Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Badtunna (terasspool el)  (läst 6237 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrNula

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Fattigmans spa
    • Visa profil
Badtunna (terasspool el)
« skrivet: mars 22, 2017, 13:13:55:55 »
Hej! Jag har snart ett projekt framför mig med att bygga in en 2,4x1,8 gelcoat terraspool i altan som även skall vara vinter isolerad med eluppvärmning.
Det är inte problemet/frågan utan jag vill ju ha ett expansionskärl/överinningsskydd alternativt självnivålerande system så jag slipper fylla på vatten så fort fler än 2st badar med tanke på att den är för ca10pers. (hoppas ni förstår vad jag menar)

Någon som byggt ett sådant system till ett stilla spabad/tunna som har idéer och lösningar och att tänkas på saker som vill dela dem med mig?
Tack Mvh ny på detta med spa/pool 😇☺️

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Badtunna (terasspool el)
« Svar #1 skrivet: mars 25, 2017, 22:32:17:17 »
Pahlen har ett system med nivåvakt och magnetventil som används till vanlig pool. Det borde kunna anpassas för den händige. Kolla här: http://www.pahlen.se/produkter/bassangutrustning-inlopp-utlopp/nivavakt.html
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Badtunna (terasspool el)
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2017, 08:27:18:18 »
Säg gärna till om du lyckades sen, :)
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Noran

SV: Badtunna (terasspool el)
« Svar #3 skrivet: juli 27, 2018, 21:59:14:14 »
Jag har ingen lösning men ser problemet. Några vuxna kan bada utan problem men så fort barnen leker och har kul måste jag fylla på. Nyfiken på din lösni g.

Utloggad Erica

SV: Badtunna (terasspool el)
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2018, 01:42:23:23 »
Om huvuproblemet är att vatten skvalpar ut, t.ex. om barn badar, så går ju det att lösa med att ha en rejält bred sarg som lutar inåt så att vattnet som skvätts "ut" i stället rinner tillbaka ned. Men det går givetvis att även få en större expansionsvolym om du har en tank - tänk t.ex. en (eller ett par) 1000 l plasttank av den typ som man ser mycket inom lantbruket. Du kan ju då ställa den en bra bit ifrån poolen, bara de står på samma höjdnivå. Koppla sedan ihop dem med en ledning botten - botten så får du två kommunicerande kärl och poolen beter sig som om den hade en större vattenvolym.

Barn kan skvätta ut väldiga mängder vatten...efter att vi haft vårt första barnkalas i poolen/poolrummet så satte vi in fler golvbrunnar ! Är det större barn gör de gärna "bombenhopp" och liknande. Skvättzon minst 3 m från poolkanten, gärna mera.Och om de hoppar i eller knuffar i varandra med kläderna på drar de upp ännu mycket mer vatten varje gång de går upp ur poolen. Men vi har haft många kalas utan att poolrummet tagit någon skada. Vi flyttar undan sådant som inte bör bli blött på behörigt avstånd i förväg och sedan efteråt så är det bara att ta fram ett par gummiskrapor och få ned vattnet i golvbrunnarna. Vi har visserligen ett visst fall mot brunnarna, men inte så brant att det rinner ned så snabbt.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Badtunna (terasspool el)
« Svar #5 skrivet: april 16, 2019, 23:05:29:29 »
Du kan ju även kika på lösningar som används vid overflow pooler. De fungerar med en bufferttank och allt vatten som lämnar poolen när 10 personer hoppar i landar i bufferttanken. Från denna tar sedan cirkulationspumpen sitt vatten och pumpar till poolen. Då blir nivån i poolen självreglerande upp till overflow kanten. (och i bufferttanken sitter en nivågivare som fyller på med nytt vatten om den når under lägsta nivån)

Utmaningen för dig är att du inte har en overflow pool, men det borde gå att få till samma lösning orm du bara kan hitta en lämplig och snygg lösning för att sätta vattennivån/där ytvattnet rinner ut. Det går kanske att använda 2-3st Pahlén golvutlopp, men montera det på poolvägen...

https://www.pahlen.se/produkter/belysning-och-inbyggnadsdetaljer/vagg-och-bottenutlopp/

Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan