Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Jetpump vägrar att stanna  (läst 1598 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vedhögen

Jetpump vägrar att stanna
« skrivet: augusti 26, 2019, 22:20:08:08 »
Hej
Jag fick ett överhettningsfel i mitt spabad. Felkod OHH. Förmodligen pg a jetpump 3 läckte vatten från rörkopplingen vid själva pumpen (hade skruvat upp sig) Detta gjorde att vattennivån i spat hade sjunkit med 10-15 cm. Jetpump 3 stod på och sprutade vatten. Jag stängde av strömmen till spat och skruvade sedan åt rörkopplingen så att det slutade läcka vatten. Fyllde i kallt vatten i spabadet så att temperaturen sjönk. Satte på strömmen igen. Felkoden försvann men jetpump 3 startade direkt och går inte att stoppa. Kontrollpanelen visar symbolen för jetpump 3 när jag trycker på start och släcker symbolen när jag trycker på knappen igen. Dock stannar inte jetpump 3. Den reagerar liksom inte på start och stopp från kontrollpanelen.

De två andra jetpumparna kunde jag starta och stoppa som vanligt men inte jetpump 3. Den bara går och går och går så länge strömmen är på. Stängde av strömmen till spat igen och öppnade boxen in till kretskortet. Ett utökat kretskort fanns där till jetpump 3. Aha... beställde ett nytt sådan eftersom jag tänkte att relät på kortet säkert har bränt. Nytt kort kom och jag bytte det gamla mot det nya men felet kvarstår.

Nu börjar jag fundera på om kontrollpanelen trots att den tänder upp som vanligt och att all annan funktionalitet därifrån fungerar ändå är trasig för vad som styr jetpump 3. När jag trycker på knappen för Light eller för någon av de andra jetpumparna så hörs ett reläklickande ljud samtidigt som ljuset tänds eller att de andra två jetpumparna startar. Knapptryckningen för jetpump 3 tänder förvisso symbolen för jetpumpen men reläljudsklicket saknas. Ok, pumpen står ju och går så relät är väl redan på.

Någon som varit med om liknande problem? Kan det vara kontrollpanelen som skall bytas ut? Något annat?

Tacksam för tips.
Artesian Cypress Point

Poolgiganten

Utloggad Vedhögen

SV: Jetpump vägrar att stanna
« Svar #1 skrivet: september 05, 2019, 13:25:34:34 »
Uppdatering

Felet verkar vara att det från stora huvudkortet till det utökade kortet ständigt ligger på svagström till relät vilket gör att relät alltid släpper igenom spänning till pumpen. Vad styr signalen/svagströmmen till relät på det utökade kortet?
Artesian Cypress Point

Mogge11

  • Gäst
Mogge11
SV: Jetpump vägrar att stanna
« Svar #2 skrivet: oktober 18, 2019, 09:59:49:49 »
Hur går det?
Fick liknande problem efter bad igår.
Badet hade varnat för Överhettning tidigare i veckan.
Igår gick jetpump 2 att starta 2-3ggr - och stänga av men sen var det konstant på oavsett om symbolen på displayen lös eller ej. Provade bryta strömmen och starta om men utan framgång. Var tvungen att dra ur sladden till pump 2 för att få stopp på den.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan