VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Montering av Zodiac Revelation  (läst 18421 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

Montering av Zodiac Revelation
« skrivet: juni 02, 2009, 21:26:33:33 »
Det tog några år men till slut lyckades övriga familjen övertyga "montören" ( =mig ) att vi skulle "bli med pool". Jag ställde dock ett krav och det är att våra ungdomar skulle vara med och gräva, bära och skruva. Vill dom bada så ska dom även montera.

Tanken har tidigare varit att bygga en frigolitpool men av olika skäl så fick det bli en "tillfällig" lösning med en rund ovanmarkare. Vi tittade på ett antal olika pooler i alla prisklasser men det är inte lätt att bilda sig en uppfattning om vad som är "bäst för oss". Det som avgjorde valet till slut var baddjupet samt att en bekant har en pool av samma fabrikat men något grundare.
 
Tyvärr tog det ett tag innan jag fick fram kameran och började dokumentera monteringen. Så själva markarbetet finns tyvärr inte på bild. I korthet så är poolen byggd i en gammal sandlåda som det ligger sprängsten under. Sanden har omfördelats och jämnats ut. Därefter skedde paddning med en lättare padda. Den vägde bara 50kg men det blev istället många varv körda under poolen. En tyngre padda skulle varit enkel att få dit men omöjlig att få därifrån eftersom det sluttar en del åt alla håll där poolen ska stå.

Isoleringen under poolen består av 50mm cellplast S100 och jag är inte ett dugg orolig för hälmärken eller ojämnheter i botten. Visst kommer det att bli märken men det spelar mindre roll tycker jag. Det ligger även en 8mm bottenfoam som kommer att ta upp de värsta stötarna. Även väggarna har förärats med foam men där blev det 3mm. Mest för att det ska bli lite mjukare.

Jag ser poolen som tillfällig och tiden får utvisa hur tillfällig den är. Av det skälet har jag inte brytt mig speciellt mycket om att få till övergången mellan vägg och botten, väggmattan fick vika sig som den ville i övergången men det blev ändå ganska ok. Visst blev det lite veck i väggisloeringen som syns men inte så att det stör för mycket. Jag tror dessutom att en del av dessa kommer att sjunka ihop över tiden av vattentrycket alternativt bli intryckta i sandvallen.


Eftersom det är en prefabricerad pool vill jag inte kalla det för ett bygge utan snarare montering. Inga special verktyg behövs. Man klarar sig långt med ett par lednycklar och en stjärnskruvmejsel.


Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Montering av Zodiac Revelation
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2009, 21:34:32:32 »
Som synes på bilderna i förra inlägget så är bottenlisten i plast. Radien på poolen ställs in genom att man sätter i ett clips i bottenlisten. Clipset i sig är anpassat för varje storlek av pool och den tvingar listen att böja sig. Alla skarvstycken och plattan för "stolparna" är i plast. Nu kanske en del anser att delarna borde vara av metall för att det ska vara "på riktigt". Jag gillar dock tänkte med plasten eftersom det ger en korrosionsfri del. Även överliggande skena, stolpar och sargen är i plast. Faktum är att plastsargen känns betydligt stadigare än den plåtsarg som sitter på andra pooler. Vi slipper dessutom att göra en egen sarg med allt vad det innebär. Nu kommer vi istället att ha ett tralldäck som går in under sargen men mer om det senare.


Utloggad utopiazz

SV: Montering av Zodiac Revelation
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2009, 21:47:38:38 »
Dag 2
Fortfarande riktigt soligt väder vilket underlättade monteringen av linern. Linern är av typen V-bed vilket betyder att den har en insvetsad list i överkant som blir som ett upp och nervänt V. Enkelt och smidigt även om jag inte har något att jämföra med. Trots värmen så är linern rejält skrynklig men slätar ut sig så fort vi får lite vatten i poolen. Stötte dock på ett problem med botten och väggfoamen (precis som många andra) då den blev rejält mycket större i solvärmen. Fick skära bort ganska mycket för att den skulle passa.
« Senast ändrad: juni 02, 2009, 21:51:32:32 av utopiazz »

Utloggad utopiazz

SV: Montering av Zodiac Revelation
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2009, 21:57:23:23 »
Fortfarande dag 2
Vi kunde börja fylla med vatten vid 15:30 och framåt 20:30 var det dags att montera inloppet. Inloppet ville inte bli riktigt tätt vid första försöket men efter att ha ändrat ordningen på oackningarna så slutade det att läcka. Tyvärr saknades det en packning till skimmern så det tog lite stopp i monteringen. Får se om leverantören lyckas ordna fram den under veckan. Testade under tiden att göra egna packningar av 2mm packningsgummi (tyvärr svart) som en tillfällig lösning men blev lite oroad då plåtkanten på stommen blir "synlig" för vattnet. Höll förvisso tätt men som sagt risken är att stommen rostar i skimmer vilket inte är bra.

Utloggad utopiazz

SV: Montering av Zodiac Revelation
« Svar #4 skrivet: juni 08, 2009, 11:42:57:57 »
Fick packningen till skimmern i fredags så nu är den monterad och det ser ut att hålla tätt. Lite förvånande att det inte sitter en packningen mellan ramen och linern utan endast en dubbelpackning mellan liner/plåt/yttre del av skimmern. Men det kanske är vanligt att det ser ut på det sättet.

I helgen började vi även med lite experiment för att få isoleringen på plats. Det som verkar vara det bästa sättet är att skära cellplasten i 15cm breda remsor. Remsorna ställs sedan mot poolväggen och limmas ihop med fogskum. Tur att man har en riktig spruta för PU skummet. Det skulle aldrig gå väl med engångsflaskor från t.ex. Byggmax. För att inte isoleringen ska fastna på poolväggen så la vi en fiberduk emellan. Fiberduken tas sedan bort från det färdiga isoleringsblocket. Fördelen med att göra lösa block är att vi kan jobba där det är mest bekvämt och sedan flytta blocket till sin "rätta" plats. Än så länge har vi inte bestämt hur blocken ska sitta fast men det lutar åt ett spännband som går runt hela poolen och så då trycker isoleringen mot poolväggen.

En liten fundering är huruvida det behövs någon luftspalt mellan plåten och isoleringen om det skulle bli vatten där. Som isoleringsblocken är gjorda så blir det en "naturlig" luftspalt i och med att fogskummet bildar "valkar" på baksidan och det kanske räcker. Ett annat alternativ är någon typ av billig platonmatta.

« Senast ändrad: juni 08, 2009, 11:54:12:12 av utopiazz »

Utloggad utopiazz

SV: Montering av Zodiac Revelation
« Svar #5 skrivet: juni 08, 2009, 12:15:30:30 »
När jag ändå håller på och skriver så vill jag ge en känga till våra poolbutiker. Det jag framförallt irriterar mig på är deras priser på PVC rördelar. Jag har lite kontakter hos några VVS grossister och därmed tillgång till lite andra priser. Nu vet jag ingenting om vilka inköpskanaler som poolfirmorna har och inte heller vilken omsättning dom har på delarna. Det kan ju vara så att dom har stora lager med liten omsättning och då kanske priserna är motiverade. Nu tror jag inte dom har stora lager eftersom jag inte lyckades få en enda leverantör som kan leverera alla de delar jag behöver, jag skulle få beställa från minst två (troligen tre) för att få ihop en komplett leverans (lite böjar, rör och ventiler).

Jämför jag priserna med grossistledet så är priset ungefär 3-4 gånger så högt räknat med moms (men inte frakt). Nu kommer jag inte att handla av vare sig de svenska handlarna eller från grossist. Jag står i valet att handla från antingen en poolfirma eller en dammfirma i Tyskland. Även räknat med den högre fraktkostnaden så blir det mycket billigare än att ta det från den svenska poolbutiken och lite billigaren än från grossisten.

Som jämförelse så kostar ett T-rör 50mm hos poolbutiken i Sverige 60-80:-, i Tyskland kostar samma rör 14:- (€1,20). Visst blir det en dyrare frakt (ca 100:- dyrare) men det sparar jag in på några få rördelar. Den högre fraktkostnaden sparas faktiskt in på en enda kulventil.

Nog gnällt om detta   >:D

Utloggad Zaphod

SV: Montering av Zodiac Revelation
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2009, 00:55:55:55 »
Ser mycket gediget ut + att jag/vi är på G att investera i en liknande pool till nästa år, så det är mycket intressant att förja dina vedermödor angående montering och dyligt. Återkommer med stor säkerhet med massa frågor.

En liten fråga redan nu, är poolen köpt av poolmans??

//
Z
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad utopiazz

SV: Montering av Zodiac Revelation
« Svar #7 skrivet: juni 09, 2009, 01:03:47:47 »
Det är en del jobb men förhoppningsvis blir det bra i slutänden.

Vi stod i valet och kvalet med att välja Palmyra (Poolmans) eller Revelation (Nordisk Spa). Poolerna är likvärdiga eftersom det är samma tillverkare. Jag tyckte dock att det vägde över för Revelation iom att jag inte behövde göra en egen sarg. Palmyran har en ful plåtkant som inte gör någon glad. Ett annat plus tyckte jag var att de delar som har kontakt med marken är i plast. I vårt fall ligger dom på cellplast men det är ändå där det riskerar att bli vatten.


PS1 Även om vi inte fått igång värmen så blev det ett litet dopp i helgen, 14 grader var det i vattnet så det var knappt att man blev blöt BURRRRRR

PS2 Jag vet inte om Nordisk Spa kommer att fortsätta med Zodiac poolerna (även om dom finns kvar på hemsidan). Deras leverantör (Europools) har slutat att ta hem ovanmarkare. Nu kanske Nordisk Spa har flera som dom handlar Zodiac ifrån så ta det med en nypa salt  <dontkn>
« Senast ändrad: juni 09, 2009, 01:09:04:04 av utopiazz »

Utloggad utopiazz

SV: Montering av Zodiac Revelation
« Svar #8 skrivet: juni 11, 2009, 23:10:29:29 »
Nu har vi tillverkat de isolerblock som ska täcka den del som kommer att vara under altanen. Att låta dom gå hela vägen upp till poolkanten skulle kanske vara önskvärt men vi nöjde oss med att låta höjden vara samma som en skiva är lång, dvs 120cm. Vi kommer att göra ett eller två extra block som vi sedan kapar i 15cm höga bitar och skarvar den sista biten upp till sargen. Men innan vi sätter dit dom så ska regelverket till trädäcket på plats.

Än så länge är planen att lägga två spännband runt poolen för att hålla isoleringen på plats. Dock är jag lite tveksam till ev. kondens
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4375.0



Utloggad Phyxius

SV: Montering av Zodiac Revelation
« Svar #9 skrivet: juni 12, 2009, 08:22:28:28 »

Som jämförelse så kostar ett T-rör 50mm hos poolbutiken i Sverige 60-80:-, i Tyskland kostar samma rör 14:- (€1,20). Visst blir det en dyrare frakt (ca 100:- dyrare) men det sparar jag in på några få rördelar. Den högre fraktkostnaden sparas faktiskt in på en enda kulventil.


Var i Tyskland handlar du dina rördelar? Jag skulle också behöva beställa en del grejer.
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan