CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lämplig storlek på filter och pump  (läst 4892 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pooldanne

Lämplig storlek på filter och pump
« skrivet: augusti 11, 2017, 11:17:41:41 »
Hej!
Kommer starta bygge av en Tjällden pool 6x3 meter nu i höst.
Funderar på lämplig storlek på pump och filter. Har kokat lite på Astrals Cantabric 400, 60 kg filter. Borde väl räcka till mina 24 kbm? Lämplig storlek på pump till en sån?
Är helt ny på detta med pool, så det är mycket att sätta sig in i :)
Blev offererad en 500 med 100 kg sand men det känns väl lite overkill eller? Krävs väl större pump med = dyrare drift?

Med vänlig hälsning,
Daniel

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Lämplig storlek på filter och pump
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2017, 13:03:18:18 »
Ja filter-storleken styrs av vattenmängden och pumpens storlek bestäms av filtrets storlek.

Jag har en 550W pump till ett Cantabric 500.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad 25° i vattnet

SV: Lämplig storlek på filter och pump
« Svar #2 skrivet: augusti 11, 2017, 22:24:13:13 »
Astrals egen rekommendation enligt Bild
OBS ! du kan aldrig välja pump med avseende på motorstyrka utan det ska göras på flöde !
« Senast ändrad: augusti 11, 2017, 22:38:11:11 av 25° i vattnet »

Utloggad pooldanne

SV: Lämplig storlek på filter och pump
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2017, 23:20:59:59 »
Astrals egen rekommendation enligt Bild
OBS ! du kan aldrig välja pump med avseende på motorstyrka utan det ska göras på flöde !
Cantabric 400 som jag kollat på ska ha ett flöde på 6 kubik om jag läser rätt på deras hemsidan. Kan jag då ta deras 0.3 pump som flödar 8 kubik?
Dock hittar jag inte deras Victoria plus 0.33 någonstans i sverige (det lilla jag sökt hittills)

Annars får jag väl gå upp på ett 500 filter och 0.55 pumpen som jag är offererad. Tänkte att man kunde spara några sköna kronor i drift per år.
Antar att det inte är någon nackdel att ligga lite över i dimensionen mer än för plånboken? =)

Utloggad MathiasS

SV: Lämplig storlek på filter och pump
« Svar #4 skrivet: augusti 12, 2017, 11:12:04:04 »

OBS ! du kan aldrig välja pump med avseende på motorstyrka utan det ska göras på flöde !

Ja det är ett bra påpekande. Pumpars effektivitet varierar map elektrisk effekt och även hur dom hanterar mottryck osv
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Lämplig storlek på filter och pump
« Svar #5 skrivet: augusti 12, 2017, 18:06:55:55 »
Hur många gånger/dygn skall man omsätta sitt vatten? Det kan ju vara skönt att ha möjligheten att stänga av några timmar på natten?

Jag funderar på om vi har en lätt överdomensionering?

Har 3,5x8m med baddjup 1,4m och helgaveltrappa. Runt 37 kbm ungefär. Har en Astral Sena enfaspump på 1hk med Q 10,4 m3/h, sen kan man ju fundera på vad det blir med tryckfallen genom filter, UV och rör/slangar men det är ganska mycket massagefunktion i inloppen.

Till det ett MFV24 filter 600mm, 0,28 filterarea med 125kg sand.

Överdimensionerat? Kör ca 12h/dygn och ser ingen anledning att köra längre. Låter den gå nån halvtimma mitt i nattstoppet för lite cirkulation.

Hade jag haft en pump som man lätt kunnat styra ner farten på hade jag skruvat ner och kört långsammare.

Utloggad TommyC

SV: Lämplig storlek på filter och pump
« Svar #6 skrivet: augusti 12, 2017, 18:42:21:21 »
Minst 3-4 ggr per dygn ska hela volymen omsättas enligt många instruktioner. Med hög badbelastning kan det behövas fler omsättningar. Jag kör cirkulationspumpen 9:30-24:00. Styr man ner farten på pumpen så kan det bli för dålig omsättning i hörnen så timer är nog att föredra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad pooldanne

SV: Lämplig storlek på filter och pump
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2017, 09:29:49:49 »
Minst 3-4 ggr per dygn ska hela volymen omsättas enligt många instruktioner. Med hög badbelastning kan det behövas fler omsättningar. Jag kör cirkulationspumpen 9:30-24:00. Styr man ner farten på pumpen så kan det bli för dålig omsättning i hörnen så timer är nog att föredra.

Hur löser man det med värmepumpen när man inte kör cirkulationen? Har man någon sorts timer på hela systemet?

Utloggad TommyC

SV: Lämplig storlek på filter och pump
« Svar #8 skrivet: augusti 13, 2017, 10:14:05:05 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad pooldanne

SV: Lämplig storlek på filter och pump
« Svar #9 skrivet: augusti 14, 2017, 11:34:24:24 »
Fått in pris nu på en Cantabric 400 med en Victoria plus silent 0.5hk.
Verkar det som en bra kombo? Eller kan man gå på ett 500 filter med samma pump för bättre match med flödet?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag