VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vibrationsljud från UV-lampan?  (läst 3297 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tynell

Vibrationsljud från UV-lampan?
« skrivet: augusti 08, 2016, 23:00:02:02 »
Tryckte på startknappen för poolmaskineriet idag (yay!) och allt verkar funka som det ska (lite drop här och där vid gängade kopplingar som ska fixas bara). Pumpen jobbar på och hörs knappt, värmepumpen jobbar på och hörs knappt den heller – men uv-lampan låter som en maraccas  <help> trodde inte ens det var en möjlighet att DEN skulle ställa till med oljud.

Min teori just nu är att det är glasröret runt lampan som gör ljudet för att de vickar pga vattenströmmen. Eller vad kan det annars vara som skapar detta missljud i lampan? Och kan man få det att sluta på nått vis?

Vad tror ni?
« Senast ändrad: augusti 09, 2016, 09:17:47:47 av Tynell »
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Poolgiganten

Utloggad Thermopool

SV: Vibrationsljud från UV-lampan?
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2016, 20:55:56:56 »
Låter inte bra  :( Kan det vara luft i lampan, hur sitter den placerad? En dum fråga kanske men har du kopplat den rätt med inlopp och utlopp?

Utloggad Thermopool

SV: Vibrationsljud från UV-lampan?
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2016, 15:23:31:31 »
Hur har det gått, har du fått ordning på UV-lampan?

Utloggad Tynell

SV: Vibrationsljud från UV-lampan?
« Svar #3 skrivet: augusti 22, 2016, 12:32:47:47 »
Hur har det gått, har du fått ordning på UV-lampan?

Skumt, fick inga notiser på att jag fått svar här - ledsen att det dröjt!

Leder in vattnet i botten och ut i toppen som flera andra här på forumet...finns inget vad jag kan se i manualen om att det skulle vara på nått annat vis, eller?

Den skallrar fortfarande, stryper jag flödet efter med kulventilen efter sandfiltret så slutar det, men jag vill ju inte ha ~50% vattenflöde :-/
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad Thermopool

SV: Vibrationsljud från UV-lampan?
« Svar #4 skrivet: augusti 23, 2016, 15:22:25:25 »
Manualen är kanske lite dålig för den men om man googlar på den modellen så får man fram bilder där inlopp verkar vara uppe och utlopp nere. Jag har monterat inlopp uppe, det passade mig bättre men jag vet inte om det egentligen ska ha någon betydelse, vattnet ska ju bara genom den. Det kanske blir någon slags turbulens på vattnet mot lampan längst ner som får den att låta om man kopplar så som du gjort .
Har du kollat så att inget är löst inne i lampan?
https://www.blue-lagoon-uvc.com/en/blue-lagoon-uv-c-timer/40-blue-lagoon-uv-c-timer-75000-75-watt-8714404034388.html
« Senast ändrad: september 01, 2016, 22:28:16:16 av Thermopool »

Utloggad Gotlandspool

SV: Vibrationsljud från UV-lampan?
« Svar #5 skrivet: september 01, 2016, 18:36:11:11 »
Alltså hur man ska montera denna är väldigt oklart tycker jag, flödet in i botten eller toppen? Bilder på nätet visar ju olika alternativ. Jag mailade därför tillverkaren Blue Lagoon  häromdagen och fick omedelbart följande svar:

"Thanks for purchasing our equipment. To answer your question, the water should always flow from the bottom. This to prevent the creation of air bubbles in the housing which can cause damage to the unit because this will create heat.
 
Enjoy your clean pool :-). "

Klart besked alltså, men det vette fan vad man ska tro. Varifrån kommer alla bilder på nätet som visar att det ska vara tvärt om? Oavsett vad som gäller undrar jag framförallt hur man kan skriva en lång manual på flera språk för denna produkt utan att säga ett ord om huruvida flödet ska in i botten och ut i toppen eller tvärt om. Det känns som en tämligen viktig och grundläggande fråga enligt mig, men jag kanske har missat nåt.   

Utloggad Thermopool

SV: Vibrationsljud från UV-lampan?
« Svar #6 skrivet: september 01, 2016, 22:27:17:17 »
Alltså hur man ska montera denna är väldigt oklart tycker jag, flödet in i botten eller toppen? Bilder på nätet visar ju olika alternativ. Jag mailade därför tillverkaren Blue Lagoon  häromdagen och fick omedelbart följande svar:

"Thanks for purchasing our equipment. To answer your question, the water should always flow from the bottom. This to prevent the creation of air bubbles in the housing which can cause damage to the unit because this will create heat.
 
Enjoy your clean pool :-). "

Klart besked alltså, men det vette fan vad man ska tro. Varifrån kommer alla bilder på nätet som visar att det ska vara tvärt om? Oavsett vad som gäller undrar jag framförallt hur man kan skriva en lång manual på flera språk för denna produkt utan att säga ett ord om huruvida flödet ska in i botten och ut i toppen eller tvärt om. Det känns som en tämligen viktig och grundläggande fråga enligt mig, men jag kanske har missat nåt.   

Jag håller med dig, informationen är helt klart bristfällig. Länken som jag bifogade går till just Blue Lagoon och där finns en bild på deras UV-C med timer som visar flödet med inlopp uppe och utlopp nere. I manualen står det ingenting om hur den ska kopplas. Den här modellen har ingen flödesvakt eller något annat som har betydelse för flödets riktning, vattnet ska ju bara genom lampan och då borde man kunna koppla den hur som helst. Sitter den högt placerad så är det nog mest lämpligt att koppla inlopp nere just för att slippa eventuella luftfickor.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Vibrationsljud från UV-lampan?
« Svar #7 skrivet: januari 08, 2017, 20:13:01:01 »
Jag har monterat den lampan och vill minnas att det är det kvartsröret som UV-lampan sitter i som inte riktigt matchar dimensionen på den "hona" som finns i tätningslocket i botten, dvs. röret kan röra sig i sidled några mm. Detta kan du lösa genom att lossa locket i botten på konstruktionen och fylla ut med lämpligt material.

Glappet uppstår på sida 2, bild 4 och det som kallas "Q" i bifogad PDF

Med vänlig hälsning,
Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Tynell

SV: Vibrationsljud från UV-lampan?
« Svar #8 skrivet: april 15, 2018, 23:48:25:25 »
Jag har monterat den lampan och vill minnas att det är det kvartsröret som UV-lampan sitter i som inte riktigt matchar dimensionen på den "hona" som finns i tätningslocket i botten, dvs. röret kan röra sig i sidled några mm. Detta kan du lösa genom att lossa locket i botten på konstruktionen och fylla ut med lämpligt material.

Glappet uppstår på sida 2, bild 4 och det som kallas "Q" i bifogad PDF

Med vänlig hälsning,
Martin


Nytt rekord i sent svar tror jag :-D men det blev ju aktuellt nu i veckan när jag startade upp anläggningen. Har du något bra förslag på "lämpligt material" Martin?
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad MathiasS

SV: Vibrationsljud från UV-lampan?
« Svar #9 skrivet: april 16, 2018, 21:32:12:12 »
Hubbabubba?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan