VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattnet försvinner i cirkulationspumpen  (läst 2242 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AG

Vattnet försvinner i cirkulationspumpen
« skrivet: december 03, 2017, 19:08:00:00 »
Vi har precis blivit färdiga med vårt poolbygge och systemet är testkört under 1 månad.

Dock har jag lite problem med att vattnet försvinner från cirkulationspumpen när pumpen är avstängd.
Jag tror inte det finns något läckage som innebär att vatten rinner ut, däremot kommer det sannolikt in luft i systemet som innebär att vattnet i cirkulationspumpen får någon form av baksug och töms på cirka ett dygn.

Om jag lägger örat mot slangen som matar in vatten i cirkulationspumpen kan jag höra ett porlande ljud, sannolikt pga. att det finns luft i systemet. När jag satt igång igen det tar det cirka 10 minuter sen fungerar allt som det ska utan några som helst problem, däremot ser jag att det kommer ut luft i inloppen.

Är det någon som har något tips på hur man kan hitta var luften kan ta sig in, alternativt något annat tips på hur man kan komma tillrätta med problemet.

Någon tipsade om en backventil, kanske kan det vara lösningen?

Tacksam för alla tips!

AG

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Vattnet försvinner i cirkulationspumpen
« Svar #1 skrivet: december 04, 2017, 00:01:03:03 »
Ligger pumpens insuggsida högre än poolens vattenlinje? I så fall bygg ett litet vattenlås!

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattnet försvinner i cirkulationspumpen
« Svar #2 skrivet: december 04, 2017, 17:18:49:49 »
Troligen läcker det vid centralventilen, där är det stora tätningsytor som kan vara svåra att få täta för luft/vakuum.
Hur stor höjdskillnad har du mellan vattennivån och pumpen?
Backventil kan fungera, men de blir ju rätt stora så min uppfattning är att de rätt snart kan börja läcka de också.
Behöver inte bli stor skada, eller komma mycket tills skräp i tätningsytan för att den skall släppa tillbaks vattnet...

Någon sorts skum att lägga över tätningsytorna borde kunna avslöja var den suger in luft.
Där borde skummet försvinna, slurp!
Raklödder, yes uppvispad i vatten eller nåt liknande kanske?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattnet försvinner i cirkulationspumpen
« Svar #3 skrivet: december 04, 2017, 18:04:22:22 »
Locket på pumpen har ju en del råkat ut för.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag