CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolbygge  (läst 4349 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakansson

Poolbygge
« skrivet: augusti 17, 2011, 21:34:48:48 »
Hej,
Då har man äntligen bestämt sig för att bygga pool.
Det kommer att bli en betong pool med liner.Poolväggarna kommer färdig gjutna (150 mm tjocka).
Sedan kommer jag att sätta en 1,5mm liner.
Pool detaljer kommer att var Pahlens RF syrafast och jag kommer att köra med saltvatten.Det blir Zodiac Tri-Pro.
Börja gräva kommer vi att göra inom en vecka och jag kommer att ta kort under byggtiden.
Avslutningsvis vill jag bara säga att detta är ett mycket bra forum.
Mvh Magnus

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolbygge
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2011, 21:36:51:51 »
Kan man köra med Pahlens rostfria om man har saltvatten? Jag har rostfritt, har funderat på saltvatten men sett att man inte kan ha rostfritt ihop med saltvatten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad hakansson

SV: Poolbygge
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2011, 22:02:22:22 »
Dom rekommenderar inte det men tittar man på alla båtar så är deras stegar m.m i RF syrafast 2343(316) eller 2348(316L) och havet har en betydligt högre salthalt.Så jag tvekar inte en sekund.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Poolbygge
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2011, 00:24:20:20 »
Dom rekommenderar inte det men tittar man på alla båtar så är deras stegar m.m i RF syrafast 2343(316) eller 2348(316L) och havet har en betydligt högre salthalt.Så jag tvekar inte en sekund.

Jag skulle då inte jämföra en båtstege som är i vattnet endast vid behov med poolarmaturer som konstant är i vattnet.
Om du frågar runt bland återförsäljare av pooler så kan jag garantera dig att INGEN kommer rekommendera dig att köra saltvatten+rf detaljer...

Utloggad hakansson

SV: Poolbygge
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2011, 06:33:45:45 »
Hej,
En stege kanske inte är det men ta den Bakre "hyllan" på en segelbåt som man kan likställa  med bräddavloppet. Detaljerna som är undervattnet utsätts inte för samma belastning.
Sedan får tiden utvisa om man har fel eller i inte.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolbygge
« Svar #5 skrivet: augusti 25, 2011, 15:14:40:40 »
Men varför inte köpa plastdetaljer? Fungerar bra och är i allmänhet mycket billigare.
/Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolbygge
« Svar #6 skrivet: augusti 25, 2011, 16:01:23:23 »
Jag skickade en fråga till Pahlens då jag bara har deras grejor i poolen. Deras rostfria stål (tror inte att jag fick beteckningen på stålet) klarar en salthalt på <150mg/l. Som jag tolkade deras beskrivning av deras saltklorinator så ska man ha i 4 kg/m³ vilket alltså borde bli 4000 mg/l. En ganska bra bit över deras gränsvärde alltså. Men det kan säkert fungera om man inte får någon repa på sitt rostfria hål, när jag läst på nätet så är den stora risken vid repa/grop i stålet som det börjar bli angripet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Poolbygge
« Svar #7 skrivet: augusti 25, 2011, 18:58:19:19 »
Men varför inte köpa plastdetaljer? Fungerar bra och är i allmänhet mycket billigare.
/Dacke.

Ett problem är väl att vissa detaljer, t.ex. poolstege, sällan är i helplast och om de är det kan man då lita på att de håller ? Själva lejdarrören brukar ju vara rostfria även om det är steg i plast. Vad det gäller lampor så kan man väl befara att helplastutföranden åldras rätt rejält p.g.a. den höga temperaturen invid lampan (om man har vanliga 300 W glödljus, har man LED är ju det problemet borta).

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag