VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckande slangkopplingar  (läst 4951 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad e3henri

Läckande slangkopplingar
« skrivet: juli 23, 2019, 22:06:44:44 »
Har precis kopplat in poolvärme pump till min intexpool. Alla gamla intexkopplingar (38mm slang med skruvkopplingar) har alltid fungerat felfritt, men nu blir det inte helt tätt.
På poolvärmen har jag 50-38mm adapter som följde med.
På intex delarna har jag swim and funs intexadapter (32-38 slangkoppling på intexgänga) samt en 38mm swim and fun slang

Först satte jag bara slangen på adaptrarna och drog en slangklämma om, men hur mycket jag än drog åt så läckte det.
Hittade då en gammal rulle gängtejp som jag la runt adaptrarna och fick 3 av 4 kopplingar helt täta. Den sista droppar lite.
Så vad jag gör jag för fel? Är det meningen att man ska ha någon form av packning/tejp eller annat för att täta när man kör med slangklämma och i så fall vad? Är det to.m. gängtejp man ska ha och jag måste bara lägga på lite till?
I alla paket jag ser så är det ju alltid nån plastadapter och slangklämmor, men inget mer.

Den här såg ju rätt smart ut, är det kanske den jag ska skaffa?
https://www.pool-fritid.se/produkt/gummiadapter-32-38-mm/

Poolgiganten

Utloggad e3henri

SV: Läckande slangkopplingar
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2019, 22:25:58:58 »
Hmm kanske är mer tejp som gäller helt enkelt. 15 varv tog jag nog inte
https://www.swim-fun.dk/se/component/mijoshop/product/317-teflon-tape-10-meter?Itemid=350

Utloggad Varmtibadet

SV: Läckande slangkopplingar
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2019, 09:15:22:22 »
Jag använder de muffarna du länkade till, och även helt vanlig gängtejp på andra ställen (typ på stussar där muffar ej passar)
Gängtejpen får man oftast göra några försök med innan man hittar rätt "läge" och det blir tätt.

Utloggad e3henri

SV: Läckande slangkopplingar
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2019, 00:59:08:08 »
Jag använder de muffarna du länkade till, och även helt vanlig gängtejp på andra ställen (typ på stussar där muffar ej passar)
Gängtejpen får man oftast göra några försök med innan man hittar rätt "läge" och det blir tätt.
Tack för tipset. Bättrade på den läckande kopplingen med mer gängtejp och nu droppar det inte alls längre

Utloggad Lux788

SV: Läckande slangkopplingar
« Svar #4 skrivet: december 11, 2019, 20:25:05:05 »
Ja läckande slangkopplingar är inte utav denna värld.
jag brukar köra på så mycket teflontejp jag bara kan så det knappt går ihop och dubbla slangklämmor..

Utloggad emkrist

SV: Läckande slangkopplingar
« Svar #5 skrivet: december 12, 2019, 05:59:37:37 »
Teflontejp funkar med allt!

Utloggad Perke

SV: Läckande slangkopplingar
« Svar #6 skrivet: januari 16, 2020, 21:36:15:15 »
Efter att mina rör brast övervakar jag alltid deras tillstånd. Flyttstädfabriken rengöring med hjälp av proffs för mig var den bästa lösningen på problemet. Poolen måste övervakas noggrant så att det inte finns några läckor någonstans.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan