VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uppstart, hur avlufta pumpen?  (läst 60165 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #10 skrivet: maj 20, 2013, 08:57:04:04 »
Filterläge är inga problem, man har mycket högre tryck i trädgårdsslangen än vad cirkpumpen kan ge.

Vad man MÅSTE vara uppmärksam på är att hela tiden kontrollera trycket på manometern i sandfiltret, om man glömt öppna någon kran, eller har en isplugg i slangen mellan pump/filter och inloppen så kan man spräcka både cirkpump och sandfilter av det tryck som trädgårdsslangen kan ge.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #11 skrivet: maj 20, 2013, 10:49:45:45 »
Filterläge är inga problem, man har mycket högre tryck i trädgårdsslangen än vad cirkpumpen kan ge.

Hemma hos oss upplever jag det tvärtom, mycket högre tryck (om man håller för) än vad vi lyckas få i trädgårdsslangen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #12 skrivet: maj 20, 2013, 11:56:46:46 »
Mmm, du kanske upplever det så, men jag är nog rätt säker på att så inte är fallet.
I vart fall inte om du har normalt tryck på ditt tappvatten.
Så här skriver en kille i Värmepumpsforum om tryck i vattenledningarna:
Citera
Jobbar själv på vattenverk. I min kommun har vi 14 vattenverk och ingenstans kör vi ut högre tryck än 6 bar oftast ligger vi mellan 4 och 5. Över 6 börjar gamla säkerhetsventiler lätt att läcka och gamla ledningsnät börjar gärna att läcka lite mer än vanligt.

En cirkpump till pool klarar sällan att få upp mer än 2 kg tryck även om du stänger ventilerna.
Sandfilter tål som regel inte mer än 2-3 kg, och de provtrycks oftast med 3-4 kg.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #13 skrivet: maj 20, 2013, 13:08:24:24 »
Haha, det har du rätt i. Vi byggde vårt hus 2001 i vårt område. Redan innan vi flyttade in hade de problem med vattentrycket, och det är en följetong som inte tagit slut än. Vissa har så dåligt tryck hemma så att de inte kan duscha på övervåningen. Toaletten tar timmar innan den fyllts igen efter användning.
Vi har en dialog med kommunen men de säger att det är inne på vårt område (de levererar till en central mätare) och de säger att det är OK där. Men jag tvivlar. Jag skulle vilja sätta dit en trycklogger som man kan tömma på data med jämna mellanrum.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rallen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolmontör för Folkpool
    • Visa profil
SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #14 skrivet: april 07, 2014, 21:51:05:05 »
Jag brukar använda mig av en bakventil som gängas i breddavloppet vid vårstart!
Brukar använda det när pumparna ligger över poole . Finns att köpa på k-rauta

Utloggad Erica

SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #15 skrivet: april 07, 2014, 21:59:20:20 »
Vi har det enkelt med pumpen på poolbottennivå och både skimmer och bottenavlopp. Det är bara att öppna bottenavloppet och köra igång pumpen, ev. luft försvinner på direkten.

Utloggad matez

SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #16 skrivet: april 08, 2014, 18:56:44:44 »
Jag har pump/filter på samma nivå som poolbotten. Dvs när det finns vatten i bräddavloppet är det bara att öppna kranen på returvattnet. Då rinner vattnet rätt in i silkorg innan sandfilter. Sen är det bara att starta cirkulation, eventuell luft kommer ut direkt i inloppsmunstyckena. Rören ut från sandfilter till pool är ca 5-6 meter.
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad Rasmus

SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #17 skrivet: april 29, 2014, 15:45:45:45 »
Jag var orolig för att det skulle bli svårt att ha pumpen ovan vattennivån när jag byggde poolen. Men vet inte om jag har en stark pump eller nått. Jag fyller poolen så att vattennivån ligger precis i överkant på bräddavloppet sedan fyller jag min pump (som står ovan vattenytan) och startar. Har aldrig haft några problem med att den inte skulle orka dra igång. Det extra vattnet i poolen går åt till att fylla filter, rör, VP samt att backspola sanden som legat under vintern.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad LANTPOOLEN

SV: Uppstart, hur avlufta pumpen?
« Svar #18 skrivet: maj 23, 2014, 21:23:20:20 »
Panik här! Fick liknande problem redan i slutet av förra säsongen, stängde ned och tänkte att jag får ta tag i detta i år. Innan dess provade jag bl a med att sätta trädgårdsslangen i skimmern utan resultat. Funderar på om det är något annat problem, tidigare under förra säsongen gick pumpen torr en gång. Jag hade ett läckage och kom hem från jobbet och pumpen var jättevarm och torr. Fick dock igång det igen efter det. Men kan pumpen ha tagit skada? Eller kan jag ha läckage i systemet?

Ska dock tillägga att jag INTE har någon specialkoppling för slangen i skimmern, har bara kört ned den så långt som möjligt så den nästan fastnar. Men kan det vara värt att fixa en koppling? Vet att jag har en "skruv" i plats med rätt gängor.

En annan fundering är om det är dags att byta sand i sandfiltret. Har inte bytt sen jag köpte huset för 3 år sen. Poolen är ca 7 år. Tror sanden inte bytts sedan dess.

MYCKET tacksam för råd!

Utloggad LANTPOOLEN

SV: Uppstart
« Svar #19 skrivet: maj 24, 2014, 02:12:00:00 »
Min manometer har rostat sönder, tror du att det kan ha någon inverkan när jag inte får igång mitt system?
Jag brukar sätta ned trädgårdsslangen i skimmern, i botten finns ju ett utloppshål.
Jag har gjort en koppling som passar i gängorna för utloppshålet, men annars kanske det räcker att täta med en trasa eller liknande.
Jag spolar tills jag har flöde i inloppen, sen tar jag bort slangen och startar cirkpumpen, det är idiotsäkert.

Vad man MÅSTE vara uppmärksam på är att hela tiden kontrollera trycket på manometern i sandfiltret, om man glömt öppna någon kran, eller har en isplugg i slangen mellan pump/filter och inloppen så kan man spräcka både cirkpump och sandfilter av det tryck som trädgårdsslangen kan ge.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan