VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nybörjare kemi - ph och klor  (läst 1899 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Virab

Nybörjare kemi - ph och klor
« skrivet: augusti 27, 2019, 22:05:21:21 »
Hej! Har precis fått igång spabadet och försöker lära oss hur vattenvården fungerar...

pH känns som att vi har koll på, värdet var lågt från början men har legat stabilt iaf två dygn nu 😂

1) När det gäller klorvärdet är det en sak som vi inte fattar och inte yckats läsa oss till: Klorvärdet ska ligga inom ett visst intervall (1-3 tror jag...) Men NÄR ska det göra det? Är det direkt efter klorering efter bad? Eller ska det aldrig hamna under det värdet? För oss de senaste dagarna har värdet legat bra ca en halvtimme efter bad, sedan har stickan varit helt vit (inget värde) ca 12 timmar senare.

Är det meningen att kloret ska försvinna fram till nästa bad eller ska klorhalten hållas på en viss nivå hela tiden. Isf - hur gör ni för att hålla den där?!

2) Idag när vi skulle bada var det grumligt (små, små vita partiklar) i vattnet (bara andra badet och vi har tvättat oss noga innan) och vattnet skummade en hel del så vi klev ur igen. Någon idé vad det kan bero på och vad man gör åt det?

Newbie som ni kanske ser och rätt nojjig 😂😂 Tacksam in jag kan få lite tips!

Poolgiganten

Utloggad stea

SV: Nybörjare kemi - ph och klor
« Svar #1 skrivet: september 01, 2019, 09:08:03:03 »
Jag är också ganska ny på detta.  Vi klorerar före varje bad men inte något där emellan. Har det varit många som badat gör vi det även efter. Ett problem är att man klorerar för mycket stiger Cyanusyra nivån och är den för hög så blir det så kallad klorblockering och kloret gör ingen nytta utan man måste byta vatten. Detta är ett problem som Spa bad försäljare aldrig verkar prata om. Vad det gäller grumligheten så har vi haft samma med försvann efter ett par dagar. Skum kan komma från antingen kvarvarande tvål från dusch t.ex. speciellt när man har jet med luftinblanding. inget att oroa sig för tror jag.

Utloggad Telekiter

SV: Nybörjare kemi - ph och klor
« Svar #2 skrivet: september 02, 2019, 13:41:07:07 »
Hej. Ni måste hålla klornivån på rätt nivå hela tiden. Antingen med hjälp av en flytande dispenser där ni har klortabletter eller frekvent lägga i klorpulver (typ dagligen eller iaf med mycket jämt mellanrum). Ju mer ni badar desto mer klor adderas och desto snabbar ökar tyvärr också cya-värdet. Sen kan man förståss använda klor som inte har cya, men det är en annan diskussion som ni kan söka info om (skrivits spaltmeter om detta på "vatten och kemi"-delen i forumet) på forumet. Mät och justera pH-värdet är dessutom viktigt vid användning av klor.

Med tanke på allt som skrivits om cya-värdet och hantering av olika klorprodukter vågar jag påstå att det enklaste (och billigaste, totalt sett) är att använda just en flytande dispenser med klortabletter och justera pH-värdet rätt. När sedan cya-värdet är för högt så tömmer ni halva spabadet och fyller nytt vatten. Badar man mycket blir det kanske 1 ggr/mån man måste göra det, men det är ändå mindre krångel och billigare än att lägga massor av jobb på olika andra kemikalier. För även då måste vattnet bytas med 3-4 månaders mellanrum. Badar man sparsamt, är välduschad och sköter vattenkemin perfekt så kan man köra vattnet kanske 6 mån.

Jag vet inte hur mycket vattnet kostar i olika kommuner i Sverige men ett komplett vattenbyte kostar ca 80 kr i Sundsvall, inkl uppvärmning av det nya vattnet. Det tycker jag är relativt billigt jmf med det man betalar för olika kemikalier. För mig tar det ca 1,5 timme från att jag lämnar soffan och börjar tömma vattnet till jag slår på värmen med nyfyllt spabad, och är tillbaka i soffan :) . Jag tänkte mest på att man kan ha det i åtanke och jmf med hur mycket tid man lägger på att hålla på med kemikalier för att "rädda" det vatten man har i spabadet. Perspektiv, liksom  ::)

Själv använder jag Bromtabletter i flytande dispenser. Dessutom aktivt syre och alka+ (båda i pulver) efter varje bad. Varje söndag kontrollerar jag vattnet med vanliga mätremsor och oftast behöver jag då bara justera alka-värdet en aning. pH-värdet behöver jag nästan aldrig justera eftersom jag upptäckt att det inte ändras nästan något. pH-värdet kontrollerar jag dock med phenol-red-tabletter då de där testremsorna är hopplöst dåliga vid avläsning av just pH-värde. Jag lägger inte mer än 10 min/vecka att kontrollera och justera kemin i mitt spabad. Jag följer dessutom inte de rekommendationer (80-120) som finns gällande Alkalinitet. Beroende på vilken vattentäkt (det finns tre olika) som dricksvattnet tas ifrån här i Sundsvallsområdet så varierar just alka-värdet mellan 48-85. Jag håller 40-60 i spabadet. Kan man dricka vatten med alka på 48 så kan man nog bada i det utan att få problem va?

OBS! notera att här i Sundsvall har vi dock synnerligen fint kommunalt vatten, vilket säkert spelar roll för mitt problemfria användande :)

/Urban.
« Senast ändrad: september 02, 2019, 13:56:17:17 av Telekiter »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag