VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vedeldad värme till pool (40kw)  (läst 14441 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnusmourujarvi

Vedeldad värme till pool (40kw)
« skrivet: augusti 28, 2015, 01:36:25:25 »
Hej,

Har sedan i sommar gjort min första pool investering. Har en liten pool (intex ultra frame rektangulär) på 17m3 som jag har grävt ner. Har funderat på att införskaffa en värmare lite senare i år.

Jag har tittat på div värmepumpar men jag är inte helt säker på vad jag skall välja. Är mer intresserad att eventuellt värma poolen de kallare månaderna som Sep - Nov, Mars - April och bara vinterstänga poolen helt Dec - Feb för att förhindra frost skador.

Jag är sådan person som gillar göra saker själv och mitt nästa Project är att tillverka ett eget spa bad / badtunna i glasfiber. Till bad tunnan har jag hittat en bra kandidat till värmekälla. En 40Kw extern vattenmantlad kamin  :) och då kanske man kan köra två flugor i en smäll. Värma bad tunna och eventuell poolen ibland.
https://pool-fritid.se/poolvarmare/106-poolvarmare-vedeldad-40-kw.html

Är det något som har någon bra erfarenhet att dela med sig om denna produkt. När jag tog kontakt med supporten och frågade efter referenser så sa dom att en kund hade höjt temperaturen i sin 60m3 pool med ca 6grader under en 12 timmars period.

Någon som har någon information att dela med sig? Jag har ett ganska så stor trä däck med plats till både tunna och kamin i en hörna utan att ut allt för mycket plats och kaminen kommer då att bara stå där så varför inte möjliggöra att den kan kopplas upp till poolen för att kunna punkt värma den sent på hösten ibland om den nu har så bra effekt som dom säger?.

Tack på förhand,
//Magnus


« Senast ändrad: augusti 28, 2015, 01:43:46:46 av magnusmourujarvi »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vedeldad värme till pool (40kw)
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2015, 06:28:53:53 »
Grov tumregel är att det går åt 1 kWh för att värma 1 m3 vatten 1 °C (exakt värde är 1,16 kWh)
Om du skall värma 17 m3 vatten 10 grader så krävs alltså 170 kWh du får elda med 40 kW effekt i drygt 4 timmar om man inte räknar med några nämnvärda förluster och att värmaren verkligen ger den effekt som utlovas.
I praktiken kanske det dubbla?
Vår pool (4 X 8 meter) kräver i snitt ca 120 kWh/dygn bara för att bibehålla en temp ca 12-14 grader över dygnsmedeltempen ute.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Varmtibadet

SV: Vedeldad värme till pool (40kw)
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2015, 10:05:17:17 »
Snyggt byggt! Ganska likt mitt bygge med exakt samma pool :)

Utloggad nyburjare

SV: Vedeldad värme till pool (40kw)
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2015, 23:17:32:32 »
Vår pool (4 X 8 meter) kräver i snitt ca 120 kWh/dygn bara för att bibehålla en temp ca 12-14 grader över dygnsmedeltempen ute.


Stämmer detta ? vi har 4,5x9 m utan tak håller mellan 25-30 grader juni,juli augusti har jämfört förbrukningen med innan vi hade pool, ligger LÅNGT ifrån 120 Kw per dygn , skulle detta alltså bli ca 11.000 kw för 3 månader ?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vedeldad värme till pool (40kw)
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2015, 11:35:01:01 »
Tänk på vad du jämför också. Jag gissar att Rickard pratar om överförd effekt till vattnet, har man värmepump på COP 5 så blir det ju en femtedel i elförbrukning.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vedeldad värme till pool (40kw)
« Svar #5 skrivet: augusti 29, 2015, 15:39:42:42 »
Kollade nu, och i sommar har vi legat på ca 1500 kWh/månad på värmepumpen, den gör ju lite tappvarmvatten också, så säg 1400 kWh X 4 (COP på vår värmepump) så hamnar man på i runda slängar 5600 kWh brutto för Juli månad, låt vara att det var en av de kallaste och regnigaste Julimånader i mannaminne.
Augusti blir troligen billigare då det varit fint större delen av månaden.
Som ni ser i minigrafen nedan så ligger vi på 32-33 grader i poolen.
Räkna med minst dubbel så hög förbrukning om man har 33 grader som om du har 27 grader.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Vedeldad värme till pool (40kw)
« Svar #6 skrivet: augusti 29, 2015, 17:37:53:53 »
Ok, då kan det stämma med vår förbrukning , på 3 månader brukar vi ligga på totalt max 5000 kw, med dagens elpris är det ett billigt nöje att ha tillgång till pool hela sommaren hemma

Utloggad magnusmourujarvi

SV: Vedeldad värme till pool (40kw)
« Svar #7 skrivet: september 01, 2015, 11:27:22:22 »
Grov tumregel är att det går åt 1 kWh för att värma 1 m3 vatten 1 °C (exakt värde är 1,16 kWh)
Om du skall värma 17 m3 vatten 10 grader så krävs alltså 170 kWh du får elda med 40 kW effekt i drygt 4 timmar om man inte räknar med några nämnvärda förluster och att värmaren verkligen ger den effekt som utlovas.
I praktiken kanske det dubbla?
Vår pool (4 X 8 meter) kräver i snitt ca 120 kWh/dygn bara för att bibehålla en temp ca 12-14 grader över dygnsmedeltempen ute.

Tack Rickard för ditt svar :) vet du någon som har en sådan värme panna som kan dela med sig om sina erfarenheter?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vedeldad värme till pool (40kw)
« Svar #8 skrivet: september 01, 2015, 13:29:57:57 »
Tyvärr inte, min erfarenhet är att de som eldar med ved bara har varmt i poolen då och då, typ när de har bjudit in till poolparty.
De poolerna används inte så mycket.
Men visst, gillar du att elda 3-6 timmar/dag hela sommarn så.  ;)

Jag funderade själv i de där banorna när vi byggde poolen, att få tag i en gammal panna är ju inget problem, men jag är i alla fall glad att vi satsade på värmepump istället.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Adam Edell

  • Gäst
Adam Edell
SV: Vedeldad värme till pool (40kw)
« Svar #9 skrivet: maj 02, 2019, 10:28:33:33 »
Hej

Jag undrar ifall du har några bilder på hur du byggde trallen runt poolen. Hur man snyggt går emot pool kanten mm

Mvh
Adam

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vedeldad värme till pool (40kw)
« Svar #10 skrivet: maj 03, 2019, 08:33:33:33 »
Har inga riktigt bra bilder på regelkonstruktionen, men allt bygger på de pelare jag göt i papphylsorna som ställdes ned på "orörd" botten.
I dessa sattes "stolpskor" ned som reglarna fästes i.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag