VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltak- räkna på ”besparing”  (läst 3490 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SaraLill

  • Gäst
SaraLill
Pooltak- räkna på ”besparing”
« skrivet: maj 10, 2021, 07:27:51:51 »
Hej!

Vi har haft pool i ett antal år men nu börjar jag tröttna rejält på våran pooltäckning och vill gärna ha ett pooltak. Då min man är en extremt blå person  😆 så kan han ev gå med på att skaffa det om jag kan ta fram en kalkyl på hur mycket vi ”sparar” på att ha ett pooltak. Dvs han vill se siffror på hur mindre energi det går åt att värma upp poolen, hur mycket mindre kemikalier man behöver fixa och trixa med, hur mycket mindre tid man måste lägga på att dammsuga upp skräp etc etc.

Så nu undrar jag om det är någon annan som redan har räknat lite på detta och vill dela med sig 😀

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Pooltak- räkna på ”besparing”
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2021, 08:49:03:03 »
Hej!
Vore ju väldigt bra att veta utgångsläget då.
har ni inget alls idag är ju skillnaden stor, har ni en rolltopp som ni bara öppnar när ni badar blir ju skillnaden mindre m.m
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

SaraLill

  • Gäst
SaraLill
SV: Pooltak- räkna på ”besparing”
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2021, 09:07:58:58 »
Det har du rätt i! Vi har ett "vanligt" pooltäcke med stroppar. Så här års ryker det ganska rejält från det :-D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak- räkna på ”besparing”
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2021, 09:11:40:40 »
Vi hade en gång i tiden en uppblåsbar pooltäckning som var transparent, alltså som en ballong där den nedre halvan tätade mot vattnet, och den övre var som en kupol över poolen.
På många sätt tror jag att man kan likna det vid ett pooltak, kanske ännu mer effektivt för att isolera på nätterna, men mindre effektivt som solfångare om man jämför med ett pooltak.
När vi senare bytte till en pooltäckning typ "rolltop" så ökade energiförbrukningen med ca 30%.
Har ni en typ av pooltäckning som ligger direkt på vattnet, som samlar vatten på sig när det regnar, så tror jag att ni kan spara ännu mer än 30% på ett pooltak.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad SaraLill

SV: Pooltak- räkna på ”besparing”
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2021, 09:21:42:42 »
Vi hade en gång i tiden en uppblåsbar pooltäckning som var transparent, alltså som en ballong där den nedre halvan tätade mot vattnet, och den övre var som en kupol över poolen.
På många sätt tror jag att man kan likna det vid ett pooltak, kanske ännu mer effektivt för att isolera på nätterna, men mindre effektivt som solfångare om man jämför med ett pooltak.
När vi senare bytte till en pooltäckning typ "rolltop" så ökade energiförbrukningen med ca 30%.
Har ni en typ av pooltäckning som ligger direkt på vattnet, som samlar vatten på sig när det regnar, så tror jag att ni kan spara ännu mer än 30% på ett pooltak.

Det stämmer, vårat ligger direkt på vattnet. Jag uppfattar även att det blir extremt mycket smuts i vattnet då det lägger sig på pooltäcket och sedan ramlar ner i poolen. Detbör väl bli en stor skillnad med pooltak?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak- räkna på ”besparing”
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2021, 09:47:18:18 »
Vi har haft pooltak hela tiden, jag dammsuger vid uppstart, sedan kanske 2-3 gånger till under säsongen. Mer behövs inte, inte hos oss i alla fall. Kan även ha att göra med att vårt ena utlopp är riktat åt sidan så vi har en roterande föresle på ytvattnet vilket gör att skräp som ramlar i och flyter ett tag hamnar nära bräddavloppet och sugs ut.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Stompen

SV: Pooltak- räkna på ”besparing”
« Svar #6 skrivet: maj 10, 2021, 09:56:51:51 »
Är nog svårt att svara på och skiljer mycket efter vilka förutsättningar man har.
Vill du verkligen ha ett pooltak så läs inte vidare mitt svar :-)
Men kan börja med att jag gärna skulle haft ett tak om jag skulle haft plats att rulla undan det, jag tycker det är snyggt och verkar enkelt att rulla undan, men besparing nja......

Vi har ett skydd man rullar över.
Dammsugning är också väldigt beroende på hur din pool ligger till. Vår pool ligger lite upphöjd och har inga träd i direkt närhet. Vi dammsuger ett par gånger under säsongen, av någon anledning får vi inte in särskilt mycket eller att det hamnar i bräddavloppet  <dontkn> Det som ändå hamnar i poolen lägger sig snyggt i ena hörnet. Men även det brukar ibland försvinna av sig själv, gissar att det blir uppgrumlat i vattnet och hamnar i reningen.

Energiförbrukningen har jag kikat på i denna tråd https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17374.msg122408#msg122408

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak- räkna på ”besparing”
« Svar #7 skrivet: maj 10, 2021, 11:29:21:21 »
Ytterligare en aspekt i beräkningen är hur varmt ni har i vattnet. Om ni har uppemot 30 (som vi kör) så är ju värmeförlusterna större utan tak.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad fredrikm

SV: Pooltak- räkna på ”besparing”
« Svar #8 skrivet: maj 11, 2021, 07:24:42:42 »
Dom där "blåa" kan vara svåra att få med på tåget om man är röd  ;D

Ett pooltak kostar en rejäl slant beroende på storlek såklart, tror det är svårt att kalkylera korrekt innan man vet alla förutsättningar tex (hur lång badsäsong vill man ha , hur stor pool, pooltyp etc)
Vårt tak gick på över 1/3 del av vad hela poolbygget kosta (ca 90 000) och dom säger att taket bör hålla minst 15-20 år.
Med andra ord skulle vi behöva spara in ca 5000 kr om året i värmekostnad och kemikalier / tid för städning (vad tar din man i timkostnad?)

Så visst kalkylen är inte helt orimlig om man ska slå ut det på väldigt många år, samtidigt som ett vanligt poolskydd också kostar ett par tusenlappar (som säkerligen inte håller lika länge + vinterplåtar

Jag är helnöjd med valet av att köpa ett pooltak, det enda negativa är att jag personligen tycker dom flesta taken är fula och det är snyggare med andra lösningar.
Men ur praktiskt perspektiv är det kanon om man har barn med säkerhet och att poolen i princip alltid är ren (dammsuger max 2 ggr per år).
Badar ofta sent på kvällarna under taket och det blir som att gå ner i en spaanläggning.
Thermopool 7x4 med roman trapp , pooltak

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak- räkna på ”besparing”
« Svar #9 skrivet: maj 11, 2021, 08:24:59:59 »
Jo, att spara in ett pooltak kan nog vara svårt, värmer ni med värmepump idag så har ni knappast ens 5000 kr i uppvärmningskostnad.
Det man kan säga rätt säkert är nog att:

Det håller längre än alla andra lösningar (som jag känner till), med undantag av om man helt bygger in poolen i ett poolhus som klarar fukten på ett OK sätt)
Det är praktiskt då en person som regel kan öppna/stänga.
Man behöver städa mindre.
Det förbrukar mindre energi än alla andra pooltäckningar, möjligen då med undantag för den "poolkudde-lösning" som vi hade i början, finns så vitt jag vet inte att köpa längre. Den höll i 7 år, och var inte heller speciellt billig.

Roll-overlösningen som vi har idag är också lindrig, och löv och liknande större skär kan man spola av så det åker av på sidan av poolen, men pollen och frökapslar åker ned i dräneringshålen som finns där för att rören inte skall kapsejsa när det regnar.
Det isolerar inte heller lika bra som ett tak.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan