VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nibe pool 40, styra poolpumpen eller inte?  (läst 1751 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MantaTIC

Nibe pool 40, styra poolpumpen eller inte?
« skrivet: juni 04, 2020, 22:16:28:28 »
Hej. Alldeles strax dax att Koppla in all styrning till poolen och jag har en fundering. Kommer värma med bergvärme nibe f1255 + pool 40.
Det jag klurar på är ifall jag ska låta pool40 styra poolens cirkpump eller inte?
Saken är att jag kommer ha Bionizer, eco oxidizer och PH boss inkopplat och dessa vill också styra poolpumpen, tänker att jag även kanske ska sätta ett vred för enkel avstängning när man ska backspola.

Om jag även kopplar in pool 40 så blir det många prylar som styr pumpen, plus att det blir ett extra relä också eftersom Pool40 inte har en enkel kontakt för till/frånslag utan har en utgång dit pumpen/kontakten ska kopplas direkt med både fas och nolla.

Hur har ni gjort som har pool40, styr ni pumpen via den eller har ni separat styrning?

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nibe pool 40, styra poolpumpen eller inte?
« Svar #1 skrivet: juni 05, 2020, 08:29:14:14 »
Hej,
Jag har också en f1255 med pool40.
Pool40 ska inte köra pumpen direkt, den ska trigga ett relä eller kontaktor. I pool40 finns det även ingång för blockering.
Jag har satt upp så här:
Jag har ett relä (A) som startar poolpumpen och som även driver ett annat relä (B) som i sin tur ger signal till autodos att cirkulationen är på. Relä (A) drivs av pool40 och av en qubino pararellt som låter min hemautomation starta eller stoppa cirkulationen. Det innebär att hemautomationen kan tro att cirkulationen är av men pool40 håller den igång, jag har inget problem med det. Sedan har jag också ett relä (C) som triggas när säkerhetsbrytaren stängs av. Relä (C) blockerar pool40. Detta för att undvika att f1255 vill starta värmning medans jag gör underhåll eller har stängt för säsongen.
Jag har även monterat ett nyckelvred på boxen till pool40 i serie med relä (C) för att kunna blockera därifrån med. För skoj skull har jag även monrerat en signallampa på boxen till pool40 som lyser när värmepumpen värmer poolen.

Denna setup fungerar utmärkt för mig. Min hemautomation startar och stoppar cirkulation baserat på schema och händelser. Jag kan hantera backspolning och annat med appen till systemet. Om VP tycker att poolen ska värmas så gör den det men jag kan också blockera det om jag vill.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad MantaTIC

SV: Nibe pool 40, styra poolpumpen eller inte?
« Svar #2 skrivet: juni 05, 2020, 22:20:49:49 »
Jo att det ska dit ett relä emellan är inga konstigheter.
Jag tror jag kommer låta Bionizer styrs poolpumpen relä, en NC kontakt på relät kopplar jag till pool40 för blockering, kommer också koppla in blockeringen på pool40 från motorskyddet. En service brytare sätter jag bara i serie med relät till poolpumpen.
Detta borde bli enkelt och bra, värmepumpen har möjlighet att värma poolen så länge poolpumpen går. Bionizer har inställningar för schemaläggning av poolpumpen om jag inte minns fel.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nibe pool 40, styra poolpumpen eller inte?
« Svar #3 skrivet: juni 06, 2020, 19:46:56:56 »
Sant, men i vissa fall vill du låta temperaturen styra uppvärmningen. Ex vid säsongsstart och kallare dagar. Då kan det vara bra att låta pool40 ta kontrollen.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Emanuel

  • Gäst
Emanuel
SV: Nibe pool 40, styra poolpumpen eller inte?
« Svar #4 skrivet: maj 27, 2021, 21:56:36:36 »
Låter intressant...har själv en Nibe S1255 med pool 40.
Kan du möjligtvis rita ett koppling schema på det där  :D


Hej,
Jag har också en f1255 med pool40.
Pool40 ska inte köra pumpen direkt, den ska trigga ett relä eller kontaktor. I pool40 finns det även ingång för blockering.
Jag har satt upp så här:
Jag har ett relä (A) som startar poolpumpen och som även driver ett annat relä (B) som i sin tur ger signal till autodos att cirkulationen är på. Relä (A) drivs av pool40 och av en qubino pararellt som låter min hemautomation starta eller stoppa cirkulationen. Det innebär att hemautomationen kan tro att cirkulationen är av men pool40 håller den igång, jag har inget problem med det. Sedan har jag också ett relä (C) som triggas när säkerhetsbrytaren stängs av. Relä (C) blockerar pool40. Detta för att undvika att f1255 vill starta värmning medans jag gör underhåll eller har stängt för säsongen.
Jag har även monterat ett nyckelvred på boxen till pool40 i serie med relä (C) för att kunna blockera därifrån med. För skoj skull har jag även monrerat en signallampa på boxen till pool40 som lyser när värmepumpen värmer poolen.

Denna setup fungerar utmärkt för mig. Min hemautomation startar och stoppar cirkulation baserat på schema och händelser. Jag kan hantera backspolning och annat med appen till systemet. Om VP tycker att poolen ska värmas så gör den det men jag kan också blockera det om jag vill.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan