VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Cirkulationen i poolen fungerar dåligt  (läst 16393 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vero

Cirkulationen i poolen fungerar dåligt
« skrivet: augusti 03, 2010, 16:28:21:21 »
När vi flyttade till hus fick vi en liten rund pool på köpet. Vi var med och vinterstängde den på hösten och fick en snabb genomgång om ditt och datt som vi inte kommer ihåg nåt av.

Förra sommaren fungerade den bra, och grannarna berättade att vi förmodligen använt poolen mer under den sommaren än de som bodde där innan gjort totalt sedan de anla poolen.

I år däremot fungerar ingenting, och vi vet ju ingenting om hur man sköter en pool heller egentligen, så frustrationen börjar växa.

För det första undrar jag om det kommit in luft i systemet när vi kopplade ihop den eller nåt, för det är sån dålig cirkulation. Vi har en automatisk dammsugare, men den fungerar inte (munstycket släpper från botten, och dammsuger därför inte botten som den ska, utan tippar upp) i år. Vi har försökt dammsuga med en dammsugare som man får hålla på och borsta med själv, men det känns mest som att jag rör runt allt skräåp och poolen blir alldeles grumlig. Förmodligen är den inte särskilt effektiv eftersom suget är så dåligt, jag känner knappt att det drar när jag sätter fingret vid munstycket eller ens vid poolens utlopp.

Det kommer knappt in nåt vatten i poolen heller ur insprutningsmunstycket (ursäkta hemsnickrade facktermer) och vattnet som väl sprutar in ser grumligt ut det också.

Jag har försökt backspola sandfiltret, men det är inget tryck då heller, så det verkar knappast hjälpa.

Är det nån som har nån aning om vad vi har gjort för fel?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Cirkulationen i poolen fungerar dåligt
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2010, 17:05:50:50 »
Vilken typ av pump sitter det där?
Ofta sitter det en filterkorg både i utloppet från poolen, och inuti pumpen, både dessa skall rengöras då och då.
Sitter pumpen ovanför vattenytan?
Provat backspola?
Det skall man göra minst 1 gång/månad, så det kan ju vara där problemet ligger, om ni inte gjort det på över en säsong kan det ha blivit helt fullt med skit och du måste använda sandfilterrengöring, eller byta sand.

Du skulle inte kunna ta ett par bilder och bifoga så vi får se vilka prylar du har?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Cirkulationen i poolen fungerar dåligt
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2010, 17:53:41:41 »
Vilken typ av pump sitter det där?
Ofta sitter det en filterkorg både i utloppet från poolen, och inuti pumpen, både dessa skall rengöras då och då.
Sitter pumpen ovanför vattenytan?
Provat backspola?
Det skall man göra minst 1 gång/månad, så det kan ju vara där problemet ligger, om ni inte gjort det på över en säsong kan det ha blivit helt fullt med skit och du måste använda sandfilterrengöring, eller byta sand.

Du skulle inte kunna ta ett par bilder och bifoga så vi får se vilka prylar du har?
ursäkta Rickard men var kan man läsa om sandfilterrengöring är det någon kemikalie?
för övrigt så uppstod samma problem för mig när jag inte backspolade på 2 mån trycket blev skitdåligt nästan totalt stopp i utblåsen, efter en lång backspolning fungerade det perfekt igen.
går ju bra att ta bort slangen före filtret och starta en kort stund så kan man ju se om det fungerar fram till filtret
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Cirkulationen i poolen fungerar dåligt
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2010, 20:30:56:56 »
BAQUACIL FILTER OPTIMIZER är en produkt man kan använda, men jag tror väl iofs inte att det behövs mer än en rejäl backspolning för att få till flödet igen om det inte är nåt annat som stör pumpens funktion.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Cirkulationen i poolen fungerar dåligt
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2010, 20:49:54:54 »
Min poolsäljare var jättetydlig med att inte glömma backspola när trycket blev för högt. Orsaken var att skiten trycks ner så långt ner i sanden att backspolning inte riktigt hjälper utan man får byta sand istället.


Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Cirkulationen i poolen fungerar dåligt
« Svar #5 skrivet: augusti 03, 2010, 21:14:24:24 »
BAQUACIL FILTER OPTIMIZER är en produkt man kan använda, men jag tror väl iofs inte att det behövs mer än en rejäl backspolning för att få till flödet igen om det inte är nåt annat som stör pumpens funktion.
kan man använda ovanst oavsett vilket vatten du har?
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Cirkulationen i poolen fungerar dåligt
« Svar #6 skrivet: augusti 04, 2010, 07:30:13:13 »
BAQUACIL FILTER OPTIMIZER är en produkt man kan använda, men jag tror väl iofs inte att det behövs mer än en rejäl backspolning för att få till flödet igen om det inte är nåt annat som stör pumpens funktion.
kan man använda ovanst oavsett vilket vatten du har?

Ingen aning, men det borde ju Miamipool kunna svara på.
Skulle förvåna mig om det inte funkar till allt.
Jag antar dock att det är viktigt att man inte kör in skiten i poolen sen, utan backspolar det ut, så man bör ju ha lite pejl på läget innan man börjar med den typen av kemikalier/avfettningsmedel.

Är man totalt okunnig är det nog bäst att man tillkallar expertis, borde inte kosta många hundra att ta ut en poolkille och se vad som kan göras åt ett sandfilter som inte funkar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad cg_joh

SV: Cirkulationen i poolen fungerar dåligt
« Svar #7 skrivet: augusti 04, 2010, 08:54:55:55 »
Jag skulle nog titta på filterkorgen i pumpen. Där samlas grövre partiklar och sätter snabbt igen korgen om man t.ex. har björkar i närheten som fröar.

Kolla den.

Utloggad Linkan222

SV: Cirkulationen i poolen fungerar dåligt
« Svar #8 skrivet: augusti 04, 2010, 12:14:33:33 »
Sitter det en manometer på filtret? Isf vad står den på för tryck?

Annars har nog de flesta troliga anledningar tagits upp redan.

Utloggad Vero

SV: Cirkulationen i poolen fungerar dåligt
« Svar #9 skrivet: augusti 08, 2010, 19:57:02:02 »
Tack för alla svar.

Vi har backspolat en del, både förra säsongen och den här. Men det är dåligt tryck då också. När säljaren (av huset) visade oss hur det fungerade sprutade det ut vatten i buskarna (det sitter ingen slang ut från filtret utan vattnet bara sprutar ut helt enkelt, när man tar bort ett lock och backspolar), när vi bakcspolar nu, så rinner det mest bara ner utanpå sandfiltret.

Korgarna i bräddavloppet och i pumpen (Hayward) är rensade med jämna mellanrum, och särskilt nu då vi försökt komma tillrätta med problemet.

Efter att ha kollat alla slangar så det är tätt blev det lite bättre tryck, åtminstone så pass att den automatiska dammsugaren fungerar igen. Innan blev det för dåligt undertryck, så den släppte från botten och var inte särskilt effektiv. Nu funkar den. Men vattnet i poolen har hunnit bli otroligt smutsigt, så det ser grumligt och inte särskilt inbjudande ut även om alla värden är okej.

Det skulle kännas trist att vinterstänga poolen innan vi får ordning på den.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan