VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Installation PEM --> VVX  (läst 4867 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

Installation PEM --> VVX
« skrivet: april 09, 2019, 22:55:55:55 »
Hej!

Fundera på installationen av Maxi-flowen. Mitt "problem" är att jag tycker det verkar trångt. Två PEM kommer upp ur golvet, dom kommer från pumprummet som ligger 15 m bort och 2 m lägre. Den högra är retur från pool och den vänstra är tillopp till pool. Den högra skall således in i botten på VVX och den vänstra skall kopplas in på toppen.

Den högra kommer upp nära ett 110-rör och nära väggen, anledningen till att det blev så var att när är vi gjöt bottenplattan var det svårt att föreställa sig hur utrymmet skulle se ut.

Den vänstra kommer upp nära avstängningen på vattenmätaren.

Jag hade tänkt använda stora klämringskopplingar men är lite orolig att kapa PEM för långt ned ifall det inte håller tätt då det är lite ojämnheter på ytan...

Någon som har spontana tankar?

\TK


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Installation PEM --> VVX
« Svar #1 skrivet: april 10, 2019, 14:56:31:31 »
Sällan det läcker på PEM-kopplingarna är min erfarenhet, skulle det läcka så går det säkert fixa till i efterhand på något sätt.
Det finns ju två huvudsakliga sätt att ansluta, det ena är att gå över till 2" böjlig slang som ansluts till växlaren, eller så går man över till hårda grå PVC-rör som blir snyggare man kan ge lite större flödesmotstånd.

Vad hade du tänkt?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Installation PEM --> VVX
« Svar #2 skrivet: april 10, 2019, 23:12:36:36 »
Sällan det läcker på PEM-kopplingarna är min erfarenhet, skulle det läcka så går det säkert fixa till i efterhand på något sätt.
Det finns ju två huvudsakliga sätt att ansluta, det ena är att gå över till 2" böjlig slang som ansluts till växlaren, eller så går man över till hårda grå PVC-rör som blir snyggare man kan ge lite större flödesmotstånd.

Vad hade du tänkt?

Jag har lekt med båda tankarna. Jag är mer inne på det praktiska med böjlig 50 armerad slang då det är jäkligt knöig hörna. Som du ser på bild så är det väldigt tajt i området från golvet till retur/pool och det 110-röret så jag funderar på att sätta klämringen ovanför retur/pool (se röd inringad) och låta det gå i en böj ner till retur/pool. Inte optimalt men i alla fall under till/pool (och där skall jag ha en avluftning).

I den bästa av världar skulle jag ha både avstängning och unionkoppling mellan PEM och retur/pool men jag vet inte hur "noga" det är...
Men jag har lekt med tanken att använda väggen till höger för sådana saker.
« Senast ändrad: april 10, 2019, 23:22:57:57 av Torbjörn Kristiansen »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Installation PEM --> VVX
« Svar #3 skrivet: april 11, 2019, 07:07:17:17 »
OM du skippar avstängare just där så skulle du väl nästan kunna koppla PEM direkt till var sin 90° vinkelkoppling.
Alltså PEM i ena ändan - vinkel - 2" gänga direkt i växlaren?

Du har inte cirkpumpen på samma ställe eller hur?
Någon avluftning tror jag inte du behöver, det är så höga flöden att luften följer med, kan inte tänka mig annat.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Installation PEM --> VVX
« Svar #4 skrivet: april 11, 2019, 10:08:32:32 »
OM du skippar avstängare just där så skulle du väl nästan kunna koppla PEM direkt till var sin 90° vinkelkoppling.
Alltså PEM i ena ändan - vinkel - 2" gänga direkt i växlaren?

Du har inte cirkpumpen på samma ställe eller hur?
Någon avluftning tror jag inte du behöver, det är så höga flöden att luften följer med, kan inte tänka mig annat.


Cirkpumpen sitter i Uthuset som ligger 15m bort och 2m lägre, i Uthuset kommer all poolteknik vara förutom VVX då. Jag vill ha en avluftning på in/pool då den sitter högst i systemet, det är inte till det sämre och det kostar ingenting.

Som du säger, OM man skippar avstängning och tempgivare där så skulle det kunna gå (PEM --> rak klämring --> 2"rak --> 50-slang --> 90grader --> 2"rak -- VVX).

Tempgivare kan jag sätta i Uthuset då jag har ett markrör jag kan dra den i. Avstängningen? Hur mycket behövs den.

Men mitt huvudbry är fortfarande att jag tycker att PEM:en sitter för trångt till vid golvet....kapa den så lågt...om det inte blir tätt...:) Men det kanske bara är en tanke man skall komma över...


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Installation PEM --> VVX
« Svar #5 skrivet: april 12, 2019, 08:19:12:12 »
Annars tänkte jag mer på en eller två av denna typ:
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Installation PEM --> VVX
« Svar #6 skrivet: april 12, 2019, 09:06:41:41 »
Finns ju med inbyggd ventil också om det nu får plats?



https://www.poolstore.se/p/kulventil-med-klamringskoppling-50mm-x-50-lim/
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Installation PEM --> VVX
« Svar #7 skrivet: april 12, 2019, 09:23:18:18 »
Är du orolig för framtida läckage ska du använda plastsvets till PEM-kopplingar. Jag har så och kika på min installation här:



Under manöver för poolpump har du kulventiler med övergång från PEM (svetsad) -> PVC (lim). Dock krävs det en rörmokare eller motsvarande med tillgång till svetsmaskin och kopplingar köpte jag här:
https://www.gpa.se/sv-SE/produkter-sv-se/industri/pe
« Senast ändrad: april 12, 2019, 09:26:42:42 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Installation PEM --> VVX
« Svar #8 skrivet: april 12, 2019, 12:32:56:56 »
Annars tänkte jag mer på en eller två av denna typ:


OK...Du tänker den gängade delen in i VVX!? Det går inte för 110-röret är i vägen..

Utloggad Torbjörn Kristiansen

SV: Installation PEM --> VVX
« Svar #9 skrivet: april 12, 2019, 12:34:43:43 »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag