VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Zabra pooltak, transparent (solvärme) eller extra isolerat (lägre värmeförlust)?  (läst 3909 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad j-t

Ska beställa ett Zabra pooltak snart men har svårt att bestämma mig vilken väg jag ska gå, försökt hitta vetting info om det nu ett par dagar men utan framgång.
Valet står mellan transperent tak för att dra nytta av solvärmestrålningen, de dagar den finns, och extra isolering med en färgad duk för att minska värmeförlusterna utåt.

Båda har sina fördelar men vilken hade du valt och varför?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

Jag har ett diffust minne av att det skiljer i hur bra de tål solens uv-strålning  <hmm> Hittar inte den tråden nu. Ring Zabra och fråga om du bryr dig. Jag gissar att den transparenta kan se sämre ut av smuts efter några år än en blå duk. Bara gissar  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad j-t

Jag har ett diffust minne av att det skiljer i hur bra de tål solens uv-strålning  <hmm> Hittar inte den tråden nu. Ring Zabra och fråga om du bryr dig. Jag gissar att den transparenta kan se sämre ut av smuts efter några år än en blå duk. Bara gissar  <dontkn>
Ja dom har olika livslängd, den transparenta (opal) var ca 6 år och den färgade ca 8 år. Där är en som bor i närheten med en transparent som är ca 6 år gammal och den börjar bli lite sliten nu så det verkar stämma rätt så bra.

Isolerad har U-värde på ca 2,2 W/m2K och enkelduk ca 4,5 W/m2K

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
Jag tror utan att veta att den isolerade är bättre rent energimässigt, iaf i praktiken.
Summan av vad den transparenta värmer under en solig dag (har man ens pooltaket över då?) och sen tappar under nätterna är nog inte lika fördelaktig mot vad den isolerade behåller under nätterna. Det är ju på nätterna den största energiförlusten sker.
Sen kan det vara trevligare rent utseendemässigt med en transparent. Poollampor lyser igenom på kvällen tex.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad TommyC

6 eller 8 år är ju ganska kort tid men de håller antagligen längre i praktiken. I höst blir det 6 år sedan vi installerade pooltaket och det ser ganska bra ut så kanalplast håller nog länge. Jag skulle välja duken med bäst isolering (eller kanalplast).
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad j-t

Zabra tak med isolering beställt, tack för hjälpen :)

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
Det kommer bli bra! Upp med bilder sen när du får det =)
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad feffethegreat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Pool javisst! Snart iaf...
    • Visa profil
Hur gick det med Zabra Cover? Blev du nöjd? Och hur är det rent funktionellt?

Grymt nyfiken...
Storpool Deluxe 6,1x3,6 från JF Fritid

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan