädgården
Teknik är alltid kul. Kollade offerten nu och det står "Led lampa RGB Fjärrkontroll", ska kolla tillverkare så får vi se vad det där för grejer!  :)

Utloggad Douglaslindevall

SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #7 skrivet: september 02, 2019, 19:30:42:42 »
Kul med en Aqvis till i området  O0. Aqvis har mycket bra support och svarar alltid på frågor och funderingar även på mejl. Svarar på akuta frågor i telefon fast man märker att de har en ledig dag (klämdag), även efter att ordern är påskriven och betald vilket inte alla leverantörer gör. En av de närmsta grannarna till mig bygger just nu en Aqvis om du är intresserad av att kolla på något.

Vi har bara en LED RGB lampa i vår pool och jag skulle nog inte vilja ha ljusare. Vattnet och pooltaket sprider ljuset bra. Har inte sett någon lampa med dimmerfunktion, men vissa färger på lampan ger lite mer dämpad belysning som ex. röd och lila. Om du vill så får du komma förbi en kväll och kolla på hur det ser ut med en lampa, du vet var jag bor  :). Dock så är inte pooltaket på just nu eftersom jag håller på att lägga sten runt poolen.
Det är just det som är svårt att skapa sig en bild av, hur mycket ljus sprider vattnet och hur lyser det genom taket. Kommer gärna förbi och kollar! Se PM.  :)

Utloggad Douglaslindevall

SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #8 skrivet: september 02, 2019, 19:36:56:56 »
Vilken komposittrall skall du köpa?
Vi har Pandatrall och skall du lägga den ska du inte snåla med reglarna, vi har 25-30 cm mellan våra (fick ju komplettera när vi bytte från trätrall) och skulle absolut inte vilja ha 40 cm som de rekommenderar.
Dels blir det rätt mycket svikt, och dels är plankorna helt enkelt rätt sköra, så för ökad livslängd tror jag på tätt mellan reglerna, eller att man köper nåt som är rejälare än Panda.
30 cm känns rätt om man har en komposit med kanaler i sig.
Har sett att det finns dyrare plank som är solida, kanske det är bättre?
Har precis börjat läsa på och förstår att det finns en hel del kvalitéer och utföranden. Pratat med några snickare också med varierande erfarenheter. Man ska tydligen inte underskatta rörelser kopplat till kyla/värme och även vid läggning. Många säger att man ska gå på PP (och inte PE eller PVC), har du någon erfarenhet där?
Jag vill ha däcket stumt så bra tips att regla tätare.  O0

Utloggad Douglaslindevall

SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #9 skrivet: september 02, 2019, 19:44:35:35 »
Hösten 2016 så gick vår 300W halogenlampa sönder för andra gången på kort tid. Då det närmade sig slutet på säsongen, kvällarna var mörka och vi ville bada så impulsköpte jag Folkpools ”Utbyteslampa LED Force RGB 30W med fjärrkontroll” för 1990 kr.
https://www.folkpool.se/produkter/pool/reservdelar/inbyggnadsdetaljer/poolbelysning-reservdelar/utbyteslampa-led-force-rgb-30w-med-fjarrkontroll.html

Förhoppningsvis är lampan som säljs idag inte exakt lika som den vi har utan något förbättrad.
Då fanns under Information uppgiften 2560 lumen. Troligen stämmer inte det och nu är uppgiften borttagen.

Pahlén säljer en Vit LED 28W om de anger 2100 lumen för. Pahlén specar 3800 lumen för 300W halogen.

Skillnaden på vår LED och 300W halogen är stor. När vi installerade LED var hela poolen ”poolblå” och ljuset var klart bristfälligt. Nu har jag lagt vit gelcoat/topcoat på ungefär halva poolens botten samt två väggar och nu är ljuset nästan godkänt men inte riktigt bra.

Jag skulle ändå inte vilja ha två lampor på grund av att lamparmaturen är en av de vanligaste ställena där en pool läcker. Försök att hitta en starkare LED och fundera på de armaturer som hänger ner från sargen och inte kräver hål i poolväggen. Har du inget emot att byta lampa varje eller vartannat år så välj 300W halogen. Ljuset från halogen är ofta behagligt gult (smaksak visst) medan LED kan vara kallt vitt eller blåtonat.
Lampan vi valt är specad som "Led lampa RGB Fjärrkontroll", behöver kolla vad det avser egentligen. Generellt delar jag din uppfattning att LED ger ett litet för "hårt" ljus. Dock har vi LED i princip hela huset invändigt och utvändigt men har då valt LED med en mjukare färg (läs gult). Nu vet jag iofs inte om det går att välja till poolen, dock ska det gå att justera färgerna (välja färg) med fjärrkontrollen. Anledningen till 2 lampor är att jag vill ha jämt ljus i hela poolen och inte få "mörka hörn" men vattnet kanske sprider ljuset tillräckligt?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan