VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Blue Connect  (läst 18418 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OlovB

Blue Connect
« skrivet: juni 04, 2018, 14:46:21:21 »
https://www.poolkungen.se/pooltillbehor/vattenrening/blue-connect/

Nån som provat? Är intresserad av att installera en sådan i teknikrummet och få full koll på alla värden utan att springa och mäta med mätstickor.

Poolgiganten

Utloggad Cybertron

SV: Blue Connect
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2018, 15:44:56:56 »
Förra året letade jag efter liknande produkter men hittade då bara några få som fungerade i USA och dyra.

Denna är visserligen rätt dyr, men fungerar den så är det klart intressant!

Någon som vill vara försökskanin :D


Utloggad JonasW

SV: Blue Connect
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2018, 20:04:38:38 »
Jag har nyligen installerat den.
Fungerar bra och appen ger fina kurvor.

Doseringen som rekommenderas för att justera värden är i dagsläget fel. Ger bara +-504g av alla ämnen oavsett mätvärde.
Men det är ju en enkel bugg.

I övrigt så är Sigfoxnätverket extremt känsligt. Har vår sond monterad direkt på pvc-dragningen i källaren vid ett fönster och har ingen som helst kontakt.
Så jag möter manuellt via blåtand idag.

Har en wifi-extender på väg hem för att råda bot på detta.

Allt som allt är jag ändå galet nöjd. Inga fler manuella mätningar med tabletter osv.
Frun är lycklig hon med som gillar det enkla handhavandet. :)

Mberand

  • Gäst
Mberand
SV: Blue Connect
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2018, 10:37:59:59 »
Hej

samma problem med mottagningen av min blueconnect. Vet du om det behöver vara någon speciell model eller funkar dom flesta wifi-extenderna?

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Blue Connect
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2018, 14:33:32:32 »
Fan, en sån pryl måste man ju införskaffa

Utloggad TommyC

SV: Blue Connect
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2018, 14:42:54:54 »
Ytterligare en onödig pryl som kan gå sönder. Att ha den guppa runt och åka in i breddavloppet verkar opraktiskt. Den borde vara fast installerad och kommunicera via wifi-nätet om man nu ska krångla till det.

Täckningen är obefintlig i stora delar av Sverige https://www.sigfox.com/en/coverage
Obs det är inte wifi utan ett eget när som ägs av företag.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Blue Connect
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2018, 17:01:03:03 »
Ytterligare en onödig pryl som kan gå sönder. Att ha den guppa runt och åka in i breddavloppet verkar opraktiskt. Den borde vara fast installerad och kommunicera via wifi-nätet om man nu ska krångla till det.

Täckningen är obefintlig i stora delar av Sverige https://www.sigfox.com/en/coverage
Obs det är inte wifi utan ett eget när som ägs av företag.
Funkade väl via bluetoth?

Utloggad JonasW

SV: Blue Connect
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2018, 12:08:56:56 »
Ytterligare en onödig pryl som kan gå sönder. Att ha den guppa runt och åka in i breddavloppet verkar opraktiskt. Den borde vara fast installerad och kommunicera via wifi-nätet om man nu ska krångla till det.

Täckningen är obefintlig i stora delar av Sverige https://www.sigfox.com/en/coverage
Obs det är inte wifi utan ett eget när som ägs av företag.

Jag köpte plus-versionen som är fast installerad i pvc-dragningen. Köpte deras wifi-extender för 650:- och nu får jag 20 mätningar per dygn och notiser vid värden som sticker utanför sätta gränser.

Både jag och frun är supernöjda och vi säger båda två att så här bra koll på vattnet har vi aldrig haft. Känns väldigt bra och man lär sig mycket om hur kloret förbrukas och påverkas av olika typer av bad osv.
Mycket lättare att hitta en bra balans med puckarna också, hur mycket man ska klippa upp påsen för att hålla en stadig klornivå.

Självklart fungerar den över blåtand med, men då kan man nästan lika gärna köpa vanliga versionen.
« Senast ändrad: juli 01, 2018, 13:10:37:37 av JonasW »

Utloggad TommyC

SV: Blue Connect
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2018, 12:22:38:38 »
Bra, då är jag med  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

NiklasNona

  • Gäst
NiklasNona
SV: Blue Connect
« Svar #9 skrivet: oktober 17, 2018, 13:10:26:26 »
Tja

Jag installerade en sådan i mitt spa-bad igår och den funkar klockrent.
Hat lite svårt att förstå ORP värdet (det är väl det som mäter kloret)
Jag är ju van med "klassika" siffrorna på kloret mellan typ 1-5.
Någon som vet vad/hur ORP funkar?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan