VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump  (läst 11501 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #10 skrivet: maj 04, 2018, 21:47:22:22 »
Vill man åstadkomma lägre ljudnivå på natten (och inte har köpt alldeles för liten pump) så tycker jag också - Timer som slår av HELT nattetid.

Vill man åstadkomma lägre energiförbrukning så tycker jag att man ska fundera över nedanstående åtgärder i nämnd ordning:

1. Värmepump och inte direkt-el, -om nu någon har det kvar idag...
2. Minska antalet dagar per år med värme påslagen. TRIST-jag vet....
3. Minska avdustningen - Duk, bubbelplast..... Jobbigt -jag vet...
4. Pooltak - Du ångrar dig ALDRIG - Shit vad man uppskattar poolen mer dessutom!
5. Pump-timer som ger 4 gångers omsättning och inte mer.
6. Frigolitisolerade poolväggar/botten - Om man inte ännu byggt poolen...
7. Pump-timer som anpassar vattenomsättningen till vattentemperaturen
....
12. Variabel pumphastighet för effektivare pumpning över dygnet, MEN på bekostnad av nattljud.... Tveksamt om det någonsin blir ekonomiskt lönsamt dessutom.

Att variabel pumphastighet hamnar sist beror på att jag ser det som för dyrt i förhållande till besparingen om man lagt 100kr på att införa 5:an.

7:an är dock ett alternativ som jag själv funderar starkt över:
* Relativt billigt jämfört med 12:an
* Har man alla punkter ovanför 7:an så behöver man köra pumpen dubbelt så många dagar per år som man har värmen på och verkligen badar...typ 10kr per dag i el trots att man knappt behöver någon filtrering alls när temperaturen är låg. Och vid 30 grader behöver man nästan mer än 5 gånger omsättning per dygn om man inte backspolar OFTA är min erfarenhet.

Sen tycker jag personligen att 12:an verkar mycket roligare tekniskt och funderar starkt på att implementera det hemma, men då är motiveringen att det är tekniskt kul och skulle låta coolt när pumpen långsamt ändrar varvtal och inte smäller på och av... :-)

Poolgiganten

Utloggad largab

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #11 skrivet: maj 05, 2018, 00:36:42:42 »

>1. Värmepump och inte direkt-el, -om nu någon har det kvar idag...

Har fjv som är billigare

>2. Minska antalet dagar per år med värme påslagen. TRIST-jag vet....

Hmm, varför ha pool Isåfall???

>3. Minska avdustningen - Duk, bubbelplast..... Jobbigt -jag vet...

Har fjärrstyrt lamellskydd. Skitenkelt....

>4. Pooltak - Du ångrar dig ALDRIG - Shit vad man uppskattar poolen mer dessutom!

Går tyvärr bort av estetiska skäl

>5. Pump-timer som ger 4 gångers omsättning och inte mer.

Har pump på 24/7 för att ha konstant temp

>6. Frigolitisolerade poolväggar/botten - Om man inte ännu byggt poolen...

100mm i botten, 300 i väggarna

>7. Pump-timer som anpassar vattenomsättningen till vattentemperaturen

Varför? För att pumpen drar för mycket energi? Är det inte bättre att värma vattnet mer?

Vad är 8-11??

>12. Variabel pumphastighet för effektivare pumpning över dygnet, MEN på bekostnad av nattljud.... Tveksamt om det någonsin blir ekonomiskt lönsamt dessutom.

Varför nattljud, har inte ens dagljud.
Hur kan en pool vara ekonomiskt lönsam?

>Att variabel pumphastighet hamnar sist beror på att jag ser det som för dyrt i förhållande till besparingen om man lagt 100kr på att införa 5:an.

Att betala 7k för en pump som håller länge är väl knappast dyrt

>7:an är dock ett alternativ som jag själv funderar starkt över:
>* Relativt billigt jämfört med 12:an
>* Har man alla punkter ovanför 7:an så behöver man köra pumpen dubbelt så många dagar per år som man har värmen på och >verkligen badar...typ 10kr per dag i el trots att man knappt behöver någon filtrering alls när temperaturen är låg. Och vid 30 grader >behöver man nästan mer än 5 gånger omsättning per dygn om man inte backspolar OFTA är min erfarenhet.

32 grader är skönare, dygnet runt...

>Sen tycker jag personligen att 12:an verkar mycket roligare tekniskt och funderar starkt på att implementera det hemma, men då är motiveringen att det är tekniskt kul och skulle låta coolt när pumpen långsamt ändrar varvtal och inte smäller på och av... :-)

Vettigt

Utloggad TommyC

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #12 skrivet: maj 05, 2018, 08:02:08:08 »
På företaget där jag tillbringar dagarna har vi en stark tradition att krångla till saker så mycket som möjligt så privat undviker jag sånt. Oftast är det klokast att låta ekonomin styra.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad largab

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #13 skrivet: maj 05, 2018, 23:31:56:56 »
På företaget där jag tillbringar dagarna har vi en stark tradition att krångla till saker så mycket som möjligt så privat undviker jag sånt. Oftast är det klokast att låta ekonomin styra.  O0

Klokt. Men dåskulle man aldrig skaffat pool...

Utloggad TommyC

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #14 skrivet: maj 10, 2018, 08:12:07:07 »

Klokt. Men dåskulle man aldrig skaffat pool...

Sant! Hade vi inte fått den "på köpet" när vi köpte fastigheten så hade vi troligen aldrig förstått hur bra det kan vara med egen pool.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jbr

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #15 skrivet: maj 15, 2018, 14:28:50:50 »
Jag har haft en BADU 90 Eco VS (Speck) i några år och är mycket nöjd.

Som det har skrivits i tråden måste man dimensionera pumpen så att den orkar backspola effektivt vilket då innebär att pumpen i praktiken är överdimensionerad för cirkulation/filtrering.
Det är alltså en omöjlig ekvation som innebär att man får göra en balanserad kompromiss.

Jag överdimensionerade filtret en del då prisskillnaden är marginell, detta för att maximera reningen. Med en variabel pump innebär det att man har flöde för att backspola samtidigt som man kan optimera flöde för filtrering då man som tidigare har nämnts vill ha ett lågt flöde.

Ljudnivån blir för övrigt mycket behaglig vid normal drift.

Utloggad Erica

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #16 skrivet: maj 19, 2018, 22:28:05:05 »
32 grader är väl ovanligt varmt - det slår ju t.o.m. sjukhusens rehab-bad, som väl oftast brukar ha 31.. Givetvis blir energiåtgången snabbt högre med högre temperatur. För de som har liner så sätter ju också den en gräns för temperaturen, i vart fall om man skall kunna åberopa någon garanti.

Vi brukar hålla vår pool (inomhus) på 28-30 grader. En gång fick vi fel på temperaturregleringen och den rusade upp till 35 grader. Men det var inte behagligt, man svettades ju i vattnet när man skulle motionssimma. Men vi har bekanta som tycker att 15 grader är bäst, speciellt efter bastu.

Utloggad Henr73

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #17 skrivet: juni 06, 2018, 22:22:02:02 »
Ett stycke pump har anlänt. Inköpt hos yapool.de (https://yapool.de/navi.php?a=119200&lang=eng) för 713 Eur + 60Eur i frakt. Måste var inofficiellt tyskt rekord i dyr frakt från Tyskland. Har för mig att det brukar ligga runt 150:- för upp till 20 kg därifrån. Men icke.

Har nu plötsligt en Astral Victoria Plus 1 Hp (0,78kw) cirkulationspump till salu för den som är intresserad. Använd 4 veckor (poolen kom inte igång förrän i slutet av juli) förra året så den är i princip i nyskick.

Ni som har Speck pumpen, hur sköter ni styrningen? Gärna bilder.

Largab hur ser din lösning ut (bilder)? Gärna på hårdvara och gränssnitt. Måste man vara fullfjädrad hacker för att få till din lösning?

Ni andra, kör ni typ en vanlig lägesställare med 3 fasta lägen?

Kommer att ha pumpen i pumphuset som ligger nergrävt med en liten lucka ner. Vill kunna sköta styrningen från "ovan" antingen rent mekaniskt med ett vridreglage eller som largab via telefon (bara det funkar friktionsfritt utan massa strul).

« Senast ändrad: juni 06, 2018, 22:26:07:07 av Henr73 »

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #18 skrivet: juni 07, 2018, 13:03:00:00 »
Det kanske har varit uppe tidigare men skulle det vara möjligt att PWMa en 1hk enfas-pump?

Utloggad largab

SV: Varvtalsstyrd (VS) /Frekvensstyrd cirkulationspump
« Svar #19 skrivet: juni 08, 2018, 23:08:34:34 »

Ni som har Speck pumpen, hur sköter ni styrningen? Gärna bilder.

Largab hur ser din lösning ut (bilder)? Gärna på hårdvara och gränssnitt. Måste man vara fullfjädrad hacker för att få till din lösning?

Ni andra, kör ni typ en vanlig lägesställare med 3 fasta lägen?

Kommer att ha pumpen i pumphuset som ligger nergrävt med en liten lucka ner. Vill kunna sköta styrningen från "ovan" antingen rent mekaniskt med ett vridreglage eller som largab via telefon (bara det funkar friktionsfritt utan massa strul).

Tog lite bilder ikväll men j-a äpplet sparar i något HEIC format el liknande. Måste konvertera till jpg när jag hittar något konverteringsprogram. Orkar inte skriva i fånen...
Jag använder en Arduino mega för att den har många I/o pinnar. Om man bara vill styra pumpen så är ju en eps8286 perfekt.
En vridströmbrytare funkar inte bra. Man ska ha 4 NO (normal open) brytare och bara kort kortsluta önskad fart till jordsladden.
Jag styr endast pumpen manuellt då filter ska rengöras, övrig tid så går den på automatik.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan